۱۲۰۰ محوطه پیش از تاریخ در قزوین به ثبت ملی رسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: تاکنون حدود 1200 محوطه پیش از تاریخ در این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ایرنا: محمدعلی حضرتی ها  افزود: در مجموع 2100 محوطه پیش از تاریخ در استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفته اند که همگی پیمایش شده و مشخصات آنها گردآوری شده است.
وی با بیان اینکه این محوطه ها در نقاط مختلف استان پراکنده اند اما اغلب آنها در دشت قزوین (جنوب آبیک، شهرستان البرز، شمال و شرق بوئین زهرا و جنوب شهرستان قزوین و شهرستان تاکستان) قرار دارند، اظهار داشت: شناسایی این تعداد محوطه پیش از تاریخ در حالی است که استان قزوین کمتر از یک درصد مساحت ایران به خود اختصاص داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: تاکنون کاوش های باستان شناسی در 30 مورد از این محوطه های ماقبل از تاریخ در استان انجام شده است که مهم ترین آنها مربوط به محوطه های خله کوه و سگزآباد بوده است.
حضرتی ها با بیان اینکه در برخی محوطه های پیش از تاریخ قزوین علاوه بر کشف ابزارهایی مربوط به عصر آهن، آثار و بناهای دوره های مختلف تاریخی از جمله دوران اشکانی و ساسانی و دوره اسلامی نیز یافت شده اند، اضافه کرد: وجود این محوطه ها موجب شده تا باستان شناسان کشور قزوین را منطقه ای مناسب برای انجام مطالعات خود بدانند.
وی با اشاره به فعالیت سایت موزه محوطه پیش از تاریخ خله کوه، اظهار داشت: بزودی سایت موزه محوطه ماقبل تاریخ سگزآباد نیز راه اندازی و فعال خواهد شد.
این مسئول گفت: براساس نظر باستان شناسان دشت قزوین دارای تمدنی 9 هزار ساله بوده و وجود محوطه های پیش از تاریخ در آنها نشان می دهد این منطقه از مهم ترین کانون های شکل گیری تمدن در فلات ایران بوده است.
کاوش های باستان شناسی در محوطه های پیش از تاریخ دشت قزوین از دهه 40 به این سو در حال انجام است.

The post 1200 محوطه پیش از تاریخ در قزوین به ثبت ملی رسیده است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *