تا نوروز/ سفر به سرزمین آفتاب و اسطوره های ماندگار

سیستان و بلوچستان سرزمین آفتاب و اسطوره های ماندگار از شمال تا جنوب با هزاران راز نهفته و مناطق بکر گردشگری آماده میزبانی و پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

ایرنا: سیستان و بلوچستان سرزمینی با آب و هوای چهار فصل است که در آن هم آفتاب زیبا و گرمای فرح بخش خورشید را در پهن دشت هامون لمس می کنید و هم در کنار باد این پیام آور صمیمیت و آبادانی خنکای نسیم بهاری را در شهر زیبای زاهدان با شبهای فرح بخش آن و هم از فراز بام شرق ایرنا «تفتان» سربلند و دامنه های سرسبز و برف و سرمای دلنشین را می توان به نظاره نشست.
نخستین تابش نور خورشید در سرزمین پهناور ایران بزرگ را در شرقی ترین مرز و نقطه سیستان و بلوچستان یعنی جالق سراوان می توان مشاهده کرد.
نوروز گستره عظیمی دارد و در هر منطقه‌ ای سال نو با یک پیش ‌درآمد طبیعی آغاز می‌شود یعنی طبیعت به گونه ‌ای به انسان‌ها آمدن سال نو را بشارت می‌ دهد.
این پیش درآمدها گاهی همراه با وزش باد ملایمی است که آمدن بهار را مژده می‌ دهد و گاهی با حضور بلبلان و پرندگان یا مرغان زیبا نوید داده می شود و در گوشه ‌ای دیگر نیز گرم شدن زمین، ذوب شدن برف‌ها و آغاز شکوفه درختان؛ اما در سیستان و بلوچستان حضور پرستوها و وزش دو باد همراه با رقص شمشیرآمدن نوروز را بشارت می ‌دهند.
سیستان و بلوچستان یکی از استانهای قدیمی و تاریخی ایران و دارای دیدنی ها و اماکن باستانی، تاریخی و فرهنگی بسیاری است که کمتر معرفی شده و بسیاری از مردم ایران و جهان بویژه گردشگران از این داشته های زیبا و جذاب بی خبرند.
جلوه های زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف تنوع دل انگیزی را به همراه دارد.
قلعه های تاریخی اما مستحکم ، طبیعت سبز با قامت سربه فلک کشیده درختان خرما و همچنین تماشای بام سیستان و بلوچستان از بلندای تفتان می تواند لحظات خاطره انگیزی را برای مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد.
شاخص ترین جاذبه های باستانی، تاریخی و طبیعی سیستان و بلوچستان شامل شهر سوخته با قدمت بیش از پنج هزار سال، دهستان ییلاقی تمین واقع در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان میرجاوه و قسمت شمالی قله تفتان، غار زیبا و پرآب لادیز در فاصله ۱۰۰ کیلومتری زاهدان، کوه خواجه با ۶۰۹ متر ارتفاع واقع در ۳۰ کیلومتری غرب زابل و کوه تفتان به عنوان تنها آتشفشان نیمه فعال جنوب شرق ایران در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر خاش است.
کوههای مینیاتوری (مریخی) به عنوان یکی از پدیده های ژئومورفولوژی منطقه چابهار که در هیچ جای ایران به چشم نمی خورد و چشم اندازی سحر انگیز و بدیع آفریده است، سواحل زیبای دریای عمان، تالاب زیبای صورتی رنگ لیپار در میان دو کوه با انواع بوته ها و درختچه های گز وحشی در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر چابهار، درخت انجیر معابد از تیره درختان کائوچوئی با قدمت دیرین و میوه های نارنجی خوراکی به درشتی فندق در نوار ساحلی چابهار از دیگر جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.
چشمه آبگرم بزمان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی ایرانشهر، رودخانه زیبای دامن با ترکیب نخلستان های سرافراز و شالیزارها خرم در حاشیه آن در مجاورت روستایی به همین نام به عنوان یکی از مواهب طبیعی بکر منطقه بلوچستان، منطقه تفریحی چاهان با تنوع پوشش گیاهی و باغات زیاد در نزدیکی نیکشهر، گل فشان ˈناپگˈ با خواص درمانی در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر از توابع شهرستان بندری کنارک و بندر ماهیگیری پزم تیاب با ساحلی به شکل پلاژ و ماسه ای واقع در جنوب سیستان و بلوچستان از دیگر مناطق بکر طبیعی و جذابیت های جنوب شرق کشور است.
گودال های طبیعی موجود در شرق شهرستان زهک که با توجه به خشکسالی های متوالی به عنوان چاله های بزرگ ذخیره آب برای مصارف مورد نیاز مردم استفاده می شد و بعدها با تغییراتی به چاه نیمه تغییر نام داد با بیش از ۵۰۰ هکتار گستره در منطقه سیستان جاذبه ای طبیعی ایجاد کرده است که در کنار آن مجتمع تفریحی و باغ وحش ایجاد شده نیز برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.

The post تا نوروز/ سفر به سرزمین آفتاب و اسطوره های ماندگار appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *