خانه استیو در کاشان چگونه شکل گرفت؟

این‌روزها در محله میدان کهنه کاشان و در نزدیکی قدیمی ترین ساختمان شهر اتفاقِ هنری جذاب بین المللی در جریان است.

ایران آرت : این‌روزها در محله میدان کهنه کاشان و در نزدیکی قدیمی ترین ساختمان شهر اتفاقِ هنری جذاب بین المللی در جریان است.

خانه‌ای تاریخی، میزبان ۲۳۰ قطعه عکس از هنرمند شناخته شده جهانی، آقای استیو مک‌کوری شده‌است.

مک‌کوری خالق پرتره‌ی مشهور “دختر افغان” و معروف به مونالیزای شرق، این عکس را در سال ۱۹۸۴ در اردوگاه پناهندگان افغانستانی در نزدیکی پیشاور پاکستان گرفته و در سال ۱۹۸۵ روی جلد مجله نشنال جئوگرافی به چاپ رسیده‌است.

در میان هیاهوی شهری از درِ آهنیِ طوسی رنگِ خانه که می گذریم سفیدی مطلق و آرامش بخش، چشم‌ها را نوازش می کند. پله‌های آجری، ما را به ایوان این بنای قاجاری می‌رساند. خانه در دو طبقه و به سبک معماری گودال باغچه بنا شده و اکنون با اِلمان‌های معماریِ مدرن به نحوی ترکیب شده تا مأمن آثار هنری مدرن، چون عکاسی باشد.هر سه اتاق طبقه اول که به نمایش آثار اختصاص یافته با در و پنجره‌های شیشه‌ای بلند، از حیاط جدا شده‌اند. در گوشه‌ی حیاط طبقه پایین درخت انجیر سبز رنگی جا خوش کرده است. در این طبقه، علاوه بر حوض‌خانه‌ی زیبا و دو اتاق دیگر که مختص نمایش تصاویر هستند یک کتابخانه و یک اتاق مدیا نیز تعبیه شده است.

خانه استیو در کاشان

بانی تاسیسِ این بنا که “خانه استیو” نام دارد، حسین فرمانی، گالری‌دار و مجموعه‌دار معروف، موسس جوایز معتبر بین المللی همچون Ipa , Lucie Awards و MIFA است.

داستانِ خانه استیو از بازگشتِ حسین فرمانی به ایران پس از سال‌ها دوری، شروع می شود. وی پس از بازدید از کاشان، شیفته معماری شگفت انگیز خانه‌های کاشان شده و ایده تبدیل خانه‌ی قدیمی به نمایشگاه عکس، با هدفِ حفظ و احیای میراث ملی به ذهنش خطور می‌کند.آقای فرمانی ایده خود را با حسن و حسین روشن بخت فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که چندی است در این حوزه فعالیت می کنند مطرح می‌کند.

خانه استیو در کاشان

برادران روشن‌بخت پس از یافتن مکانی مناسب، عملیات طراحی و مرمت این بنا را آغاز می کنند و نهایتا پس از ۱۰ ماه، کار و تلاش، خانه استیو، در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۸ با استقبال بسیار خوب هنرمندان و هنر دوستان فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌کند.

درحال حاضر مجموعه خانه استیو همه‌روزه از ساعت ۵ تا ۹ بعد از ظهر بصورت رایگان پذیرای علاقمندان می‌باشد.

The post خانه استیو در کاشان چگونه شکل گرفت؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *