خانه “رفاهی” را با هتل معاوضه کردند!

خانه قاجاری «رفاهی» در محله‌ی «میدان کوچک» شهر ری، در مسیری که انتهایش به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) می‌رسد، چند روزی است با بنرهایی که حرف از تخریب و ساخت هتل و زائر سرا می‌زنند، پُر شده است.

ایسنا: تا همین سال گذشته انگار حال خانه رفاهی خوب بود، ظاهرش نشانی از فکرهای مالک بروز نمی‌دادند، انگار همه چیز خوب بود، فقط هر گاه درش را کوبیدیم تا شاید بتوان نشانی از تاریخِ این خانه با ظاهر زیبایش به دست آورد بدون نتیجه برگشتیم، همسایگان‌اش هم یا آن قدر جوان بودند که فقط سری به نشانه تکان می‌دادند یا آن‌قدر پیر که مالک جدید را نمی‌شناختند و حوصله‌ی دردسر برای حرف‌هایی که در دل‌شان بود، نداشتند.

حالا هم که تصاویر نشان می‌دهند، انگار آن قدر کار محکم و خوب جلو می‌رود که تابلوی معرفی پروژه نیز در کنار سر در تاریخی خانه نصب شده که خودش با بنری زرد رنگ از همسایگان بخاطر ایجاد مزاحمت معذرت خواسته و اعلام کرده درست در همین نقطه «محوطه کارگاهی و ساخت مجتمع تجاری و هتل» در حال شکل‌گیری است.

خانه‌ای که مشخص نیست در نگاه میراث فرهنگی ارزشی برای ثبت ملی نداشته یا مالک‌اش اجازه‌ی ثبت ملی نداده! که فقط جزو بناهای واجد ارزش در این نقطه از شهر ریِ تاریخی شناسایی شده است، خانه‌ای که اگر غریبه باشی و برای نخستین بار به شهر ری پا بگذاری و قصد زیارت حرم حضرت عبدالعظیم را داشته باشی، خانه جلوی چشم‌ات خودنمایی می‌کند، یعنی نیازی به جستجو و شناسایی کارشناسان میراث فرهنگی مانند برنامه هایی که برای شناسایی خانه‌ها و نقاط تاریخی شهر باید تهیه شود، ندارد.

تابلو، پروژه‌ی قابل اجرا در این خانه تاریخی را «مجتمع تجاری هتل و زائرسرا» معرفی کرده است. بر این اساس قرار است دو طبقه زیر زمین – آن هم در شهر ری که هر بار با پی‌کنی هر خانه یا زمینی، نشانه‌ای از هویت این شهر رو آمده – و چهار طبقه روی زمین که عدد اعلام شده‌اش، فکر مخدوش شدن حضرت عبدالعظیم حسنی و دیگر بناهای تاریخی قرار گرفته در دل بافت شهر ری را به ذهن می‌اندازد، ساخته شوند.

مجوز را میراث فرهنگی شهر ری برای خانه رفاهی صادر کرده، اما …

اما امیر مصیب رحیم‌زاده – مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر ری – در گفت‌وگو با ایسنا، این خانه‌ی تاریخی را معروف به خانه‌ی «رفاهی» معرفی می‌کند که دوره قاجار ساخته شده و می‌گوید: در سال‌های گذشته تغییراتی داخل ملک ایجاد شده بود و حتی به عنوان ملکی متروکه مطرح می‌شد که به آن هیچ رسیدگی نمی‌شد.

او با اشاره به بازدید کارشناسی میراث فرهنگی شهر ری از این بنای تاریخی، ادامه می‌دهد: به دنبال درخواست مالک برای پروژه‌ای که مدنظر داشت، میراث فرهنگی به وی تاکید کرد که باید بخش‌های واجد ارزش بنا حفظ و مرمت شود و به حیاط و بخش پشتی مجوز ساخت داده شد.

وی بخش‌های واجد ارزش این خانه‌ی قاجاری را جداره و سر در ورودی ملک تا انتهای بخش سمت راست آن و زیرزمین در سمت چپ خانه می داند و می‌گوید: این موارد و ضوابط به مالک اعلام شده و طرح و نقشه‌ی آن‌ها برای ساخت زائرسرا در میراث فرهنگی بررسی شده است و پروژه‌ی آن‌ها باید طبق همان طرح و نقشه عملیاتی شود.

The post خانه “رفاهی” را با هتل معاوضه کردند! appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *