وقتی استرس قابل کنترل نیست

این روزها هزینه‌های زندگی بالا رفته و مردم باید خودشان را با مشکلات مختلف تطبیق دهند و همه این مسائل باعث شده مدام دچار دلشوره، اضطراب واسترس شوند. اما چنین استرس‌هایی تا کجا طبیعی‌اند؟ اصلا در چه شرایطی باید به روان‌شناس و مشاور مراجعه کرد و این‌که هر کدام چه خدماتی را می‌توانند به ما ارائه دهند.

جام جم: وقتی فردی با مشکلی برخورد می‌کند برای حل آن ابتدا از یک دوست یا بزرگ‌تر کمک می‌خواهد و آن دوست براساس تجربه‌های محدودش نظراتی را مطرح می‌کند که می‌تواند مفید یا حتی نادرست باشد.

گاهی اوقات هم فرد هنگام مواجه شدن با یک مشکل که باعث بروز استرس شدید در او شده سعی می‌کند با خواندن کتاب‌های مرتبط یا مطالب معتبر مدیریت بحران را یاد بگیرد. حالا اگر با وجود همه موارد گفته شده فرد نتواند بر استرسش غلبه کند چطور؟

در این مرحله توصیه می‌شود با یک مشاور (نه لزوما پزشک یا متخصص) تماس بگیرد.

برای گام اول مشاوره تلفنی با مراکز معتبر می‌تواند کمک کننده باشد اما ممکن است فرد احساس کند راهکارهای ارائه شده کلی‌گویی بوده و اینجاست که باید حضوری به روان‌شناس مراجعه کند. فردی برای حل بحران‌های پیش رو به مشاور مراجعه می‌کند راهکارهایی اختصاصی به او پیشنهاد می‌شود.

حتی بیشتر مواقع خود فرد بسیاری از توصیه‌ها را می‌داند اما از آنجا که درست در مرکز بحران قرار گرفته نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد و استرسش را کاهش دهد. پس به یک عامل بیرونی نیاز دارد تا به‌عنوان یک اهرم عمل کند. فراموش نکنید گاهی اوقات استرس‌ها به حدی زیاد و مزمن می‌شوند که به هیچ عنوان قادر به کنترلشان نیستیم و بدون کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای نمی‌توانیم بحران را پشت سر بگذاریم.

آیا می‌دانید هنگام بروز استرس‌هایی که نمی‌توانید کنترل‌شان کنید باید به روان‌شناس بالینی مراجعه کنید یا روان‌شناس مشاور؟

روان‌شناسان بالینی به مردم کمک می‌کنند تا با خواسته‌های زندگی سازگار شوند؛ مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی را مورد بررسی قرار می‌دهند و به مراجعان کمک می‌کنند تا مسائل خود را حل کنند و رفتارهای نامناسب و اشتباه را تغییر دهند اما مشکلات مراجعان به روان‌شناسان مشاوره بیشتر به مشکلات سازگاری مربوط است (نه اختلالات روان‌شناسی). به‌عنوان مثال مشکلات خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و… در حیطه کاری این افراد به حساب می‌آید.

The post وقتی استرس قابل کنترل نیست appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *