اهمیت مسئولیت پذیری در زندگی

مسئولیت‌پذیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی هر فردی است که در موفقیت او نیز نقش بسزایی دارد.

آرمان: مسئولیت‌پذیری یک الزام و تعهد درونی برای انجام مطلوب همه فعالیت‌هایی است که فرد آنها را بر عهده می‌گیرد.

متاسفانه کم ندیده و نشنیده‌ایم از زنان و مردان و دختران و پسرانی که مسئولیت‌گریزند و با توسل به هزاران ترفند متفاوت تلاش می‌کنند از پذیرش تعهد فرار کنند. بی‌تردید مسئولیت‌پذیری عامل مهمی در تسریع روند پیشرفت‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و روابط بین فردی است؛ چراکه بر اعتبار اجتماعی شخص، میزان علاقه و اعتماد دیگران به او می‌افزاید و باعث ایجاد احساس ارزشمندی و عزت نفس بسیار می‌شود. بی‌گمان شما نیز با ما هم عقیده‌اید که زندگی با فردی وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر بسیار لذت‌بخش‌تر از زندگی با فردی بی‌مسئولیت است. مسئولیت‌پذیری معنا و مفهوم قراردادی، اخلاقی و تربیتی دارد که هر زمانی نیز قابل آموزش و فراگرفتن است؛ اگرچه ممکن است شما به‌خاطر از دست دادن زمان مفید یادگیری این ویژگی در دوران کودکی و نوجوانی، هم‌اکنون نیازمند زمان بیشتری برای تمرین و آموختن باشید اما مهم این است که اگر بخواهید می‌توانید مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرید. فقط باید بخواهید! به همین منظور، راهکارهایی جهت پرورش این ویژگی مهم ارائه می‌شود:

مسئولیت‌پذیری چیزی نیست جز توانایی پذیرش، پاسخگویی و به عهده گرفتن فعالیتی که از کسی درخواست می‌شود و آن شخص حق دارد انجام آن کار محول شده بپذیرد یا رد کند. زمانی که فردی قصد دارد مسئولیتی را بپذیرد، باید کاملا برای خود مشخص کند که موضوع درخواست چیست و در برابر پذیرش آن چه چیزی به دست می‌آورد یا در صورت نپذیرفتن آن چه چیزی را از دست خواهد داد. در واقع مسئولیت‌پذیری یک انتخاب کاملا آگاهانه است.

به خاطر داشته باشید تا نخواهید و تلاش نکنید هرگز نمی‌توانید فرد مسئولیت‌پذیری شوید. با امروز و فردا کردن راه به جایی نخواهید برد، بی‌هیچ واهمه‌ای و با اعتماد به خود و اتکا به توانایی‌هایتان برای تجربه پیشامدهای جدید در زندگی‌تان و پرورش بعد جدیدی از وجودتان گام ‌بردارید. ظرفیت شخصیت شما چیزی بیش از آن است که می‌بینید. یادتان باشد هرگز از اشتباه‌کردن نهراسید، شما همچون دیگران ممکن‌الخطا هستید و در مسیر جدیدتان نیازمند تجربه هستید و چه‌‌بسا تا زمانی که نابلد راه هستید اشتباه‌کردن شما حتمی است! به‌جای مایوس‌شدن به خودتان قول دهید از این پس، از منظری دیگر به اشتباهتان بنگرید، اگر دیدگاه‌تان را تغییر دهید، عملکردتان نیز متفاوت خواهد بود. به‌جای سرزنش خود یا احساس ناامیدی سعی کنید از اشتباهات خود درس بگیرید، نقایص و ضعف‌های خود را بشناسید و برای ترمیم آنها کاری کنید. بی‌تردید به این طریق می‌توانید عملکرد بهتری از آنچه که انجام می‌دهید به دست آورید.

برخی مسئولیت‌پذیری و مسئول‌بودن را به‌معنای پیروی کورکورانه و تقلید بی‌چون و چرا از دیگران معنا می‌کنند، این درحالی است که هر فردی با دیگری متفاوت است و سبک زندگی متفاوت از دیگری دارد و دقیقا به همین دلیل است که هرگز نمی‌توان با ارائه نسخه واحدی برای همگان، مسئولیت‌پذیری را ایجاد کرد.

The post اهمیت مسئولیت پذیری در زندگی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *