«تعطیلی پنج‌شنبه» به نفع گردشگری

اخیرا طرحی در مجلس مطرح شده است که ادارات مراکز استان‌ها دو روز در هفته تعطیل باشند. برخی نمایندگان مجلس با ارائه این طرح پیشنهاد داده‌اند روز پنج‌شنبه تمام مراکز اداری، آموزشی و قضایی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها مانند تهران تعطیل شوند.

دنیای اقتصاد : در حال حاضر نیز این طرح در اختیار هیات‌رئیسه مجلس قرار داده شده تا در کمیسیون اجتماعی بررسی‌های لازم روی آن انجام گیرد و برای تصویب به صحن علنی پارلمان ارائه شود؛ طرحی که به باور بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی و گردشگری، قدم بزرگی در ساماندهی تعطیلات خواهد بود و می‌تواند نخستین گام ساماندهی تعطیلات در کشور به حساب‌ آید تا گام‌های بعدی در راستای این ساماندهی صورت گیرد. در این میان، کارشناسان گردشگری معتقدند این طرح می‌تواند به توسعه گردشگری داخلی نیز کمک کند؛ چراکه با دو روزه شدن تعطیلات می‌توان به توسعه گردشگری داخلی رسید و مردم زمان بیشتری برای سفر خواهند داشت. با این همه برخی از نمایندگان مجلس بر این عقیده‌اند چنین طرحی کامل نیست. آنها بر این باورند که اجرای کامل ساماندهی تعطیلات باید به گونه‌ای باشد تا هم تعطیلات آخر هفته به دو روز برسد و هم تعطیلات رسمی به گونه‌ای در نظر گرفته شود که به تعداد تعطیلات سالانه اضافه نشود. در این شرایط است که وجود چنین طرحی خواهد توانست در بهبود اقتصاد و البته گردشگری داخلی کشور کمک مطلوبی کند.

خوش‌بین به گام نخست

اما با وجود انتقاد برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این طرح، فعالان بخش خصوصی نگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به این طرح دارند و آن را گام نخست ساماندهی تعطیلات به ویژه تعطیلات آخر هفته و دو‌روزه شدن آن می‌دانند. علی‌اصغر ظریف‌کار، عضو کمیسیون گردشگری اتاق شیراز  این طرح را راه‌حلی می‌داند که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و از آن به‌عنوان یک قدم موفق یاد می‌کند که باعث می‌شود تعطیلات آخر هفته شهرستان‌ها هم مانند پایتخت دو روزه شود: «در هر صورت باید پذیرفت که این طرح، طرح خوبی است و اگر تصویب شود بی‌دردسر به دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته نزدیک‌مان خواهد کرد.»

او بر این نکته تاکید دارد که تعطیل بودن پنجشنبه‌های پایتخت عملا باعث می‌شود تا کل کشور تعطیل باشد و تصویب این طرح چنین موضوعی را رسمی می‌کند. این فعال گردشگری، بر این باور است هر روزی که این طرح زودتر تصویب شود هم به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و هم سریع‌تر به رونق گردشگری داخلی خواهد رسید. اتفاقی که بسیاری از فعالان گردشگری باور دارند که باعث می‌شود زیرساخت‌های گردشگری و اشتغال‌زایی ثابت به وجود آید و خود به خود به توسعه گردشگری ورودی نیز منجر خواهد شد. از این رهگذر البته، زیرساخت‌ها برای پذیرا شدن گردشگر خارجی نیز مهیا می‌شود. ظریفکار در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که تصویب این طرح باعث خواهد شد تا به دوروزه شدن تعطیلات هفتگی مانند سایر کشورهای دیگر رسید و از مزایای آن بهره برد.

شروطی برای یک طرح

در کنار موافقانی که نسبت به تصویب این طرح وجود دارد، اما برخی از نمایندگان با وجود آنکه به‌طور کامل این طرح را رد نمی‌کنند، اما می‌گویند می‌تواند طرحی کامل‌تر ارائه شود تا نقص‌ها و ایرادات موجود به این طرح نیز به‌طور کامل برطرف شود. بر همین اساس نیز پروانه سلحشوری، نماینده مجلس و عضو ناظر سابق مجلس در شورای عالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در تمام دنیا به جز چند کشور معدود از جمله ایران دو روز تعطیلی در هفته دارند. ایران نیز باید خود را با کل دنیا تطبیق دهد؛ اما تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه قطع ارتباط ایران با دنیا به مدت چهار روز است.»

او بر این عقیده است که اگر تعطیلات ایران با اکثر کشورهای دنیا هماهنگ‌تر باشد، می‌توان امیدوار بود دو‌روزه شدن تعطیلات برای کشور بسیار ایده‌آل باشد. وی می‌گوید: «کسانی که موافق چنین طرحی هستند باید به این فکر هم باشند که برای ساماندهی تعطیلات به فکر چاره باشند. چون لازم است برای اضافه نشدن به روزهای تعطیل کشور تعطیلات رسمی نیز یک ساماندهی اساسی صورت گیرد.» جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور است که باید تعطیلات به شکل اساسی‌تری ساماندهی شود و صرفا تعطیل کردن پنج‌شنبه‌ و جمعه‌ها نمی‌تواند طرح موفقی محسوب شود. در صورت ساماندهی درست و جامع، وی این اطمینان را می‌دهد دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند کمک بسیار موثری در رونق گردشگری کشور باشد؛ چون مردم زمان بیشتری را به این منظور خواهند داشت تا در کنار خانواده، سفر و تفریح بپردازند و نتیجه‌اش افزایش راندمان کاری در طول هفته خواهد شد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: «وقتی تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش پیدا کند، طبیعی است که زمان باهم بودن در خانواده‌ها افزایش خواهد یافت. برای همین کلیت این طرح می‌تواند خوب باشد؛ اما به شرط آنکه در جزئیات نیز توجه لازم صورت گیرد تا در نهایت به سمتی نرویم که کشور رو به تعطیلی صرف برود.»

تا به امروز در زمینه دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته طرح‌های گوناگون از سوی نمایندگان مجلس و همچنین دولت مطرح شده؛ اما هیچ‌کدام به‌صورت جدی پیگیری نشده است؛ آن هم در صورتی که دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند به توسعه بهره‌وری، گردشگری و بهبود محیط‌زیست کمک قابل توجهی کند. به همین منظور شاید دیگر وقت آن رسیده باشد این طرح به‌عنوان گام نخست در مجلس تصویب و وارد بخش عملیاتی شود تا گام‌های بعدی برای ساماندهی تعطیلات کشور به درستی، اصولی و به بهترین شکل ممکن آن برداشته شود.

The post «تعطیلی پنج‌شنبه» به نفع گردشگری appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *