آشنایی با جاذبه‎های گردشگری آذربایجان غربی

آذربایجان غربی

ایران یکی از زیباترین کشورهای دنیاست. این کشور وسیع در هر گوشه و کنار خود یک سورپرایز شگفت‎انگیز برای شما دارد. یک طبیعت بکر، یک فرهنگ و آداب و رسوم خاص  و منحصر به فرد، یک مجموعه بناهای فوق‎العاده تاریخی و… بخشی از این سورپرایزهاست که پارس توریسم  طبق روال معمول و همیشگی خود سعی در معرفی آنها دارد. در این بخش تیم پارس توریسم به معرفی استان آذربایجان غربی پرداخته است؛ با ما همراه باشید.

درباره آذربایجان غربی

اذربایجان غربی متشکل از مردم آذری و  مردم کورد است و به‎عنوان یکی از توریستی‎ترین استان‎های ایران شناخته می‎شود. ارومیه مرکز این استان حدود ۳هزار سال قدمت دارد و این مساله نشانگر این است که استان آذربایجان غربی علاوه بر جاذبه‎های فوق‎العاده طبیعی از وجود جاذبه‎های تاریخی ارزشمند نیز بهره می‎برد.

آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با ترکیه در ایران است. البته این استان از نظر مرزی بسیار پر اهمیت محسوب می‎شود زیرا علاوه بر ترکیه از شمال به جمهوری آذربایجان و از غرب به عراق می‎رسد.

استان آذربایجان غربی از نظر کشاورزی نیز بسیار حائز اهمیت است. وجود زمین‎های مستعد برای کشاورزی و البته حضور پر رنگ ایلات و عشایر در این استان، اهمیت آذربایجان غربی را دو چندان کرده است. آذربایجان غربی شهرهای زیادی  دارد که هر کدام به تنهایی می‎توانند مقصد فوق‎ العاده‎ای برای سفر باشند. اگرچه در این یاداشت امکان معرفی تمام این شهرها نیست اما چند نمونه از آنها را   به اختصار معر فی خواهیم کرد.

ارومیه

آذربایجان غربی

همانطور که اشاره شد ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است. این شهرستان جاذبه‎های گردشگری فراوانی دارد و در واقع یک مقصد بسیار مناسب برای سفر در بهار است.  هوای این شهر در بهار بسیار فوق‎العاده است. قبل  از هر چیز از مسجد جامع ارومیه دیدن کنید. ساخت این مسجد به سده هفتم یعنی زمان حکومت ایلخانیان بر ایران بازمی‎گردد. شما می‎توانید نمونه‎ای از کچ‎بری‎های فوق‎العاده آن دوره را در محراب این مسجد ببینید. روبهروی مسجد جامع بازار ارومیه قرار دارد که این بازار نیز به اندازه کافی برای یک جاذبه توریستی جذاب است. این بازار در زمان صفویان یعنی  چندین سده پس از ساخت مسجد جامع ساخته شده است.

یکی دیگر جاذبه‎های تاریخی که حتما در سفر به ارومیه باید از آن دیدن کنید کلیسای ننه مریم است. این کلیسا یکی از قدیمی‎ترین کلیساهای ایران و جهان است. کارشناسان ساختمان فعلا را متعلق به زمان ساسانیان می‎دانند؛ معماری و نقاشی‎های موجود در این کلیسا نیز این زمان را تایید می‎کنند. در نهایت برای تفریح و گردش نیز می‏‎‎توانید به پارک جنگلی شیخ تپه نیز سری بزنید.

دره قاسملو یکی از تفریحگاه‎هایی است که حدودا نیم ساعت با ارومیه فاصله دارد. این دره به دلیل چشم‎انداز فوق‎العادع‎اش می‎توان محبوب‎ترین جاذبه گردشگری ارومیه دانست. بهترین زمان برای بازدید از دره قاسملو فصل بهار است.

آذربایجان غربی

مهاباد

مهاباد یکی از شهرستان‎های کردنشین استان آذربایجان غربی است که بسیار از سفر دوستان ان را زیباترین شهر این استان می‎دانند. مهاباد را چندین کوه احاطه کرده و طبیعت بکر و سرسبزی دارد. سد مهاباد یکی از جاذبه‎های این شهرستان است که حتما باید از آن دیدن کنید. این سد خاکی که بین مهاباد و سردشت قرار گرفته است مکانی مناسب برای ماهیگیری، شنا و گردش است. جاذبه بعدی که باید از آن دیدن کنید تالاب کانی برازان می‎باشد. این تالاب که به‎عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور به ثبت رسیده است در ۳۰ کیلومتری مهاباد قرار دارد. همه سالانه پرندگان مهاجر زیادی به سوی این تالاب حرکت می‎کنند.

آذربایجان غربی

مقبره بداغ سلطان یک جاذبه تاریخی است که یکی از بزرگان این منطقه در آن دفن شده است. قدمت این مقبره به زمان صفویه بازمی‎گردد و در نهایت یکی از جذاب‎ترین جاذبه‎های توریستی مهاباد غار آبی سهولان می‎باشد. این غاز از حوضچه‏‎های بزرگ و دالان‎های تنگ و باریگ تشکیل شده است. عمق این غار بین ۱۳ تا ۵۵ کیلومتر است و در ۳۸ کیلومتری مهاباد قرارداد. جالب است بدانید این غار محل سکونت انسان‎های اولیه بوده است.

خوی

آذربایجان غربی

خوی پرجمعیت‎ترین و بزرگ‎ترین شهرستان آذربایجان غربی بعد از شهرستان ارومیه است. همچنین این شهر یکی از قدیمی ترین تمدنگاه‎ها در غرب ایران نیز به حساب می‎آید.  این شهر  حدود ۷هزار سال  قدمت دارد. از مهم‎ترین جاذبه‎های این شهر باید به مقبره شاعر پر آوازه شمس تبریزی اشاره کرد. یکی دیگر از جاذبه‌‎های این شهرستان جهنم دره است. البته این منطقه خارج از شهر در مسیر چالدران در جاده زرآباد قرارداد. فقط کوهنوردان حرفه‌ای به سمت این منقطه می‎روند. در گذشته کسانی که با حکومت‎ها به مشکل بر می‎خورند به این منطقه پناه می‎آورند. مردم محلی به دلیل سابقه افراد خاطی در این منطقه آن را منفور می‎دانند.  کلیساهای زیادی در شهرستان خوی وجود دارد که همه انها ارزش تاریخی دارند و بازدید از آنها خالی از لطف نیست. همچنین اگر گذرتان به خوی  افتاد سعی کنید از روستاهای اطراف این شهرستان نیز دیدن کنید این روستاها دارای طبیعتی زیبا و بکر هستند و می‎توانند سفرتان را  به‎یاد ماندنی کنند.

شهرستان ماکو

اذربایجان غربی

شهرستان ماکو یکی دیگر از شهرهای محبوب استان آذربایجان غربی در میان توریست‎هاست.  این شهرتان از شمال به ترکیه و از شرق به جمهوری آذربایجان هم مر ض است.

ماکو یک منطقه ازاد است که بزرگ‎ترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد در جهان پس از شانگهای چین محسوب می‎شود. ماکو نیز مانند بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی پر از جاذبه‎های تاریخی و طبیعت بکر و رویایی است. در سفر خود به ماکو قبل  از هر چیز از کلیسای مریم مقدس دیدن کنید. این کلیسا به کلیسا ی زور زور نیز معروف است. در ابتدا این کلیسا در دره بستر رودخانه بنا شده بود اما از انجایی که امکان آبگرفتی آ ن موجود بود میراث فرهنگی ان را به ارتفاعات کنار  دریاچه منتقل کرد. تالاب بور آلان دومین جاذبه‎ای  است که توصیه می‎شود  از ان دیدن کنید.  این تالاب در امتداد مرز مشترک ایران، ترکیه و ارمنستان و در موازات رودخانه قره‎سو قرار دارد. بورآلان ۲۵۰هکتار مساحت دارد و از وجود چشمه‎های آبگرم بهره می‎برد. این تالاب زیستگاه انواع مختلفی از پرندگان می‎باشد.  از دیگر جاذبه‎های گردشگری شهرستان ماکو که باید  بازدید از آنها خالی از لطف نیست باید به آبشار و پل قلعه جوق، کاخ موزه باغچه جوق، تالاب آق گل، کلیسای گئورک مقدس، پل قلعه کورپو، قره کلیسا،منطقه آق گل، تالاب بورآلان، امارت کلاه فرهنگی و  بازار مرزی ماکو اشاره کرد.

شهرستان سردشت

آذربایجان غربی

شهرستان سردشت یکی دیگر از شهرهای استان آذربایجان غربی است که از شهرستان‎های مرزی  و کردنشین استان به شمار می‎آید. این شهرستان نیز مانند دیگر مناطق استان زیبای آذربایجان غربی جاذبه‎های  طبیعی زیادی برای جذب گردشگر دارد. آبشار شلماش یکی از این جاذبه‎هاست. این آبشار که از مهم‎ترین و بزرگ‎ترین ابشارهای استان  است؛ از    ۳ آبشار تشکیل شده که برای رسیدن به آخرین آبشار باید مسیری را پیاده‎روی کرد و وارد دره شد. از همین‎رو برای بازدید از آبشار شلماش وسایلی مانند کفش مناسب و عینک آفتابی را فراموش نکنید، رودخانه زاد جاذبه دیگری است که باید حتما   در سفر به سردشت از آن دیدن کنید. این رودخانه در میان کوه‎های بلند جنگلی قرار گرفته و منظره چشم‎نوازی را پدید آورده است. از دیگر جاذبه‎های این شهر باید به پل قلاتاسیان، چشمه گراوان، آبشار رزگه و چشمه کانی گراوان اشاره کرد.

غذاهای محلی و سنتی آذربایجان غربی

سوپ بلغور/ارومیه

آذربایجان غربی

سوپ بلغور غذای محلی ارومیه‎‌ای هاست که با استفاده از پیاز، سیب‎زمینی، کوچه‎فرنگی، لوبیا قرمز، بلغور گندم، نخود، مرزه خشک و رب گوجه فرنگی تهیه می‎شود.این سوپ خوشمزه یکی از پر طرفدارترین سوپ‎ها در میان ارومیه‎‎ای هاست.

ارومیه خورش

یکی از خورش‎های اصلی ارومیه‎ای‎هاست که آن را به نام ارومیه خورشته نیز می‎شناسند. در این غذا از گوشت، لوبیا، پیاز، بادنجان و غوره استفاده می‎شود. این غذا طعم ترشی دارد، می‎توانید به جای غوره از گرد غوره یا آب  غوره نیز استفاده کنید. یادتان باشد سیب‎زمینی و بادنجان را جداگانه سرخ کرده و در آخر کار روی خورشت خود بگذارید.

باستخ

آذربایجان غربی

باستخ یک نوع شیرینی خوش طعم  و محبوب در آذربایجان غربی است که از نشاسته گل، شیرع انگور، هل، گلاب و مغز گردو تهیه می‎شود. تهیه این شیرینی بسیار راحت است و نیازی به فر و امکانات پیچیده آشپزی ندارد و به همین دلیل هم به این شدت همه‎گیر شده است.

شورجه

شورجه یکی دیگر از غذاهای ارومیه‎ای است که طرفداران زیادی در آذربایجان غربی دارد. مردم آذربایجان غربی این عذا را به‎عنوان پیش غذا استفاده می‎کنند. در تهیه شورجه از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت استفاده می‎شود. این غذا را می‎توان همراه با برنج یا با نان میل کرد.

کوفته مرغ

آذربایجان غربی

هرگاه اسم کوفته می‎آید ناخودآگاه به یاد کوفته تبریزی می‎افتید. در حالی که انواع اقسام دیگر کوفته در ایران وجود دارد. یکی از آنها کوفته مرغ است که غذای محلی و سنتی مردم آذربایجان غربی  است. این نوع از کوفته با استفاده از فیله‌ی مرغ، لپه، ادویه، تخم‌مرغ، سبزی (مرزه و تره)، گردو، پیازداغ و آرد طبخ می‎شود.

مردم آذربایجان غربی مانند سایر مردم ایران آش‎های محلی مخصوص به خود را نیز دارند که از میان آنها می‎توان به آش کلم و آش دوغ اشاره کرد.

سوغات آذربایجان غربی

آذربایجان غربی

یکی از مهم‎ترین چیزهایی که می‎توانند شما را با فرهنگ یک منطقه اشنا کند  و  اطلاعات زیادی درباره آن منطقه در اختیار شما قرار دهد سوغات و صنایع دستی است زیرا مردم هر منطقه  بر اساس عادات، نوع زندگی، جغرافیا، آب‎ وهوا و بسیاری از فاکتورهای دیگر به‎ساخت  صنایع دستی می‎پردازند.نه اینکه هنگام ساخت این صنایع دستی به این فاکتورها فکر شود بلکه جهان‎بینی که این عوامل به مردم آن منطقه داده‎اند؛ بر تمام جنبه‎های زندگیشان تاثیر می‎گذارد.

منبتکاری یکی از صنایع دستی مردم آذربایجان غربی است. اگرچه در نقاطی دیگر از ایران هم منبت کاری وجو د دارد  ولی هرکدام سبک و سیاق خاص خود را دارند. منبت کاری بیشتر  در میان مردم ارومیه رایج است.

یکی دیگر از هنرهایی که در آذربایجان غربی نیز مانند بیشتر نقاط جهان رایج است؛ قالی بافی است. در واقع آذربایجان یکی از مراکز اصلی تولید  فرش دستباف محسوب می‎شود.

رودوزی را باید یکی از صنایع‎دستی آذربایجان غربی داست. رودوزی هنری شبیه به سوزن دوزی است که با استفاده از نخ ابریشم بر روی پارچه‎های ساده طراحی می‎ کنند.

چاپ سنتی  یکی از جذاب‎ترین صنایع دستی  مردم آذربایجان غربی است که از قدیم برای تزئین پارچه از آن  استفاده می‎کرده‎اند. در بازارهای سنتی آذربایجان غربی می‎توانید این  پارچه‎ها را پیدا کنید.

از دیگر صنایع‎دستی سفال، گلیم، سجوق و.. اشاره کرد.

نوشته آشنایی با جاذبه‎های گردشگری آذربایجان غربی اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *