خط و نشان فرونشست‌ها برای بلعیدن بنای ایلخانی

به دنبال خشکسالی های پیاپی و افت سطح آب های زیرزمینی، فرونشست ها چهره خود را به مناطق جنوبی استان سمنان نشان داده است.

ایسنا: منطقه سمنان، مناطق جنوبی استان سمنان علاوه بر ریل راه آهن، آثار تاریخی زیادی را در دل خود دارند، بنای شیخ علاالدوله سمنانی در روستای صوفی آباد سرخه یکی از نخستین بناهایی است که فرونشست ها برای آن از همین حالا خط و نشان کشیده اند.

معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از رسیدن ترک‌های ناشی از نشست زمین به یکی از آثار تاریخی این استان خبر داده و گفته، نشست زمین مربوط به بحث زمین شناسی و تداوم خشکسالی ها است و کنترل آن خارج از ید میراث فرهنگی است.

مصطفی یغماییان اظهار کرد: ترک‌های ایجاد شده در بنای تاریخی شیخ علاالدوله عمدتا مربوط به گذشته است و بررسی‌های اخیر ما نشان می دهد که روند ایجاد این ترکها اخیرا کندتر شده است.

وی از رصد مداوم و شاهدگذاری ترک های ایجاد شده در بنای شیخ علاالدوله خبر داد و افزود: در بین این شاهدگذاری ها، ترک هایی از سه سال گذشته تا همین ماه گذشته وجود دارد اما آنچه امیدوارکننده به نظر می رسد این است که روند ایجاد ترک ها در حال کندتر شدن است.

معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه نشست زمین محدود به ساختمان بنا نیست ادامه داد: اگر بازدیدی از منطقه صوفی آباد داشته باشید متوجه می شود که مناطق پیرامونی روستای صوفی آباد که این بنا در آن واقع شده با این مشکل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه بنای شیخ علاالدوله در مقایسه با دیگر بناهای صوفی آباد مشکل کمتری دارد خاطرنشان کرد: از آنجا که این بنا از ستون های مستحکمی برخوردار است و در گذشته نیز مرمت شده نسبت به دیگر بناهای مجاور مشکل کمتری دارد. اگرچه با یک گشت در پیرامون روستا به اثراث نشست زمین و ترک ها برمی خورید ترک هایی که ادامه اش به بنای شیخ علاالدوله سمنانی نیز رسیده است.

یغماییان با اشاره به بازدید اخیر شماری از اعضا و رئیس کمیته بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری( ایسکارسا) از این بنای تاریخی گفت: قرار است که این کمیته در ادامه در زمینه مرمت مقطعی اثر و راه های مقابله با این تهدید پیشنهاداتی به استان بدهد، ضمن اینکه میراث استان نیز از قبل اقداماتی در این راستا شروع کرده است.

The post خط و نشان فرونشست‌ها برای بلعیدن بنای ایلخانی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *