از بام قشم چه می‌دانید؟

هوا هنوز گرم نشده و می‌توانیم قشم را در برنامه‌های سفرمان جا بدهیم. در قشم گذشته از ساحل و خرید و جاهای دیدنی معروف مثل جنگل حرا، دیدنی‌هایی هست که حسابی در خاطرمان می‌ماند، جایی مثل بام قشم.

بام قشم کجاست؟

بام جزیره قشم

قشم جزیره‌ خیلی بزرگی‌ست که در غرب آن روستای معروف طبل قرار گرفته. بین روستاهای طبل و سلخ، منطقه‌ای نیمه مرتفع پیدا می‌کنیم که به بام قشم معروف است. درست است که اینجا از مرکز شهر فاصله دارد، اما گردشگران زیادی به آن سر می‌زنند، چون دیگر دیدنی‌های قشم هم چندان نزدیک به مرکز شهر نیستند.

بهترین مسیر دسترسی به بام قشم از روستای طبل شروع می‌شود. از طبل به‌سمت روستای سلخ حرکت می‌کنیم، در جایی که مسیر ماشین‌رو تمام می‌شود، پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای منتظر ماست. اگر با تور سفر نکرده‌ باشیم، باید تاکسی کرایه کنیم تا ما را به اینجا برساند. از بازار قدیم قشم تا بام حدود ۱ ساعت با ماشین فاصله است.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

بام جزیره

به بام قشم که برسیم، انگار که به دنیایی دیگر وارد شده‌ایم، دنیایی خیلی دورتر از اتوبان و ماشین و تکنولوژی. می‌توانیم از بالای این فلات قشنگ منظره‌ جنگل حرا و ساحل شمالی خلیج‌فارس را ببینیم. از سمت جنوب هم دره تندیس‌ها دیده می‌شود که یکی از دیدنی‌های ژئوپارک قشم به‌حساب می‌آید.

در سکوت بام جزیره، چشم‌مان به پوشش سنگ آهک و پوسته‌های صدفی می‌خورد. پوشش گیاهی این منطقه به‌شکل انبوه درختان است،‌ اگرچه جای بدون درخت هم کم ندارد.

وقتی در این فلات راه می‌رویم، ممکن است روی خانه‌ کسی در گذشته‌ دور پا بگذاریم. خیلی‌ها قبلا در این قسمت زندگی کرده‌اند و آخرین جا روستای کلات کشتار است. آب‌انباری خیلی قدیمی هم در این منطقه وجود دارد و معلوم شده مردم در گرما و شرجی تابستان به این منطقه می‌آمدند.

این قسمت قشم، محوطه‌ای باستانی‌ست. باستان‌شناسان ابزار سنگی مثل تبر و چاقو در این محدوده پیدا کرده‌اند که بعد از آزمایش فهمیده‌اند برای شکار و تکه کردن گوشت شکار به‌کار می‌رفته. حالا می‌دانیم که اولین سکونتگاه انسان در محدوده خلیج‌فارس، بام قشم بوده. عمر ابزار و اشیایی که اینجا پیدا شده به آخر پارینه‌ سنگی قدیم یعنی بیشتر از ۱۵۰ هزار سال پیش می‌رسد. سفال و خشت پخته هم در بام قشم پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد در دوره‌ پس از اسلام زندگی در اینجا ادامه پیدا کرده.

ژئوپارک قشم

آنهایی که به ستاره‌شناسی و ستاره‌بینی علاقه دارند، شب که بشود یکی از جذاب‌ترین آسمان‌ها را می‌بینند. آنقدر آسمان تمیز است و ستاره‌ها پرنورند که انگار اگر روی انگشتان پا بایستیم، دست‌مان به آسمان می‌رسد.

بهترین فصل سفر

وقتی قرار است مدتی در فضای باز بگردیم، آفتاب می‌تواند اذیت‌کننده باشد. پس باید فصل مناسبی را برای دیدن قشم و جاهایی مثل بام قشم انتخاب کنیم که گرم‌مان نشود. در غیر این‌صورت صبح زود بهترین وقت سر زدن به اینجاست.

وسایل موردنیاز

در این منطقه امکانات توریستی چندانی پیدا نمی‌کنیم. آب کافی، غذای سبک، کلاه و دوربین خیال‌مان را راحت می‌کند. همین‌طور کفش مناسب و سبک، عینک و کرم ضدآفتاب.

بیشتر بخوانید: غار نمکی قشم کجاست؟

جاذبه‌های نزدیک

دره تندیس ها

دره تندیس‌ها: از بام تا دره تندیس‌ها کمتر از نیم ساعت راه است. دره تندیس‌ها حال‌وهوایی شبیه دره ستارگان دارد، اما وسعتش بیشتر است.

در این محدوده می‌توانیم شکل‌ها و تندیس‌های زیادی را ببینیم که به‌طور طبیعی و در گذر زمان شکل گرفته‌اند. بعضی‌هاشان آنقدر هنرمندانه ساخته شده‌اند که انگشت به دهان می‌مانیم. دره تندیس‌ها در گذشته‌های دور بستر دریا بوده، به همین دلیل در بافت تندیس‌های زیبا و جالبش، فسیل ماهی، نرم‌تنان و آبزیان زیادی می‌بینیم. برای تماشای دره تندیس‌ها لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنیم.

کجا اقامت کنیم؟

هتل های قشم

در قشم، اقامتگاه‌ بو‌مگردی زیاد است. در روستای طبل که نزدیک بام قرار گرفته هم اقامتگاه بومگردی پیدا می‌کنیم. اما اگر بخواهیم شب را در مرکز شهر قشم بگذرانیم، باید از بین هتل ‌های قشم یکی را انتخاب کنیم. بدون محدودیت بودجه می‌شود هتل‌های گران قشم را درنظر گرفت که قیمت رزروشان به ۶۵۰ هزار تومان می‌رسد. این قیمت برای هتل‌های متوسط پایین می‌آید تا در ارزان‌ترین قیمت بتوانیم با پرداخت ۹۷ هزار تومان شبی را در هتل بگذرانیم.

این قیمت‌ها مربوط به فروردین ۱۳۹۸ هستند.

نوشته از بام قشم چه می‌دانید؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *