این زیبایی ها کار دستمان می دهد!؛این بار آتش سوزی/تصاویر

 این روزها علف های هرز و گیاهان خودرو آنچنان در مجموعه بناهای هخامنشی فارس روئیده اند که کل محوطه را یک دست سبز کرده، فقط کافی است به شهر استخر بروید یا سری به نقش رجب بزنید؛ قبل از آنکه بتوانید آثار دو هزار و ۵۰۰ ساله این محوطه ها را ببینید سبز شدن و روییدن گل های وحشی نظرتان را به خود جلب می کند.

حاجیه جعفرزاده

خبر جنوب نوشت:شاید در نگاه نخست سبز شدن این محوطه های تاریخی بسیار زیبا باشد وافزایش ماندگاری گردشگران رادر پی داشته باشد اما آنطور که برخی از فعالان حوزه میراث فرهنگی معتقدند رشد این گیاهان در درازمدت موجب تخریب آثار سنگی می شود و با خشک شدن آن ها خطر آتش سوزی هم این محوطه ها را تهدید می کند. هم اکنون علف های هرز و گیاهان خودرو آنقدر در محوطه های هخامنشی فارس رشد کرده اند که کمتر بناهای سنگی دیده می شوند . البته این پدیده موضوع جدیدی نیست اما به خاطر بارش های اخیر و به نسبت زیادی که در یکی دوماه گذشته در فارس و به ویژه در شهرستان مرودشت رخ داده، این گیاهان در محوطه ها به خوبی رشد کرده اند.
رویش این علف ها و گیاهان بیشتر کاخ ها و بناهای تخت جمشید و شهر استخر را پوشانده و کارشناسان نیز بر این نکته تاکید دارند که چنین رویش گیاهان به احتمال زیاد موجب وارد شدن صدماتی به بخش های مختلف بنا شده است.
برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که با عمیق تر شدن ریشه گیاهان احتمال دارد که صدمات زیادی به بناها وارد شود زیرا ریشه گیاهان در بین سنگ ها رشد کرده و در طول زمان موجب متلاشی شدن سنگ ها خواهد شد .
هرچند که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید معتقد است؛ سبزشدن گیاهان در تخت جمشید روندی است که هرساله رخ می دهد و کارشناسان و متخصصان نسبت به جلوگیری از سبز شدن گیاهان در محوطه اقدام می کنند به طوری که پاک سازی این گیاهان از اواسط اسفند ماه آغاز شده است.

شاید در نگاه نخست سبز شدن این محوطه های تاریخی بسیار زیبا باشد وافزایش ماندگاری گردشگران رادر پی داشته باشد اما آنطور که برخی از فعالان حوزه میراث فرهنگی معتقدند رشد این گیاهان در درازمدت موجب تخریب آثار سنگی می شود و با خشک شدن آن ها خطر آتش سوزی هم این محوطه ها را تهدید می کند.
فدایی همچنین از ساماندهی محوطه تخت جمشید خبر داد و افزود: با توجه به تغییر فصل و بارش های اخیردر محوطه تخت جمشید سبزه و علف های هرز رویده است که از هم اکنون متخصصین پایگاه پژوهشی این میراث جهانی با دقت کار حذف این پوشش های گیاهی را انجام می دهند که این روند تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه رویش این گیاهان خودرو در تمامی سایت های تاریخی وجود دارد، گفت: برخی از این علف ها در دل سنگ رویده است و باید با دقت خاصی از بدنه سنگ ها جدا شوند تا آسیبی بر آثار وارد نشود.
بنابر این گزارش یکی از این محوطه ها که هم اکنون به دشت سر سبزی بدل شده شهر استخر است، شهر ی که در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد و گردشگران بدون مجوز نمی توانند از این محوطه بازدید کنند. در این شهر هخامنشی آثار متعددی از پایه ستون و بقایایی از مجموعه بناهای سنگی وجود دارد. هر چند که هم اکنون یک پایگاه پژوهشی در این محوطه هم راه اندازی شده و شهر دارای مسیر گردشگری است اما به اعتقاد کارشناسان، این شهر آماده پذیرایی از گردشگران نیست و با توجه به آثار سطحی که در این شهر وجود دارد بیشتر افرادی که از محوطه بازدید می کنند پژوهشگران و باستان شناسان هستند.
گفتنی است سبز پوش شدن این شهر نیز خطراتی را در آینده نزدیک به همراه دارد هر چند که بیشتر آثار این محوطه در زیر زمین قرار دارند اما با خشک شدن این گیاهان آتش سوزی محوطه را تهدید می کند .
به گزارش خبرنگار ما شهر استخردر ۵ کیلو متری شمال تخت جمشید قرار گرفته است.
استخر به عنوان یک مرکز مهم سیاسی و مذهبی در پارس دوره ساسانی و سده های نخستین اسلامی، مطرح بوده است و متون اسلامی، شناختی نسبی از آن را در سده های مذکور ممکن می سازند. با این وجود از آغازین گام های رشد و شکوفایی استخرکه مربوط به زمان‌های پیش از ساسانی است اطلاعات چندانی در دست نیست. تنها به طور کلی این احتمال مطرح است که ، مرکزیت پارس در دوره فراهخامنشی را بر عهده داشته است.

در سطح محوطه استخر و همچنین در آثار یافته شده از کاوش‌های آن، برخی مواد و یافته های منسوب به سده های پیش از اسلام وجود دارد،که به دوره های مختلفی از هخامنشی تا ساسانی نسبت داده شده اند.
چگونگی وضعیت استقراری استخر دوره هخامنشی به درستی مشخص نیست. برخی از باستان شناسان بیشتر با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تخت‌جمشید ، استخر را بخش عامه نشین شهر پارسه( تخت جمشید )دانسته اند. برخی مصالح معماری سبک هخامنشی، در محلی که امروزه با عنوان مسجد استخر شناخته شده، باقی مانده است که عمده ترین شواهد هخامنشی در استخر محسوب می شوند. اگر چه احتمال انتقالی بودن این مصالح مطرح بوده است و باستان شناسی نوین از اینکه آنها را به عنوان مدارک هخامنشی استخر مطرح کند مردد بوده است، بررسی های مقایسه ای این مصالح با نمونه های هخامنشی مشابه در دیگر محوطه‌ها ، نشانگر سبک و اندازه هایی متفاوت است و تا حدودی نشان از وجود استقرار هخامنشی قابل ملاحظه‌ای در استخر به شمار می رود .

 

The post این زیبایی ها کار دستمان می دهد!؛این بار آتش سوزی/تصاویر appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *