اگر نمی‌توانید بخوابید، چه کار کنید؟

به همین سادگی! دانشمندان می‌گویند دور کردن افکار منفی، مثلا «خیلی دیر شده!»، «امشب دیرتر از همیشه شده!»، «فردا در محل کارم خواب آلود خواهم بود»، …، باعث می‌شود راحت‌تر به خواب بروید.

برترین‌ها: خیلی از افراد هر شب با بیخوابی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر اوقات تا ساعاتی از نیمه شب در رختخواب این پهلو به آن پهلو می‌شوند بلکه بالاخره خواب‌شان ببرد. آیا وقتی واقعا خواب‌تان نمی‌برد باید با خودتان کلنجار بروید؟

ذهن‌تان را از افکار منفی رها کنید

به همین سادگی! دانشمندان می‌گویند دور کردن افکار منفی، مثلا «خیلی دیر شده!»، «امشب دیرتر از همیشه شده!»، «فردا در محل کارم خواب آلود خواهم بود»، …، باعث می‌شود راحت‌تر به خواب بروید.

روی یک موضوع تمرکز کنید

شنیده‌اید که می‌گویند اگر خواب‌تان نمی‌برد گوسفند بشمارید؟ تمرکز کردن روی یک موضوع خاص می‌تواند تنها چیزی باشد که برای به خواب رفتن نیاز دارید. می‌توانید روی تنفس‌تان یا تکرار یک جمله در ذهن‌تان تمرکز کنید.

تظاهر کنید خسته‌اید

مغزتان را گول بزنید و وانمود کنید خسته‌اید. وقتی معمولا خسته می‌شوید چه احساسی دارید؛ سعی کنید همان احساسات را یادآوری کنید، مثلا افتادن پلک‌ها، تمایل به بودن در فضایی کم نور یا دراز کشیدن و ولو شدن روی تخت. با این روش پیش از اینکه بفهمید خواب‌تان خواهد برد.

دمای محیط را مناسب خواب کنید

چه محیطی را برای خواب دوست دارید؟ حتی اگر نمی‌توانید سیستم گرما و سرما را در خانه‌تان کنترل کنید، بدن‌تان را می‌توانید کنترل کنید. مثلا اگر گرم‌تان است پنکه را به صورت‌تان نزدیک‌تر کنید یا اگر سردتان است پتوی‌تان را اضافه کنید. علم ثابت کرده دمای ایده آل برای خوابیدن، ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت است، بنابراین بهترین کار این است که دمای اتاق خواب‌تان را مناسب کنید.

مطالعه کنید

چراغ مطالعه را روشن کنید، نور در حدی لازم است که بتوانید راحت مطالعه کنید و نه بیشتر. نیازی نیست خیلی روی موضوعی که می‌خوانید تمرکز کنید، فقط بخوانید تا زمانی که احساس خواب آلودگی کنید.

موسیقی گوش دهید

قرار نیست موسیقی انرژیبخش با صدای بلند گوش دهید. کافیست کمی موسیقی ساده و آرامشبخش گوش دهید و احساس آرامش کنید.

وایت نویز پخش کنید

گاهی سکوت آزاردهنده می‌شود و حتی اجازه نمی‌دهد بخوابید. پس می‌توانید از اپلیکیشن وایت نویز استفاده کنید تا سکوت نباشد و ضمنا ذهن‌تان آرام شده و به خواب بروید.

از اپلیکیشن مدیتیشن استفاده کنید

یک اپلیکیشن مدیتیشن روی گوشی‌تان نصب کنید. مدیتیشن، افکارتان را آرام می‌کند و آماده‌ی خواب می‌شوید.

بدن‌تان را بکشید

شما می‌توانید بدون اینکه از رختخواب‌تان بیرون بیایید کاری کنید که بدن‌تان راحت‌تر به خواب برود. پاهای‌تان را به دیوار فشار دهید تا سیستم عصبی مرکزی‌تان آرام شود، یا سعی کنید وضعیت جنینی را به خود بگیرید تا بدن‌تان آرام شود. چند حرکت ساده و ملایم با پاهای‌تان انجام دهید و کمرتان را بکشید تا از تنش رها شوید.

سر تا پای‌تان را شُل کنید

این یکی از تکنیک‌های ثابت شده برای راحت‌تر به خواب رفتن است. روی تمام عضلات‌تان تمرکز کنید، از انگشتان پای‌تان شروع کنید و به خودتان بگویید: «پاهایم شُل و خواب آلود شده‌اند!»، «پای راستم کم کم در حال به خواب رفتن است!»، «دست‌هایم خوابیده‌اند!» و تمام بدن‌تان را به این ترتیب بخوابانید.

تمرین ۴-۷-۸ را امتحان کنید

تمرکز کردن روی تنفس‌تان، ضربان قلب و فشار خون‌تان را پایین می‌آورد، در نتیجه زمینه‌ی خواب فراهم می‌شود. تکنیک ۴-۷-۸ بدین صورت است:

در عرض چهار ثانیه دم بگیرید
تنفس‌تان را هفت ثانیه نگه دارید
در عرض هشت ثانیه بازدم انجام دهید
تکرار کنید!

بنویسید

اگر افکار در ذهن‌تان جولان می‌دهند هر چه در فکر دارید روی کاغذ بیاورید. نیازی نیست خوش و خط و منظم بنویسید، فقط افکارتان را روی کاغذ بریزید تا دیگر چیزی در ذهن‌تان باقی نماند.

به چیزی که بیدار نگه‌تان داشته اهمیت دهید

اگر دیدید چیزی واقعا در ذهن‌تان می‌چرخد و اجازه نمی‌دهد مغزتان آرام بگیرد، وانمود نکنید وجود ندارد و انکارش نکنید. چیزی که فکرتان را درگیر کرده ممکن است جواب دادن به یک ایمیل باشد، نوشتن چند ایده برای کاری که در پیش دارید یا حتی بیرون بردن زباله. باید به آن اهمیت داده و انجامش دهید تا مغزتان آرام بگیرد. تمام شب را درگیر افکارتان نباشید.

کاری را که کمتر به آن علاقه دارید انجام دهید

اگر از وقت خواب‌تان گذشته و هنوز نتوانسته‌اید بخوابید از جای‌تان بلند شوید و کاری انجام دهید که کمتر خوش‌تان می‌آید. بیشتر از ۲۰ دقیقه در رختخواب نمانید، چون بیفایده است و عذاب‌تان می‌دهد. درعوض به کاری مشغول شوید که خواب، برای شما از آن خوشایندتر باشد. مطمئنا مغزتان ترجیح خواهد داد بخوابید تا اینکه جزوه تئوری ادبیات دانشگاه چند سال پیش‌تان را بخوانید.

یک چیز گرم بنوشید

یک لیوان شیر و عسل گرم برای خودتان درست کنید یا می‌توانید یک فنجان چای بدون کافئین بنوشید تا بدن‌تان برای استراحت گرم شود.

پاهای‌تان را از پتو بیرون بگذارید

تحقیقات علمی نشان می‌دهد بیرون نگه داشتن پا‌ها از پتو باعث می‌شود زودتر به خواب بروید.

چشم‌های‌تان را بپوشانید

حتی اگر اتاق خواب‌تان کاملا تاریک باشد باز هم احتمالا نوری وجود دارد که به چشم‌های‌تان برسد. پس اگر چشم بند ندارید، یک پارچه تمیز و نرم بردارید و آن را به آب گرم آغشته کنید و بچلانید یا اینکه در مایکروویو آن را گرم کنید و سپس روی چشم‌های‌تان بگذارید. این هم یک روش بسیار خوب دیگر برای شروع یک خواب راحت.

یک فیلم خوب تماشا کنید یا در گوگل چرخی بزنید

نمی‌خواهیم توصیه کنیم سراغ شبکه‌های مجازی بروید یا سریال تماشا کنید، زیرا خیره شدن به اسکرین‌ها خواب را بهم می‌زند. اما گاهی نیاز دارید یک فیلم تماشا کنید تا فکرتان آرام و مشغول شود یا در گوگول چرخی بزنید و صفحات را بالا و پایین کنید تا یادتان برود بیخوابی به سرتان زده است.

The post اگر نمی‌توانید بخوابید، چه کار کنید؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *