آتش‌سوزی هتل آسمان، عمدی یا غیرعمدی؟

 «آتش‌سوزی هتل آسمان،‌ عمدی بود یا غیرعمدی»؛‌ این پرسشی است که حدود ۴۰ روز پس از این رخداد در نشست خبری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز مطرح شد.

ایرنا: محمدهادی قانع  در جمع خبرنگاران به بیان گزارش نهایی آتش‌نشانی درباره آتش‌سوزی در این هتل در حال ساخت پرداخت و اظهار داشت:‌ کارشناسان بر این مسئله که برشکاری دلیل آتش سوزی هتل آسمان بوده اطمینان دارند اما اینکه این رخداد عمدی یا غیر عمدی صورت گرفته، توسط کارشناسان دادگستری در حال بررسی است.
وی با اشاره به رخداد آتش‌سوزی سینما بهمن (مترو سابق) شیراز در نزدیکی هتل آسمان گفت:‌ کارشناسان دادگستری همچنین بررسی عمدی یا غیرعمدی بودن این حریق را نیز در دستور کار دارند.
سینما بهمن شیراز که قدیمی‌ترها آن را به نام سینما مترو می‌شناختند پس از حادثه آتش‌سوزی نهم خردادماه، به طور کامل تخریب و آوار آن نیز غروب جمعه ۱۱ مردادماه جاری از محل تخلیه شد.

اعلام حریق در «آسمان»، ۴۰ دقیقه پس از آغاز آتش‌سوزی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در بیان گزارشی از تلاش‌ها برای خاموش‌کردن آتش در هتل در حال ساخت آسمان گفت:‌ حوالی ساعت ۱۱ صبح ۱۲ مرداد ۹۸ گزارش آتش سوزی هتل آسمان در سامانه ۱۲۵ آتش نشانی شیراز ثبت شد.
قانع ادامه داد: اولین گروه در کمتر از دو دقیقه به محل این حادثه اعزام و در دقایق اولیه ۳۰ نفر از افرادی که در طبقات این هتل گیر افتاده بودند نجات داده شدند و بعد از آن عملیات خنک سازی انجام شد و به گفته اساتید دانشگاه و متخصصین سازمان نظام مهندسی ،ستون‌های اصلی این سازه به دلیل خنک سازی مداومی که انجام شده مقاومت خود را از دست نداده اند.
وی با بیان اینکه گزارش علت ایجاد این حادثه را ۱۲ نفر از کارشناسان آتش نشانی شیراز انجام داده اند، گفت: انجام برشکاری در طبقات بالایی و سقوط گدازه‌های آن به طبقات منفی که در آن محل نیز بیش از دو هزار و ۵۰۰ تشک دپو شده بود علت این آتش سوزی از سوی کارشناسان آتش نشانی شیراز اعلام شده است.
او تصریح کرد: احتمالا به دلیل بروز حریق در طبقات منفی هتل آسمان از زمان بروز این حادثه حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه گذشته بوده تا کسانی که در محل حاضر بودند متوجه و آتش نشانی را خبر کرده اند.

پرونده‌ای روی میز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار داشت: کاربری هتل آسمان در خیابان کم عرض مساله‌ای است که تحقیقات درباره آن به مشاور طرح واگذار شده که در آینده در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

هتل ۱۸طبقه آسمان ساعت ۱۱ صبح روز ۱۲ مردادماه براثر آتش گرفتن ۲هزار تشک که در طبقه منفی ۲ انبار شده بود، دچار آتش سوزی شد. خاموش کردن‌ آتش بیش از ۱۴ ساعت زمان برد. به دلیل آسیب بسیار به سازه‌های این هتل و حرارت بیش از ۴۰۰ درجه سانتیگرادی این آتش‌سوزی، مسئولان به‌منظور امن‌سازی محیط و جلوگیری از ریزش احتمالی ساختمان خیابان رودکی را برای مدتی مسدود و برای حفظ امنیت ساکنان و کسبه این منطقه، این بخش شهر را تعطیل و تخلیه کردند و پس از ارائه گزارش کمیته فنی، این خیابان بازگشایی شد.
نام هتل آسمان در سال های اخیر به دلیل آنچه نقض حریم درجه یک مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی نام گرفت، بارها بر سر زبان ها افتاده بود.
گفته شد ساخت چندین طبقه اضافه در این هتل مانع اصلی برای ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
هتل آسمان در خیابانی کم پهنا به نام رودکی مستقر است که هتل های دیگری نیز در این خیابان فعالیت دارند.

The post آتش‌سوزی هتل آسمان، عمدی یا غیرعمدی؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *