آینده نگری؛ کلید تصمیمات بزرگ

«تدبیر و آینده نگری» از ویژگی‌های انسان‌های موفق است. این ویژگی، ضامن شفاف شدن ابهام‌های آینده است و تصمیمات آتی را رقم می‌زند.

روزنامه آرمان: افراد دوراندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف‌تر از مسائل، رفتارها، واکنش‌ها و رویدادها دارند. در اصطلاح آینده نگری یعنی گسترش افق دید خود و دیدن پشت پرده مسائل و همچنین زمانی که شخص در آن است؛ یعنی در زمان حال، آینده را دیدن که نتیجه آن، چاره‌اندیشی برای رخدادهای احتمالی است. امام علی (ع) در بیان تعریف دوراندیشی می‌فرمایند: دوراندیشی، نگاه کردن به عاقبت‌های کار و مشورت کردن با خردمندان است.

اعتدال در کارها

آینده نگری نیز مانند اکثر امور از قاعده (خیرالامور اوسطها) پیروی می‌کند. مهم‌ترین ملاک در آینده نگری، اعتدال است. گاهی تامل و به قول مردم این پا و آن پا کردن، ناشی از ترس شخص از آینده است. خارج شدن از حد اعتدال، در آینده نگری آفاتی را نتیجه می‌دهد. به یقین آینده نگری با خیالبافی دو چیز متفاوت است.

به اهداف دست یابید

توجه به این نکته ضروری است که صِرف آینده نگری ارزشی ندارد، بلکه عمل به آن و یافتن راه‌حل‌های مناسب و رفع موانع و مشکلات است که آینده‌نگری را عینیت می‌بخشد و نتیجه آن را تضمین می‌کند. انسان با استفاده از دوراندیشی از کارهایی پرهیز و کارهایی را انجام می‌دهد تا آینده بهتری برای خود فراهم سازد.

تدبیر؛ یک مهارت قابل یادگیری

انسانی که در زندگی تدبیر و آینده نگری داشته باشد فردی مفید و پرثمر در زندگی خود و همنوعان خود می‌شود. باید بدانیم انسانی که تدبیر و درایت و دوراندیشی را سرلوحه کار خود قرار دهد به جایی می‌رسد که جامعه و افراد درون آن نیاز مبرمی به او پیدا می‌کنند. تدبیر و تدبر برای جلوگیری از بحران‌های غیرقابل پیش بینی یا پیش بینی نشده بسیار موثر است. تدبیر، یک مهارت قابل یادگیری است و سودمندی‌ آن تقریبا از هر مهارت دیگری بیشتر است.

تبدیل تهدید به فرصت

تدبیر ما را قادر می‌سازد که خطرات و فرصت‌هایی را که در آینده با آنها مواجه می‌شویم، پیش بینی کرده و بدین‌ترتیب زمان لازم برای تفکر و تصمیم‌گیری پیش از برخورد با آنها را داشته باشیم. دانستن اینکه چگونه به آینده فکر کنیم، با توجه به سرعت تغییرات در جهان، به شکل فزاینده‌ای ضرورت یافته است. شکی نیست برای گرفتن تصمیم‌های عاقلانه درباره زندگی و کسب و کار خود باید بدانیم که دنیای ما چگونه در حال تغییر است.

اهمیت آینده‌نگری در زندگی

دوراندیشی برای افراد ضعیف نیست. یک دلیل مهم اعتبار کم دوراندیشی این است که این توانمندی با رکود تداعی شده است. ما شخص دوراندیش را به عنوان فردی می‌شناسیم از خطر کردن می‌ترسد و زندگی را به‌طور روزمره می‌گذراند. اینکه سعی کنیم انتخاب‌های آسانی در زندگی داشته باشیم یا اینکه خود را وقف هدفی کنیم که به ما آسیب می‌رساند، دقیقا به همان اندازه بی‌احتیاطی ما را در دام تکانه‌های آنی قرار می‌دهد. افراد دوراندیش به اهداف و آرزوهای بلندمدتشان احترام بگذارند و هر وقت که لازم باشد برای دستیابی به این اهداف خطر کنند.

دور اندیشی در تمام ابعاد زندگی

دوراندیشی به زندگی متعادل نیاز دارد. به دلایلی، افراد تمایل دارند تا دوراندیشی را با چند بعد محدود زندگی همچون کار و مسائل مالی ارتباط دهند. اما باید دانست که دوراندیشی با کل زندگی ارتباط دارد و افراد دوراندیش برای برقراری تعادل بین اهدافشان در حوزه‌های مختلف زندگی تلاش می‌کنند.

آگاهانه زندگی کنید

افراد دوراندیش مسیر خودشان را در زندگی ترسیم می‌کنند. یک شخص دوراندیش آگاهانه و با هدف زندگی می‌کند. او صرفا به آنچه که در جریان زندگی پیش می‌آید واکنش نشان نمی‌دهد و طبق درک اهداف و آرزوهایش تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند. افراد دوراندیش زندگی سالمی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند افراد دوراندیش از لحاظ فیزیکی قوی‌تر هستند. افرادی که اهداف مناسبی در زندگی‌شان دارند سالم‌تر و شادتر هستند.

The post آینده نگری؛ کلید تصمیمات بزرگ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *