در جستجوی آبشارهای زیبا به یاسوج بروید

راهنمای سفر به یاسوج

طبیعت‎گری همیشه یکی از اصلی‎ترین دلبستگی‎هایم در زندگی بوده است. دیدن درخت و جنگل و کوه و دشت و دریا روح مرا نوارش می‎دهد و برای چند ساعتی ذهنم را از همه دغدغه‎های دور و بر خالی می‎کند و فقط من می‎مانم و آوازهای طبیعت. گوشه و کنار ایران پر از این طبیعت‎های بکر است. کافی است هر جاده خاکی و باریکی که دیدید وارد آن شوید و در انتهای مسیر به طبیعتی شگفت‎انگیر برسید. ایرانگردی برای کسانی که عاشق طبیعت هستند می‎توانید بهترین راه گریز از زندگی روزمره باشد.

این مقدمه را گفتم تا سراغ خاطرات سفر به یاسوج بروم. سفری که از شهر سمیرم در استان اصفهان شروع شد و به اقلید در استان فارس ختم یافت. اگر به جز راهنمای سفر به یاسوج بخواهم نام دیگری بر این سفرنامه بگذارم ” دیدار با آبشارهای دوست داشتنی” را انتخاب می‎کنم.

راهنمای سفر به یاسوج

همانطور که گفتم سفرم با بازدید از آبشار سمیرم شروع شد. شرق سمیرم را که ۴ کیلومتر به سمت شرق  رفتیم به یک منطقه تفریحی دوست داشتنی در اعماق یک تنگه با دیوارهای سنگی رسیدیم. باید مسیری را در یک جاده باریک کوهستانی بالا می رفتیم تا به آبشار برسیم. نگران نباشید این مکان یک مکان خانوادگی است. از این لحاظ که شما می‎توانید با افراد میانسال خانوادتان به آبشار سمیرم بروید چون در دامنه کوه سکوهایی به تعداد نسبتا زیاد برای نشستن و چادر زدن وجود دارد و همچنین در همه جای این پارک پله وجود دارد که بالا رفتن را برای افراد مسن راحت‎تر می‎کند. همچنین شما می‎توانید با ماشین تا پایین آبشار بروید و این نیز برای کسانی که امکان پیاده‎روی ندارند یک مزیت محسوب می‎شوند. اما اگر پیاده‎روی برایتان سخت نیست. از درب ورودی تا آبشار درحالی که نگاهتان به دره سبز زیر پایتان است پیاده‎روی کنید و در هوای مطبوع و پاک طبیعت نفس بکشید و لذت ببرید.

آبشار سمیرم مکان امنی برای کمپ و چادر زدن است. شما می‎توانید خصوصا در فصل تابستان با خیال راحت شب را در آبشار بمانید. سرویس بهداشتی و سوپر مارکت نیز در این پارک وجود دارد.

به یاسوج خوش آمدید

من و همسفرانم شب را در آبشار سمیروم نماندیم چون دلمان می‎خواست در این فرصت ۳ روزه‎ای که داریم مکان‎های بیشتری را ببینیم. پس از جاده سمیرم به یاسوج راهی یاسوج شدیم. هر چه پیش می‎رفتیم جاده رویایی‎تر می‎شد. اطرافمان را دشت‎های سبز فرا گرفته بود و فقط رنگ بود و رنگ که انگار روی زمین پاشیده باشند. جاده کوهستانی بود و انگار انتهای مسیرمان قرار بود به ابرها برسد. آنطور که ما می‎راندیم یعنی با احتساب توقف‎های وقت و بی‎وقت بین راه و لذت بردن از طبیعت اطرافمان حدود ۲ ساعت و نیم در راه بودیم. دروازه‎های شهر یاسوج را که رد کردیم و وارد شهر شدیم ساعاتی از شب سپری شده بود اما شهر روشن و زنده بود. دست‎فروش‎ها هنوز داشتند اجناسشان را عرضه می‎کردند و  دکه‎های روشن قهوه‎فروشی هم چند متر به چند متر وسوسه‎انگیز مسافران را صدا می‎زدند. زندگی شبانه در این شهر چهره‎اش را به ما نشان داده بود.

راهنمای سفر به یاسوج

شنیده بودیم در بیشتر پارک‎های یاسوج امکان چادر زدن وجود دارد و ما هم قصدمان کمپ کردن و گذراندن شب در یاسوج بود. به سوی پارک ساحلی راندیم؛ پارکی که چند بومی گفته بودند بهترین مکان برای چادر زدن است. پارک بزرگی بود اما تعطیلات چند روزه و مناسب بودن یاسوج به‎عنوان یک مقصد بهاری و تابستانی باعث شلوغی بیش از حد پارک شده بود. درواقع شهر را مسافر برداشته بود و کنترل آن برای شهر محرومی مانند یاسوج که به صنعت گردشگری جزو اولویت‎هایش نیست؛ کار ساده‎ای نبود. شب را در این پارگ ماندیم. قرار بود قردا صبح یاسوج گردی چند ساعته‎مان را شروع کنیم. پارک امن بود و راحت ولی سه مشکل بزرگ برای وقت‎هایی که شهر با تعدد مسافران روبه‎روست داشت. اولین مشکل کمبود سرویس بهداشتی و البته خدمات بهداشتی، دومین مشکل کمبود جایگاه‎هایی برای استفاده مسافران از پریز برق و مشکل سوم کمبود جایگاه‎هایی برای استفاده روزانه مسافران از آب برای کارهایی مانند ظرف شستن، وضو گرفتن و… بود. با تمام این مسائل شب را به پایان رساندیم و صبح رفتیم تا آبشار یاسوج را ببینم.

راهنمای سفر به یاسوج

آبشار یاسوج در مرکز این شهر قرار دارد. یک مکان دسترسی به آن بیشتر وجود ندارد که این کار را برای زمان‎هایی که مسافران زیادی خواهان بازدید از این آبشار هستند سخت می‎کند. تا آبشار می‎توانید با ماشین بالا بروید اما توصیه من این است که در مواقع شلوغی ماشین خود را قبل از ورودی پارک کنید و پیاده در این مسیر قدم بزنید. در طول مسیر درختان کهن و جوی‎های آب بزرگی را می‎بینید که منبع آب‎شان آبشار است. همچنین باغ‎ها و رستوران‎هایی هم در در این مسیر وجود دارند که به‎طور کلی آبشار یاسوج را شبیه به دربند تهران می‎کنند. پس از گذشتن از ورودی محوطه‎ای وجود دارد که چند مغازه کوچک در آن قرار گرفته است. همین مسیر را که ادامه‎دهی به آبشار یاسوج خواهی رسید.

راهنمای سفر به یاسوج

ما پس از بازدید از آبشار تصمیم گرفتیم نهار را در مکان بکری بگذرانیم که خستگی و کلافگی ناشی از شلوغی آبشار یاسوج را از تنمان بزداید. بهترین گزینه‎ای که به آن رسیدیم تنگ مهریان بود. تنگ مهریان در ۵ کیلومتری جاده یاسوج به اقلید قرار دارد بنابراین علاوه‎براینکه مکان بکر و مناسبی برای استراحت یکی دو ساعته است در مسیری که ما برای دامه سفرمان در نظر داشتیم قرار دارد. درباره جاده یاسوج به اقلید در  ادامه سفرنامه سفر به یاسوج مفصل توصیح خواهم داد. حالا برگردیم به تنگ مهریان؛ تصور کنید میان رودخانه مهریان و کوه دنا درحال رانندگی هستید یعنی به یک سو که سر می‎گردانید رودخانه و به سمت دیگر کوه می‎بینید؛ این جاده فوق‎‏العاده؛ جاده‎ای بود که ما را به تنگ مهریان رساند. در کنار رودخانه بساط پیک نیک را فراهم کردیم و نهار خود را آماده کردیم آب رودخانه آنقدر خنک بود که وقتی دست‎و صورتمان را با آن شستیم؛ تمام خستگی و گرمای سفر از تنمان شسته شد. البته حواسمان بود که گول ظاهر آرام این رودخانه را نخوریم چون همین چند سال پیش بود که تنگ مهریان عده‎ای را به کام مرگ کشیده بود. چند ساعتی در کنار رودخانه استراحت کردیم البته در چند متری جایی که برای استراحت نشسته بودیم امامزاده روستای مهریان قرار داشت که می شد از سرویس بهداشتی آن استفاده کرد و تلفن‎های همراه را برای ادامه سفر شارژ کرد. زنان روستا با لباس‎های محلی پر نقش و نگار و فوق‎العاده زیباشان به زیارت می‎آمدند. مردم خونگرم و مهربانی بودند؛ نه مثل جنوبی‎ها که خودشان سر صحبت را با مسافر باز می‎کنند ولی وقتی از آنها حتی یک سوال ساده می‎پرسیدیم از هیچ کمکی دریغ نمی‎کردند.

راهنمای سفر به یاسوج

به سوی مرتفع‎ترین آبشار چشمه‎ای جهان

بازدید از دیدنی‎های یاسوج را به‎خاطر وقت کمی که داشتیم به‎همین جا ختم کردیم و سفر به کهگیلویه و بویر احمد را با قدم گذاشتن در جاده یاسوج به اقلید پی گرفتیم. تا قبل از این فکر می‎کردم زیبا‎ترین جاده‎ای که در ایران دیده‎ام جاده چالوس است اما جاده یاسوج به اقلید با قدرت تمام جای این تصور را در ذهنم گرفت.

این جاده کوهستانی اگرچه بعضا دو طرفه می‎شد و بنابراین رانندگی در آن نیز سخت می‎شد اما آنقدر طبیعت اطراف زیبا بود که سختی‎ها را می‎شد به جان خرید. در یک طرف جاده کوه‎های سر به فلک کشیده را می‎بینید و در طرف دیگر دره‎ها و دشت‎های سبز را. در این جاده می‎توانید بیش از صد رنگ در دل طبیعت بازشناسی کنید. این رنگ‎ها بسته به میزان نور، میزان بارندگی و اینکه در کجای جاده هستید متفاوت است. مقصد ما آبشار مارگون بود. برای رسیدن به این آبشار باید از مرز استان کهگیلویه و بویر احمد می‎گذشتیم و وارد استان فارس می‎شدیم. در طول مسیر چادرهای عشایری را دیدیم که در دشت‎ها چادر زده بودند. این بازدید برای من یک تجربه ناب و جدید بود زیرا تا به حال فرهنگ مردم عشایر را از نزدیک ندیده بودم. از عشایر دوغ محلی به‎عنوان سوغات یاسوج خریدیم. در دل دشت‎ها و تپه‎ها عکس انداختیم و پس از این توقف کوتاه مسیر دو ساعته‎مان به آبشار مارگون را ادامه دادیم.

راهنمای سفر به یاسوج

هر چه به آبشار نزدیک‎تر می شدیم هوا خنک‎تر و جاده دیدنی تر می‎شد پس از طی کردن مسیری حدودا ۲ ساعته باید از جاده یاسوج به اقلید دل می‎کندیم و وارد جاده مارگون می‎شدیم.  این جاده کوتاه تا مارگون به حدی زیبا بود که ترجیح می‎دادیم تمام صداهای اطرافمان قطع شود تا بتونیم غرق صدای طبیعت و محسور آن همه زیبایی شویم. بالاخره به آبشار رسیدیم، جایی که واقعا چشم به راه دیدنش بودیم. برحسب تجربه ماشین را ابتدای مسیر پارک کردیم و پیاده به سوی آبشار رفتیم. مسیر رسیدن به آبشار فوق‎العاده زیبا بود. انگار سر در ابرها داری و زیر پایت بهشت قرار دارد. یک مسیر خاکی را پیاده‎روی کردیم از یک پل چوبی زیبا رد شدیم تا به آبشاری منحصربه‎فرد و بسیار مرتفع رسیدیم. هوای فوق‎العاده خنک، قطرات آب که روی صورتمان می‎پاشید و طبیعت کوهستانی سبز اطراف آبشار با کلمات قابل توصیف نیست. اگر اهل طبیعت‎گردی باشی برایت تحمل گرما و شلوغی تعطیلات ارزش دیدن چنین منظره‎های بکری را دارد. اقامت در آبشار مارگون نیز مانند آبشار سمیرم امکان‎پذیر بود. سکوهای مخصوصی برای چادر زدن گردشگران تدارک دیده بودند. همچنین در این مکان رستوران‎هایی که ماهی‎های بومی این منطقه را کباب می‎کردند وجود داشتند؛ قزل‎آلای کبابی در آبشار مارگون طرفداران زیادی داشت. اما به خاطر وجود آبشار از نیمه شب به بعد کمی هوای این منطقه سرد می‎شد.

راهنمای سفر به یاسوج

ما پس از بازدید از آبشار جاده مارگون را برگشتیم و در جاده اقلید به یاسوج باغ‎هایی را دیدیم که امکان چادر زدن را برای مسافران با دریافت هزینه فراهم کرده بودند. در واقع ما از این ایده خوشمان آمد. این باغ‎ها خصوصی بودند و بنابراین محیط و سرویس بهداشتی آنها بسیار تمیز تر از پارک‎ها بود، محیط ساکتی داشت و و همچنین بسیار امن بودند. همچنین این ایده خوبی بود تا مردم آن منطقه بتوانند درآمدی هر چند کوچک از گردشگری داشته باشند. بنابراین ما ترجیح دادیم شب را در یکی از این باغ‎ها بگذرانیم.

در راه برگشت از یاسوج

صب روز سوم از از جاده شهرکرد به سمت اصفهان راه افتادیم تا در مسیر برگشت هم یکی از زیباترین جاده های ایران را ببینیم. تجربه این سفر برای من تجربه‎ای فوق‎العاده ارزشمند بود. جدا از دیدن چنین جاذبه‎های بکری آشنایی با بخشی از فرهنگ اقوام ایران این تجربه را برایم ارزشمندتر کرده است. اگر این سفرنامه را خوانید و مشتاق شدید از یاسوج دیدن کنید تاکید بر چند نکته حتما در طول سفر به دردتان می‎خورد. اولین نکته اینکه زمانی را برای سفر انتخاب کنید که شلوغ نباشد زیرا گیر کردن در ترافیک جاده‎های کوهستانی علاوه‎براینکه شما را کلافه می‎کند باعث جوش آوردن ماشینتان هم می‎شود. نکته دوم اینکه مطمئن باشید مکان‎های مناسب زیادی برای چادر زدن در طول این سفر پیدا می‎کنید و اگر اهل چادر زدن نیستید اقامتگاه بومگردی و هتل نیز در شهر وجود دارد. سوم اینکه بخش بیشتر سفر به یاسوج طبیعت‎گردی است پس اگر به چنین سفرهایی علاقه ندارید احتمالا به شما خوش نخواهد گذشت و نکته آخر اینکه یادتان نرود دینتان به یاسوج زیبا و دوست داشتنی را با آلوده نکردن طبیعت بکرش و خرید سوغات‎ این شهر مانند لبنیات محلی و صنایع دستی یاسوج؛ ادا کنید.

منبع

نوشته در جستجوی آبشارهای زیبا به یاسوج بروید اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *