حمام تاریخی مشیر داراب را مرمت تخریب می‌کند یا باران؟

مردم منطقه می‌گویند «داراب» شهر بسیار کم بارانی است و یک سوم شیراز در طول سال در آن باران نمی‌بارد اما حالا دیواره بیرونی و درونی بنا بعد از یک بارش باران و به دنبال مرمت‌های سال ۹۵ که دوستداران میراث فرهنگی آن را غیراصولی خوانده بودند، فرو ریخته است.

ایسنا: قبل از هر نوع باران و اتفاقی در زمانی که مرمت‌های میراث فرهنگی دیواره حمام تاریخی «مشیر» در شهرستان داراب استان فارس را میخکوب کرد، دوستداران میراث فرهنگی یک سال بعد از احتمال ریزش خشت و کاهگل استفاده شده در مرمت این بنای تاریخی خبر دادند و حالا با بارانِ کمی که از پسُ سیلاب شیراز به داراب رسید، این دیواره‌ها در حال ریزش‌ هستند.

سال ۹۵ دیوار پشتیِ حمام تاریخی مُشیر در شهرستان داراب را به برای بهسازی بهتر، مرمت‌ کردند، مرمتی که یک سال هم دوام نیاورد و کاهگل‌های ان به مرور ، روی یکدیگر شُره کردند و ریختند.

حتی در همان زمان، (دی سال ۹۶) سیاوش آریا – دوستدار میراث فرهنگی استان فارس – در گزارشی در یک رسانه مکتوب، از احتمال تخریب این دیوارها با آغاز بارندگی‌ها در فصل زمستان خبر داده بود.

سازمان میراث فرهنگی

حمام قاجاری «مُشیر»۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ۴۵۰۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و مالکیت‌اش در اختیارش میراث فرهنگی است، در تابستان سال ۹۵ این حمام توسط میراث فرهنگی شهرستان داراب مرمت شد اما یک سال بعد با به وجود آمدن خردگی‌هایی روی دیواره به مرور بخش‌هایی از کاهگل دیوار ریخت و در ادامه بخش‌های دیگری از کاهگلِ دیوارِ بنا از درون حیاط و بالای بخش ورودی آن نیز، ریزش کرد.

از همان زمان، دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب نیز نسبت به این نوع مرمت معترض بودند و از همان زمان خواستار رسیدگی بیش از پیش سازمان میراث‌فرهنگی به یادگارهای ملی و تاریخی به‌ویژه در مرمت و حفاظت از آن‌ها شدند حتی عیسی فولاد فر، یکی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب سال ۹۶ به روزنامه قانون گفته بود: «این نخستین باری نیست که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، مرمت‌های غیر اصولی انجام شده و به آن‌ها آسیب می‌رسد. در گذشته نیز، آتشکده آذرخش یا همان مسجد سنگی داراب از بِهسازی و مرمت های نادرست آسیب دیده بود.»

گرمابه مُشیر تابستان سال گذشته -۱۳۹۵- به همراه خانه تاریخی «سوخکیان» توسط میراث فرهنگی داراب، مرمت شد اما فقط بعد از گذشت یک سال، کاهگِل های دیوار پشتی گرمابه و دیوار درونی این اثر، خُردگی پیدا کرده و فرو ریخته است. از سویی با آغاز فصل زمستان و بارندگی‌ها، آب به درون دیوارها رِخنه می‌کند و با نخستین بارش‌ها بخش‌های مرمت شده، کامل ریزش خواهد کرد.»

The post حمام تاریخی مشیر داراب را مرمت تخریب می‌کند یا باران؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *