از کرمان چه سوغاتی بخریم؟

سوغاتی خریدن بخشی از سفر است. سوغاتی‌هایی که با خودمان از شهر دیگر به خانه می‌بریم ما یا اطرافیان‌مان را به یاد خاطرات سفر می‌اندازند. با این حال همیشه باید قبل از اینکه به بازار برویم با سوغاتی آن شهر آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم.

برای مثال وقتی به کرمان سفر می‌کنیم باید بدانیم سوغات کرمان چیست؟ بهترین قوتو چه ترکیباتی دارد، اسم بهترین خرما چیست و چه طعم کلمپه‌ای را بیشتر می‌پسندیم تا بدون اتلاف وقت، مستقیم سراغ خرید همان برویم.

زیره کرمان

زیره

به لطف ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن»، دیگر همه می‌دانند مهم‌ترین سوغاتی این شهر زیره است. به خاطر رشد بوته‌های زیره سیاه در کرمان، زیره این شهر بسیار معروف است. البته زیره سفیدرنگی هم در دنیا وجود دارد که در ایران کشت نمی‌شود.

بهترین زیره آن نوعی‌ست که فصل بهار خریداری شود. طرفداران این ادویه اصرار دارند که باید آن را از شهرستان بافت خرید. استفاده از زیره حتی در غذاها (مثل زیره پلو) ، نوشیدنی‌ها (دمنوش زیره) و شیرینی‌های کرمانی هم بیشتر از نقاط دیگر رایج است.

پسته رفسنجان

به خاطر شهرت باغ‌های پسته در رفسنجان، مسافران کرمان از این شهر پسته‌های تازه‌تری می‌خرند و به شهر خودشان می‌برند. ۷۰ درصد از پسته ایران در این شهر کشت می‌شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود که قیمت بالای آن را برای سوغاتی بردن نادیده بگیریم. گردوی کرمان هم شهرت دارد، اما فقط در اواخر فصل تابستان می‌توان این محصول را به صورت تازه و با پوست سبز خریداری کرد.

حلوای پسته و حاج پسته

یکی از معروف‌ترین سوغات کرمان پسته است. فراوانی پسته در کرمان باعث شده که با هرنوع پسته، یک مدل غذای متفاوت درست شود. حلوای پسته، شیرینی‌ست که برای درست کردن آن پودر پسته، زعفران، پودر قند، گلاب، آرد، هل  و کره استفاده می‌کنند. همچنین همانطور که در یزد شیرینی معروفی به اسم حاج بادام فروخته می‌شود در کرمان هم همین شیرینی را با پسته درست می‌کنند.

قاووت

قاووت

اسم آن در فرهنگ لغت قاووت است، اما کرمانی‌ها به آن قوتو می‌گویند. این قوتو شبیه به اسفناج ملوان عمل می‌کند. کرمانی‌ها به خاطر انرژی این پودر همیشه در سفره هفت‌سینشان یک کاسه قوتو می‌گذارند. معروف‌ترین و کامل‌ترین نوع قوتوی کرمان قهوه‌ای رنگ و اغلب شامل قهوه، شکر، تخم خرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه دانه، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد و تخم کاهو است.

بیشتر بخوانید: سفر به شهر کلوت‌های ایران؛ شهداد

خرما

خرمای بم یکی از معروف‌ترین خرماهای کرمان است که در بیشتر شهرها فروخته می‌شود، اما هیچ کدام به تازگی آنهایی که در کرمان می‌فروشند نیست. از خرما، شیرینی انرژی‌زای دیگری هم به اسم خرمابریز درست می‌کنند که با زعفران و آرد تهیه می‎‌شود.

در شیرینی دیگری به اسم برشتو یا برشتوک هم از خرما استفاده می‌شود که به شکل لوزی است و با آردنخودچی و شکر آن را می‌پزند. در کنار این سه از الیاف درخت خرما هم محصولاتی مثل پادری، حصیر و … درست می‌کنند و در بازار یا روستاها می‌فروشند که به آن سیس‌بافی می‌گویند.

کلمپه و کماج

کلمپه

کرمان چند مدل شیرینی معروف دارد که کلمپه معروف‌ترین آن است. ظلم بزرگی است، اگر کسی به کرمان برود و برای نزدیکانش کلمپه نیاورد. این شیرینی خوشمزه کرمانی گاهی مغز خرما یا گردویی دارد که با پودر پسته تزیین شده.

کماج هم شیرینی‌ای دارچینی است که از جوانه گندم درست می‌شود. قطاب‌های کرمانی معمولا با پسته و گردو و قطاب‌های یزدی با بادام درست می‌شوند اما ظاهر آنها به هم شبیه است.

مس

ظروف مسی در بازار بیشتر شهرها پیدا می‌شود، اما مس برای کرمانی‌ها حکم دیگری دارد. مس برای کرمانی‌ها آنقدر مهم است که حتی اسم یکی از تیم‌های شهر را به خاطر معادن بزرگش، مس کرمان گذاشته‌اند. بازار کرمان هم مثل شهرهای دیگر دکان‌های مس دارد که می‌توانیم محصولات‌شان را به عنوان سوغات با خود به شهرمان ببریم.

بیشتر بخوانید: در سفر به کرمان کجا را ببینیم؟

پته

پته

یکی از سوزن‌دوزی‌های معروف کرمان پته است. پته پارچه‌ای ضخیم دارد که روی آن با رنگ و لعاب زیبایی بوته، سرو، ترنج و نقوش دیگری دوخته می‌شود. در بازار کرمان، پته‌هایی به شکل تابلو (مثل تابلو فرش)، سجاده، کوسن، روتختی، رومیزی، روبالشی یا حتی لباس فروخته می‌شود.

قالی، فرش و گلیم

فرش کرمان هم از فرش‌های معروف ایران است، اما مسافران کمتر به عنوان سوغات، چیز به این گران‌قیمتی می‌خرند. در عوض گلیم شیرکی پیچ، یکی از کالاهای تزیینی است که بافت آن کمی با فرش متفاوت بوده و مشابهش را جای دیگری نمی‌توان پیدا کرد.

بازاریان کرمان این گلیم‌ها را معمولا از بافت و سیرجان می‌آورند و با قیمت بیشتری می‌فروشند، اما اگر به روستای دارستان برویم از بافنده‌های محلی می‌توانیم با قیمت ارزان‌تری یکی از این گلیم‌ها را بخریم. با این بافت به جز گلیم، کیف و تابلو هم در بازار فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

آجیده دوزی

آجیده دوزی

به خاطر زندگی عشایر بخش زیادی از سوغات کرمان حاصل زندگی چادرنشینان است. مثلا خورجین‌بافی که با پشم‌های رنگی بافته می‌شود.

نوشته از کرمان چه سوغاتی بخریم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *