سرنوشت عجیب روسای سازمان میراث فرهنگی/ از پرونده مالی و امنیتی تا اعتراف به قتل

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول حیات خود با روسای مختلفی روبرو شده است، روسایی که برخی‌شان پس از رفتن به از این سازمان تبدیل به سیاستمدارانی جنجالی شدند.

چمدان: اگر در دفتر ریاست سازمان میراث فرهنگی به رسم برخی ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها قاب عکس روسای سابق این سازمان را نصب کنند، دیدن روسای پیشین کنار هم روی دیوار یک سازمان فرهنگی دولت اتفاق عجیبی خواهد بود.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از زمانی که سازمانی در جایگاه معاونت رییس‌جمهور شد، انتقادات از نحوه انتصاب روسای این سازمان پای ثابت نقد این سازمان تخصصی بوده است. سازمان میراث فرهنگی فراتر از کلیشه‌ها در واقعیت تبدیل به حیاط خلوت روسای جمهور شد و انتصابات غیرتخصصی و سیاسی نمایان کننده آن است.

فارغ از کارنامه مدیریتی روسای سازمان میراث فرهنگی در دولت‌های مختلف، سرنوشت آنها پس از این سمت عجیب و گاهی جنجالی بوده است. ۵ نفر از روسای سازمان میراث فرهنگی تاکنون پرونده قضایی دارند که برخی از آنها تبدیل به جنجال‌های سیاسی شده است. اما نام یکی از روسای اسبق این سازمان با عجیب‌ترین پرونده این روزها گره خورده است.

حسین مرعشی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و با اتهام توهین به نظام به یکسال حبس محکوم شد.حسین مرعشی در سال ۱۳۸۳ و در اواخر دولت دوم خاتمی به عنوان ریاست میراث فرهنگی منصوب شد و تا روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در این سمت باقی ماند و به عنوان نخستین عضو کابینه توسط محمود احمدی نژاد عزل شد. حسین مرعشی هر چند کارنامه قابل دفاعی از خود بین مدیران سازمان میراث فرهنگی برجای گذاشته اما همواره یک شخصیت سیاسی پر سر و صدا بوده است. مرعشی پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و با اتهام توهین به نظام به یکسال حبس محکوم شد.
سرنوشت عجیب روسای میراث فرهنگی – روسای میراث فرهنگی در زندان – پرونده های جنجالی روسای میراث فرهنگی – مشایی
اسفندیار رحیم مشایی نخستین رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت احمدی نژاد در سال ۹۷ به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات قضایی به ۶ سال و نیم حبس محکوم شد

اسفندیار رحیم مشایی حاشیه سازترین عضو دولت محمود احمدی نژاد نخستین انتخاب او برای ریاست سازمان میراث فرهنگی بود. مشایی حواشی بسیاری در دوره ریاست سازمان میراث فرهنگی ایجاد کرد. او که از حلقه یاران محمود احمدی نژاد بود در سال ۹۲ برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد اما صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفت. اسفندیار رحیم مشایی در سال ۹۷ با اتهامات اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات قضایی به شش سال و نیم حبس محکوم شد.
حمید بقایی دومین رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت احمدی نژاد با اتهامات متعدد و پرونده پر سر و صدایی روبرو و نهایتا به ۱۵ سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شده است

حمید بقایی پس از مشایی بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی تکیه زد، سومین ضلع یاران احمدی نژاد خرابی‌های گسترده‌ای مانند انتقال معاونت‌های سازمان به استان‌های دیگر از خود در سازمان میراث فرهنگی برجای گذاشت. مقیمی مدیر بازداشت شده منطقه آزاد ارس و مدیر سابق کاخ نیاوران سال ۹۰ افشا کرد که بقایی برای تغییر اذهان عمومی نسبت به برخی اقداماتش، دروغ پیدا شدن اسناد جدید از شاه در صندوق عقب یک خودرو را صحنه سازی کرده است. بقایی پس از کنار رفتن دولت احمدی نژاد با اتهامات متعدد و پرونده پر سر و صدایی روبرو و نهایتا به ۱۵ سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شد.

پس از بقایی و مشایی، محمود احمدی نژاد سه نفر دیگر از حلقه یارانش را در فاصله‌های زمانی کم به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد. روح‌الله احمدزاده کرمانی، سید حسن موسوی و محمدشریف ملک‌زاده سه رییس سازمان میراث فرهنگی در روزهای آخر دولت احمدی نژاد بودند. جز سید حسن موسوی دو انتخاب دیگر نیز حواشی‌ زیادی به همراه داشتند.

ملک زاده آخرین رییس سازمان میراث فرهنگی منصوب احمدی نژاد سابقه بازداشت داشت و رسانه‌های یک جریان سیاسی او را از عوامل جریان انحرافی معرفی می‌کردند. احمدزاده کرمانی نیز پس از دولت احمدی نژاد از این جریان سیاسی فاصله گرفت. هیچ یک از این سه مدیر پس از معاونت رییس جمهور در دوره احمدی نژاد، سمت مهم دیگری دریافت نکردند.
سرنوشت عجیب روسای میراث فرهنگی – روسای میراث فرهنگی در زندان – پرونده های جنجالی روسای میراث فرهنگی – محمد علی نجفی – نجفی و میترا – نجفی اعتراف به قتل کرد – نجفی بازداشت شد – نجفی میترا را کشت – قتل میترا استاد توسط نجفی
سرنوشت نجفی قطعا یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات رجال سیاسی در ایران است. فردی که زمانی روزنامه‌ها با تیتر «میراث فرهنگیان در میراث فرهنگی» به استقبال ریاستش در سازمان میراث فرهنگی رفتند حالا با اتهام قتل همسر خود تیتر رسانه‎‌ها شده است

محمدعلی نجفی اولین انتخاب حسن روحانی برای ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. پس از اینکه نجفی موفق به کسب رای اعتماد مجلس برای سمت وزارت آموزش و پرورش نشد، حسن روحانی به سرعت او را به عنوان معاون خود به ریاست سازمان میراث فرهنگی رساند. نجفی از ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ریاست این سازمان را برعهده داشت و با اعلام بیماری قلبی و عوارض کار کردن در این سمت، از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا داد.

اتفاقات پس از رفتن نجفی از میراث فرهنگی به قدری عجیب است که سرنوشت او را از دو یار حلقه محمود احمدی نژاد که زمانی رییس سازمان میراث فرهنگی بودند، جنجالی‌تر کرده است. نجفی پس از مدتی دوری از سمت‌های اجرایی در سال ۹۶ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. حواشی شهردار شدن پس از محمد باقر قالیباف از ابتدا همراه او بود. فروردین سال ۹۷ نجفی از این سمت استعفا داد. نجفی این بار نیز بیماری را علت استعفا خود عنوان کرد اما این استعفا آن زمان با جنجال‌های مختلفی همراه بود که خبر ازدواج دوم او با میترا استاد آن را عجیب‌تر کرد.

محمد علی نجفی دانش آموخته دانشگاه شریف و ام ای تی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهردار اسبق تهران با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل همسر دوم خود، میترا استاد اعتراف کرد و هم اکنون در بازداشت بسر می‌برد.

سرنوشت نجفی قطعا یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات رجال سیاسی در ایران است. فردی که زمانی روزنامه‌ها با تیتر «میراث فرهنگیان در میراث فرهنگی» به استقبال ریاستش در سازمان میراث فرهنگی رفتند حالا با اتهام قتل همسر خود، تیتر رسانه‎‌ها شده است.

The post سرنوشت عجیب روسای سازمان میراث فرهنگی/ از پرونده مالی و امنیتی تا اعتراف به قتل appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *