جذابیت‌های روستای زیارت گلستان؛ روستایی در دوقدمی گرگان

وقتی در گوگل روستای زیارت را جستجو می‌کنیم، با روستاهای زیادی که اسم‌شان زیارت است در سراسر ایران مواجه می‌شویم. اما از همه این روستاها معروف‌تر روستای زیارت گلستان است.

روستای زیارت گلستان کجاست؟

روستای زیارت

چسبیده به گرگان، جنگل ناهارخوران قرار دارد. جاده این جنگل را که تا آخر برویم به روستای زیارت می‌رسیم. در مسیرمان جگرکی و دکه زیاد می‌بینم و جاده که سنگفرش شد، یعنی به روستا رسیده‌ایم، جایی که سرسبز و جنگلی‌ست و در حاشیه‌اش هم رودخانه خاصه‌رود جاری‌ست.

زیارت، تنها اسم اینجا نیست. زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات، از دیگر نام‌های این منطقه است که البته کمتر شناخته شده‌اند. مورد دیگری که بد نیست بدانیم به اسم روستا برمی‌گردد. برخی می‌گویند به خاطر وجود امامزاده عبدالله، اسم اینجا زیارت شده و برخی دیگر دلیل آن را سفر بوداییان در هزاران سال پیش برای زیارت می‌دانند.

چرا روستای زیارت؟

آبشار دوقلو

هرچند روند ویلاسازی در این روستا از سال ۱۳۸۳ شروع شده و آنقدر ویلا در اینجا ساخته‌اند که چهره شهری و امروزی به خود گرفته است، اما هنوز هم زیارت، طرفداران خاص خود را دارد. یک دلیلش برمی‌گردد به فاصله نزدیکش از گرگان. کافی‌ست که ۷ کیلومتر از گرگان دور شویم که به اینجا برسیم.

دلیل دیگرش برمی‌گردد به اینکه روستای معروفی‌ست و دلیل بعدی به اختلاف دمای این منطقه با شهر برمی‌گردد. اختلاف دمای اینجا با داخل شهر هم به ۵ تا درجه می‌رسد و این خود دلیلی کافی‌ برای وقت‌هایی‌ست که هوا خیلی گرم است.

چیزی که در اینجا انتظارش را باید داشته باشیم، فقط دیدن خانه‌های روستایی یا گشتن در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا نیست.

چشمه آبگرم زیارت: این چشمه آبگرم، قبلا اسمش گرماندو بوده؛ شاید به خاطر دمای نسبتا گرم آب. آب چشمه از چهار سرشاخه تشکیل می‌شود و از آنجایی که برخلاف بیشتر چشمه‌ها اثری از بوی تند گوگرد در آن نیست، می‌شود مدت طولانی‌تری را کنارش ایستاد. چشمه را نزدیک امامزاده عبدالله پیدا می‌کنیم.

امامزاده عبدلله روستای زیارت گلستان

امامزاده عبدالله: خیلی‌ها فکر می‌کنند اسم روستا به خاطر وجود همین امامزاده، زیارت شده. امامزاده عبدلله از نوادگان امام موسی بن جعفر بوده و به خاطر وجود چشمه در نزدیکی‌اش قسمت‌هایی از آن خراب شده است. نزدیک امامزاده، قبرستانی هم وجود دارد.

آبشار دوقلو: طبیعت روستا فقط به خاطر سرسبزی‌اش دیدنی نیست. در روستای زیارت گلستان، چند آبشار هم وجود دارد که با چند دقیقه پیاده‌روی به آنها می‌رسیم. مثل آبشار دوقلو در ۵ کیلومتری جنوب آن که در حقیقت از دو آبشار تشکیل شده که به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد.

آبشارهای دیگری هم در دره تلنبار و خال دره وجود دارد که رسیدن به آنها یا غیرممکن است و یا نیاز به راهنمایی کاربلد دارد.

درخت سرخدار

درخت سرخدار: در نزدیکی روستا، جنگل های هیرکانی را هم پیدا می‌کنیم. این جنگل‌ها، قدمتی میلیون ساله دارند و برای همین مهم‌اند. درخت‌های انجیلی و سرخدار از مهمترین درختان این جنگل‌هاست. سرخدار، درخت سوزنی برگی‌ست که برگ‌هایش دایمی و همیشه سبز است و چوب داخلش قرمز شاه بلوطی‌ست.

جاذبه‌های نزدیک

دریاچه توشن

دریاچه توشن: این دریاچه فقط ۲ و نیم کیلومتر با گرگان فاصله دارد و به همین دلیل هم می‌توان در یک روز با یک تیر دو نشان زد و به آن هم سر زد. وجود مراتع در اطراف دریاچه و دامنه‌های سرسبز، توشن را زیبا کرده است. بلوار صیاد شیرازی ما را به این منطقه می‌رساند.

روستای قرن آباد: این روستا با اسم عجیب‌وغریبش در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی گرگان است. روستایی سرسبز که دشت‌هایش جان می‌دهد برای اینکه کمی از شهر و هیاهوش فاصله بگیریم.

برای اطلاع از قیمت هتل های گرگان اینجا را ببینید. 

نوشته جذابیت‌های روستای زیارت گلستان؛ روستایی در دوقدمی گرگان اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *