گزارش اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین وضعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند سفر گردشگران خارجی به ایران و تصمیمات جدید دولت در این زمینه اشاره کرده است.

چمدان: در شرایطی که تحریم‌های آمریکا و وضع قوانین علیه ایران می‌تواند صنعت گردشگری کشورمان را تحت تاثیر خود قرار دهد و ایران را از لیست گردشگران خارجی برای سفر حذف کند، دولت اقداماتی را انجام داده است که نه تنها فشارهای آمریکا را خنثی می‌کند بلکه ورود گردشگران خارجی به ایران را هم تسهیل کرده است.

در حال حاضر چندین ماه است که دولت و وزارت امورخارجه شرایطی را فراهم کرده‌اند که اتباع بیش از ۷۰ کشور برای گرفتن ویزای فرودگاهی می‌توانند اقدام کنند. دفتر بخش ویزا وزارت امور خارجه مستقر در مبادی فرودگاه‌های بین المللی امام خمینی، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و… با حضور مسافران خارجی و بعد از بررسی پرونده‌ها و فرم‌ها برای مدت یک روز تا یک ماه نسبت به شرایط سفر فرد درخواست کننده و مدارک هویتی و بررسی‌های ویزا به صورت فرودگاهی اقدام می‌کنند.

بر اساس گزارش اتاق تهران، در ماه‌های گذشته سفارت ایران در کشورهای مختلف روند صدور ویزا را سرعت بخشیده است و گردشگران خارجی به سادگی می‌توانند از طریق سفارت یا آژانس‌هایی که تور ایران را ارائه می‌دهند برای سفر به کشورمان اقدام کنند.

اگر این روزها سفری به شهرهای توریستی کشورمان همچون اصفهان، شیراز، یزد و.. بزنید متوجه می‌شوید که با وجود تحریم‌های آمریکا گردشگران خارجی نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا نکرده‌اند و هتل‌ها و مراکز اقامتی این شهرها تقریبا تا پایان شهریور ماه در رزرو آژانس‌ها و تورهای خارجی است.

ایران علاوه بر صدور ویزای فرودگاهی برای جذب گردشگران خارجی و حفظ اقتصاد توریست در روزهای تحریم، گام بسیار مهمی دیگری هم برداشت و آن تصویب حذف زدن مهر ورود به ایران در پاسپورت گردشگران خارجی بود. این مصوبه هیات وزیران در چهارشنبه گذشته باعث می‌شود که گردشگران خارجی بدون هراس از قوانین محدود کننده آمریکا بعد از سفر به ایران برای ورود به آمریکا به کشورمان سفر کنند.

حدود دو سال پیش دولت ترامپ تصویب کرد اتباع هر کشوری که به ایران سفر کنند برای گرفتن ویزای آمریکا باید چک شوند و در خواست ویزای آمریکا کنند و این شامل شهروندان کشورهایی که با آمریکا لغو روادید هستند، هم می‌شود.
تاثیرات تنش‌های اخیر در گردشگری ؛ برخی تورهای پاییزی کنسل شدند | دو گروه آمریکایی برای سفر به ایران چه واکنشی نشان دادند؟

به اعتقاد کارشناسان گردشگری این تصمیم آمریکا اثرات سویی در ذهنیت گردشگران خارجی که به ایران قصد سفر داشتند، گذاشته بود و حالا باتوجه به اینکه از این پس مهر ورود ایران در پاسپورت‌ها ثبت نخواهد شد، گردگشران خارجی و حتی آمریکایی‌ها می‌توانند بدون دغدغه به ایران سفر کنند. تصمیم هیات وزیران و رئیس جمهور در واقع نشان دهنده استراتژی گردشگری کشور برای جذب حداکثری مسافران خارجی است.

علی ربیعی بعد از این مصوبه در جمع خبرنگاران گفت: این استراتژی جدید گردشگری با هدف مقابله با «تروریسم اقتصادی» آمریکا علیه ایران تصویب شده است. این اتفاق می‌تواند گردشگر بیشتری به ایران جذب کند. گردشگران خارجی از این پس می‌توانند بدون واهمه و به راحتی به ایران سفر کنند. با دستور رئیس‌جمهوری قرار شده است این تصمیم به‌زودی در همه فرودگاه‌های کشور اجرایی شود. البته به جز ایران در حال حاضر تعدادی دیگر از کشورها هم در زمان ورود گردشگران خارجی مهر ورود را ثبت نمی‌کنند که از آن جمله می‌توان به استرالیا اشاره کرد.

البته بعد از تصویب ثبت نشدن مهر ورود در پاسپورت گردشگران خارجی برخی از سایت‌های منتقد دولت این اقدام را ضد منافع و وجهه ملی دانستند که با واکنش علی ربیعی سخنگوی جدید دولت رو به رو شد. او در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: طبق تحقیقی که دانشجویان رشته ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۰ برای درس ارتباطات بحران انجام دادند هر آمریکایی که یک بار به ایران سفر یا با یک ایرانی مراوده داشته باشد، کمتر از دیگران تحت تاثیر جو ایران هراسی قرار گرفته است. این واقعیت را بسیاری از افراد که به طور تجربی با گردشگران خارجی رو به رو شده‌اند نیز اذعان می‌کنند. یکی از دلایل این دستور ریاست جمهوری مقابله با جو ایران هراسی توسط سیاستمداران و رسانه‌های خارجی است.

The post گزارش اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین وضعیت ورود گردشگران خارجی به ایران appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *