کشف ظروف و زیورآلات عصر آهن ۲ و ۳ در تپه باستانی سگزآباد قزوین

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: از سال گذشته تاکنون در جریان کاوش های باستان شناسی در تپه باستانی سگزآباد بوئین زهرا آثاری چون ظروف، زیورآلات و ابزارآلات جنگی مربوط به عصر آهن ۲ و ۳ کشف شده است.

ایرنا: امیر ارجمند افزود: اشیای یافت شده موزه‌ای در این مکان شامل ۸۶ قطعه شی از جمله ظروف کامل سفالین، سرپیکان و مهرهای استوانه‌ای هستند.
وی اظهار داشت: آثار کشف شده مربوط به هدایایی است که افراد در دوران باستان در کنار پیکر مردگان خود و هنگام تدفین آنها در زیر خاک قرار داده می دادند.

این مسئول حوزه میراث فرهنگی همچنین گفت: برخی بقایای انسانی نیز در این کاوش‌ها کشف شده که برای بررسی و مطالعات بیشتر به مرکز ژنتیک ایران منتقل شده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۳ سال فصل کاوش از دهه ۴۰ به این سو در تپه‌های باستانی سگزآباد واقع در شهرستان بوئین زهرا در جنوب شرقی استان قزوین انجام شده است.

دشت قزوین با داشتن تمدن ۹ هزارساله و وجود محوطه‌های پیش از تاریخ تپه زاغه، قره تپه و تپه قبرستان که معرف قدیمی ترین دوران استقرار و زندگی در این منطقه است از مهمترین کانون‌های شکل‌گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی کشور محسوب می شود.

The post کشف ظروف و زیورآلات عصر آهن ۲ و ۳ در تپه باستانی سگزآباد قزوین appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *