جاذبه های باکو

موزه فرش

موزه فرش

ایــن مــوزه، قبــلا مــوزه ی لنیــن نــام داشــت، امــا در حــال حاضــر تبدیــل بــه مــوزه ی فــرش بســیار زیبایــی شــده و نشــان دهنده ی تاریخچــه ی فــرش در آذربایجــان اســت. در ایــن مــوزه بیــش از هــزار عــدد قالیچــه دســت بافت و کمیــاب و زیبــای آذری، ایرانــی و داغســتانی نگــهداری می شــود. اگــر بخواهیــد می توانیــد بــا پرداخــت ۴٠٠٠ تومــان اضافــه، یــک راهنمــا بگیریــد و از او بخواهیــد تــا دربــاره ی طــرح، ســمبل های اســتفاده شــده و تاریخچــه ی فرش هــا توضیحاتــی را بــه شــما بدهــد.

موزه هنر دولتی

 

ایــن مــوزه در واقــع در دو عمــارت مجلــل قــرار دارد. ســاختمان اصلــی، شــامل آثــار هنــری قــرن نــوزده آذربایجــان و روســیه مثــل نقاشــی و مجســمه و… بــوده و ســاختمان کوچک تــر، هنــر مــدرن -مجسمه ســازی، نقاشــی- آذربایجــان را بــه معــرض نمایــش گذاشــته اســت. تور ارزان باکو را در سایت سفر باتو ببینید.

کلیسای آرچانجل میشل روسیان

 

مرکــز جامعــه ارتودکــس باکــو اســت. ایــن کلیســا معمــولا بــه روی توریســت ها بــاز نیســت. امــا بــه هــر حــال احتمــال بازدید، صــد در صــد منتفــی نیســت، اگــر توانســتید بــه داخــل آن برویــد، مجســمه های زیبــا، نقاشــی های رنگارنــگ ســقف، توجــه شــما را بــه خــود جلــب خواهــد کــرد.

قطار کابلی باکو

 

قطار کابلی باکو برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در دوران شوروی افتتاح شد. این قطار کابلی، اولین و تنها قطار کابلی در آذربایجان است. این قطار کابلی، از خیابان Neftchilar تا جنوب غربی ایچری شهر ادامه دارد و طول آن به ۴۵۵ متر می‌رسد. از بالای این قطار کابلی، چشم‌اندازهای بسیار دیدنی از شهر باکو دیده می‌شود. آفر تور باکو لحظه آخری را از دست ندیهد.

خیابان شهدا

 

بازدید از خیابان شهدا و بنای یادبود شعله‌ی ابدی، دو مورد از برترین جاذبه‌های دیدنی باکو است. علاوه بر اینکه ازنظر چشم‌انداز و زیبایی بصری اهمیت دارد، ازنظر تاریخی نیز یادآور حوادث و رویدادهای مهم تاریخ باکو است. سنگ قبرهایی که در اینجا می‌بینید برای گرامیداشت بیش از ۱۰۰ تظاهرکننده آذری ساخته شدند که ارتش شوروی آن‌ها را به تیر بست. این روز تلخ را در تاریخ آذربایجان به‌نام ژانویه‌ی سیاه نام‌گذاری کرده‌اند. این کوچه از زمان جنگ جهانی اول، قبل از اینکه به‌طرز تعجب‌آوری به شهربازی‌ای برای شوروی تبدیل شود، گورستان مسلمانان بود.

بلوار باکو

 

 

بلوار باکو به طول ۳/۵ کیلومتر در کنار دریای خزر امتداد یافته است. این بلوار از میدان آزادی تا میدان پرچم در سمت غرب ادامه دارد. علاوه‌بر مناظر دیدنی، این گردشگاه، دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است؛ ازجمله پارک شهر، ونیز کوچک، چرخ‌وفلک چشم باکو و چندین کافه و رستوران. در مسیر عبور از این گردشگاه، از دالگا پلازا (DALGA Plaza) و مرکز خرید کاسپین واترفرانت عبور خواهید کرد. بعد از غروب آفتاب، این منطقه پر از خانواده‌های جوانی می‌شود که تفریح می‌کنند.

چشم باکو

 

یکی از جدیدترین جاذبه‌هایی که به بلوار باکو اضافه شده، چرخ‌وفلک بزرگ چشم باکو است که شبیه آن در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد. ارتفاع چشم باکو به ۶۰ متر می‌رسد و دور زدن کامل آن، سی دقیقه طول می‌کشد. هزینه‌ی ورودی آن نسبت‌به بسیاری از چرخ‌و‌فلک‌های دنیا مثلا چشم لندن، بسیار اندک است. این هزینه تقریبا سه دلار است و این قیمت برای سوار شدن به چرخ‌و‌فلک در هر ساعتی از شبانه‌روز، چه شب چه روز، ثابت است.

قصر شيروان شاه

 

قصر شیروان شاه از دیدنی‌های باکو در شهر قدیم است. در سده‌های میانه، سلسله شروانشاهان بر آذربایجان حکومت می‌کردند و این قصر زیبای ماسه‌سنگی محل سلطنتشان بوده. وارد حیاط اصلی کاخ که بشوید، دروازه کوچکی سمت چپ می‌بینید که به دیوان‌خانه می‌رود. دیوان‌خانه ساختمان گنبدی‌شکل هشت ضلعی است که شروانشاه خلیل الله اول جلسه دیوان خود را اولین بار در آنجا تشکیل داد. طاق‌های سنگی و کنده‌کاری‌های ظریف قصر را که تماشا کردید، سری هم به مسجد کاخ بزنید که سه ورودی مختلف دارد: یکی برای شاه، یکی برای زنان و یکی برای کارکنان قصر. خوب است چند منات اضافه‌تر بدهید و از راهنمای صوتی انگلیسی هم استفاده کنید که اطلاعات کامل و جالبی در مورد تاریخچه قصر می‌دهد.

پارک مفاخر

 

این پارک هم یکی از مراکز تفریحی تور باکو است و هم یکی از دیدنی‌های باکو. اینجا در اصل یک قبرستان شهری است که با درخت‌ها و گل‌ها و فضای سبزی که برایش درست کرده‌اند تبدیل به پارک شده است. تعداد زیادی از مهم‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های آذری از رییس‌جمهورها تا دانشمندها و هنرمندان در این قبرستان دفن شده‌اند: حیدرعلی‌اف، رییس‌جمهور محبوب آذربایجان؛ عظیم عظیم‌زاده، نقاش؛ رشید بهبودف، خواننده مشهور اپرا؛ لیلا بدیربیلی، بازیگر؛ المیرا غفورف، وزیر امور خارجه و خیلی‌های دیگر که تعدادشان به ۲۰۰ نفر می‌رسید. این قبرستان در سال ۱۹۴۸ ساخته شده و یکی از مکان‌های مورداحترام آذری‌ها است.

مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف

 

این سازه حیرت‌انگیز مدرن‌ترین دیدنی باکو است؛ اثر معماری برجسته‌ای از زاها حدید طراح و معمار مشهور که با فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج‌های جالب و انحناهای چشم‌نواز ایجاد کرده. طراحی فوق‌العاده بنا در کنار رنگ سفید و شفافش، باعث شده خیلی‌ها فقط برای دیدن نمای ساختمان به اینجا بیایند. یادتان باشد، قبل از ورود به ساختمان، دوربینتان را بردارید و از زاویه‌های مختلف از نماهای بیرونی بنا عکس بگیرید. داخل مرکز هم نمایشگاه دائمی از لوازم، هدایا، اتومبیل‌ها و لباس‌های حیدرعلی‌اف، رییس جمهور محبوب آذربایجان می‌بینید. در این مرکز، کنسرت و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف برگزار می‌شود.

نوشته جاذبه های باکو اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *