راه‌اندازی کمیته مناسب‌سازی معابر و بناهای تاریخی در یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به ضرورت مناسب سازی معابر و بناهای تاریخی محدوده جهانی یزد،‌گفت:‌ کمیته بررسی راهکارهای فنی مناسب سازی بناهای تاریخی وجهانی در اداره کل میراث فرهنگی یزد راه‌اندازی شده است.

ایسنا: «سیدمصطفی فاطمی» در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد که با محوریت توجه به حقوق معلولان برگزار شده، با بیان این که بحث مناسب‌سازی اماکن تاریخی در سازمان میراث فرهنگی به عنوان «گردشگری در دسترس» یاد می‌شود، اظهار کرد: مناسب سازی معابر و بناهای تاریخی به منظور حضور گردشگران خاص(معلول و سالمند) ضروری است.

وی با بیان این که متأسفانه دسترسی گردشگران خاص در بافت تاریخی یزد به هیچ عنوان مهیا نیست،‌ افزود: ساماندهی و رفع این چالش در دستور کار جدی میراث فرهنگی استان یزد قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای بررسی و کشف راهکار فنی مناسب سازی بناهای تاریخی، گفت: طبق قانون مناسب سازی نباید کالبد سازه‌های خشتی یزد را تهدید کند و به همین منظور حساسیت این مهم از دو منظر الزام برای مناسب‌سازی و حفظ بنا مورد توجه قرار گرفته است.

فاطمی ضمن تشکر از کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد برای توجه به بحث مناسب‌سازی معابر بافت تاریخی، همکاری شهرداری و میراث فرهنگی برای تعیین راهکاری فنی و پایدار را خواستار شد.

«ونوس عامری» رییس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر یزد هم با بیان این که حراست از بافت تاریخی یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی این شوراست،‌ تصریح کرد: نماهای پشت بام از جمله ویژگی‌های بافت جهانی یزد است که باید بیشتر مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.

وی مناسب سازی معابر و درگاه‌های ورودی بناهای تاریخی در بافت جهانی یزد را ضروری دانست و تاکید کرد:‌ شهرداری آمادگی هرگونه همکاری به منظور حفظ بافت تاریخی را دارد.

«حسین صالحیان» معاون خدمات شهری شهرداری یزد در پایان با اشاره به ضرورت ایجاد همدلی برای حراست و استفاده بیش از پیش از بافت جهانی یزد، تأکید کرد:‌خوشبختانه در حال حاضر همدلی و تعامل خوبی در مجموعه شهرداری برای مدیریت بهتر بافت تاریخی وجود دارد که باید از آن کمال استفاده انجام شود.

لزوم برگزاری ورکشاپ برای مناسب سازی بافت تاریخی یزد

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اختصاص بیش از یک میلیارد تومان برای ساماندهی امور معلولان در سطح شهر، گفت:‌ برگزاری ورکشاپ تخصصی به منظور جذب ایده‌های بومی برای مناسب سازی بافت تاریخی و جهانی یزد ضروری است.

به گزارش ایسنا، «سپنتا نیکنام» در هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی یزد که با محوریت توجه به حقوق معلولین برگزار شده است،‌ اظهار کرد:‌ به نظر می‌رسد جوامعی که بیشتر به حق و حقوق معلولان توجه دارند جوامعی مترقی‌تر هستند.

وی با بیان این که از شهریورماه سال گذشته توجه به حوزه معلولان در دستور کار ویژه شورای شهر یزد و کمیسیون خدمات شهری قرار گرفته است،‌ افزود:‌ توجه به معلولان باید از اتفاق تشریفاتی در سال به جریانی موثر و مستمر تبدیل شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد مناسب‌سازی معابر شهری و اماکن عمومی را از جمله مهم‌ترین اقدام در راستای توجه به حقوق معلولان دانست و گفت:‌ تحقق این مهم به هم افزایی و همکاری مستمر تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نیاز دارد.

نیکنام نظارت بر چگونگی مناسب سازی معابر عمومی را از دیگر ضرورت‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و ادامه داد:‌ متأسفانه برخی از مناسب‌سازی‌ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم و توجه به توان معلول انجام می‌شود.

این مسئول با بیان این که شورای شهر تمام توان خود برای حمایت از معلولان را بکار گرفته است،‌ تصریح کرد:‌ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی شورای برای حمایت و مناسب سازی معلولان در سطح شهر یزد اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم مناسب سازی استاندارد در بافت تاریخی یزد،‌ گفت:‌متأسفانه با وجود اقدامات انجام شده برای رونق بیش از پیش بافت جهانی یزد، هنوز بحث مناسب سازی به منظور حضور معلولان و گردشگران خاص در این مهم آن طور که باید و شاید دیده نشده است.

نیکنام با بیان این‌که برگزاری ورکشاپ تخصصی به منظور جذب ایده‌های بومی برای مناسب سازی بافت تاریخی یزد ضروری است، گفت:‌ یکشنبه‌های اول هر ماه جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد به بررسی وضعیت معلولان اختصاص داده شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورا مسیر گردشگری بافت تاریخی یزد را از ابتدای خیابان مسجد جامع تا خانه لاری‌ها دانست و خاطرنشان‌کرد:‌ شهرداری می‌تواند با همکاری اداره میراث فرهنگی نسبت به پایش بناهای و معابر مسیر گردشگری یزد اقدام و راهکارهای مناسب سازی این مسیر را احصا کند.

The post راه‌اندازی کمیته مناسب‌سازی معابر و بناهای تاریخی در یزد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *