آیین آتش نوروزیِ شب چله ثبت ملی شد

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی از ثبت «آگِر نوروژی؛ آیین آتش نوروزیِ شب چله» در فهرست ملی میراث ناملموس کشور خبر داد.

ایسنا: فرهاد نظری در این باره بیان کرد: یکی از آیین‌های باستانی ایرانی که هنوز در میان مردم قوم لک حفظ شده آیین «آگر نوروژی» است. مردم لک در شبی که با نام شو چله (شب چله) معروف است آتش بزرگی برپا کرده و در گرداگرد آن به پایکوبی و شادی می‌پردازند.

او ادامه داد: شب چله در واقع مطابق با آغاز ماه نوروژ در تقویم لکی است. بنابراین آتشی که در این شب برافروخته می‌شود به آگر نوروژ و به مراسمی که در کنار این آتش گرفته می‌شود رسم آگر نوروژی شو چله می‌گویند.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی افزود: فلسفه برپایی این آتش به این صورت است که مردم لک شب چله را که بلندترین، سردترین و تاریکترین شب سال است به عنوان شب زایش میر یا مهر می‌دانند. مهر نماد گرما، نور و جانبخشی است و با زایش او تاریکی و سردی رو به زوال می‌گذارد.

وی اعلام کرد: برپایی آتش در این شب از یک طرف برای مراقبت از مهر تازه به دنیا آمده است و از طرف دیگر نمادی است از خود مهر. مردم لک معمولا با نواختن ساز و دُهل و اجرای مقامات موسیقی و ترانه‌ها و رقص‌های لکی شادی خود را بروز می‌دهند.

نظری گفت: متاسفانه آیین آگر نوروژی در میان لک‌ها تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده و تنها در مناطقی چون محل سکونت ایل کاکاوند در حد فاصل دلفان و هرسین هنوز به شکل چشمگیری اجرا می‌شود. بی شک ثبت آئین آگر نوروژی احترام به تمام فرهنگ‌های ایرانی است که در گذر زمان شکل گرفته‌اند و تلاشی برای احیاء این سنت دیرینه است.

The post آیین آتش نوروزیِ شب چله ثبت ملی شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *