۷ غذای سنتی ایرانی که باید امتحانشان کرد

بعضی از غذاهای ایرانی را همه جا می‌شود پیدا کرد، مثل کباب، آبگوشت، قورمه سبزی یا قیمه. اما غذاهای سنتی ایرانی هم هستند که در بعضی شهرها بیشتر پخته می‌شوند.

ماهی شکم‌پر

ماهی شکم پر

ماهی، گل سر سبد غذاهای دریایی‌ست که به شکل‌های مختلفی درستش می‌کنند. ماهی شکم‌پر را همه جا می‌شود خورد، اما شمالی‌ها و جنوبی‌ها به‌سبک خودشان آن را طبخ می‌کنند.

مواد داخل ماهی شکم‌پر شمالی با سیر، گردو، رب‌ انار و سبزی‌های خوش‌ عطر و بو مثل گشنیز، شنبلیله و جعفری درست می‌شود. همه‌ این‌‌ها را با هم تفت می‌دهیم و منتظر می‌مانیم تا ماهی مزه‌دار شود. ماهی را با سیر و آبلیمو مزه‌دار می‌کنیم و مواد را در دل ماهی می‌ریزیم و آن را یا سرخ می‌کنیم یا داخل فر می‌گذاریم.

بین ماهی‌های جنوب می‌توانیم صبور یا شوریده را انتخاب کنیم. گشنیز و کمی شنبلیله لازم داریم، به‌اضافه‌ سیر، تمر هندی،‌ ادویه ماهی و فلفل زیاد. سیر، پیاز و سبزی‌ها را که تفت دادیم، آب تمر هندی را اضافه می‌کنیم. وقتی آب تمر هندی بخار شد و حسابی به خورد سبزی‌ها رفت، ماهی مزه‌دار شده را برمی‌داریم و شکم ماهی را با آن پر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: محبوب ترین غذاهای محلی گیلان کدامند؟

هلیم

هلیم

کمتر محله‌ای هست که در آن تابلوی هلیم و آش‌فروشی دیده نشود. هلیم برای ما ایرانی‌ها صبحانه‌ محبوبی به‌حساب می‌آید. غذایی که  هم در املای اسمش اختلاف نظر هست، هم بین شور یا شیرین خوردنش جنگ‌های تاریخی زیادی در گرفته!

هلیم را هم با گوشت قرمز و مرغ می‌شود درست کرد و هم با گوشت بوقلمون. البته هلیم بادمجان هم هست که حکایت دیگری دارد.

اگر نخواهیم از هلیم‌فروشی سر خیابان یک ظرف هلیم بخریم و نسخه‌ خانگی‌اش را دوست داشته باشیم، باید با بلغور گندم یا گندم پوست کنده و گوشت کارمان را شروع کنیم. گوشت پخته باید با گوشت‌کوب له شود. بعد گندم خیس‌کرده باید بپزد. گندم که آماده شد، کم‌کم به گوشت اضافه می‌کنیم و به‌هم می‌زنیم. روی هلیم را هم می‌توانیم با موادی مثل کره آب‌شده، سرشیر، دارچین یا کنجد فراوان تزیین کنیم.

بیشتر بخوانید: خوشمزه ترین غذاهای ایران کدامند؟

کلم پلو

کلم پلو

نمی‌شود تا شیراز برویم و بدون خوردن کلم‌پلو  شهر را ترک کنیم؛ غذایی پرادویه با طعمی به‌یاد ماندنی. بعضی‌ها این غذا را با کلم برگ درست می‌کنند، اما اصلش با کلم قمری پخته می‌شود و سبزی‌هایی مثل ریحان، تره، شوید و کمی ترخان جزو پایه‌های اصلی‌اش است.

این غذا نیاز به گوشت قل‌قلی هم دارد که با پیاز، آردنخودچی و ادویه درست می‌شود. قل‌قلی‌ها را می‌شود لایه‌لایه بین پلو چید یا اینکه بعد از سرو کلم‌پلو، با گوشت تزیینش کرد. این غذا را نباید بدون سالاد شیرازی خورد. اگر بعد از غذا فالوده شیرازی داشته باشیم، دیگر عیش‌مان کامل می‌شود.

قلیه

قلیه ماهی

یکی از غذاهای جذاب جنوبی قلیه ماهی و میگوست که از خوزستان تا هرمزگان و بوشهر درستش می‌کنند. زیر ظاهر خورشی پر از سبزی، دنیایی از مزه پنهان شده. تمر هندی و سیر در قلیه نقش کلیدی دارد. فلفل هم پای ثابت غذاهای جنوبی‌ست. در نسخه‌ بوشهری قلیه، گوجه‌فرنگی یا رب گوجه فراموش نمی‌شود. اگر گوجه‌ها کمی ترش باشند که چه بهتر.

اهوازی‌ها، قلیه را بیشتر با ماهی سنگ‌سر، شیر یا میش ماهی درست می‌کنند. سبزی آن گشنیز، کمی جعفری و شنبلیله‌ست. همان اول سیر و پیاز و سبزی را با ادویه و فلفل فراوان تفت می‌دهیم.

حالا نوبت به تمر هندی می‌رسد که باید خیس کنیم، آبش را صاف کنیم و بریزیم روی سبزی‌ها. میگو یا ماهی‌های سرخ‌شده هم وارد داستان می‌شوند و کمی آرد برای غلظت بیشتر اضافه می‌کنیم. بعد از غذا می‌شود سراغ بستنی با شیر گاومیش را گرفت که مزه‌اش بی‌نظیر ا‌ست.

قیمه نثار

قیمه نثار

یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی، قیمه نثار است. پای‌مان که به قزوین برسد، باید سراغ قیمه‌نثار را بگیریم، پلویی مجلسی که از گوشت مزه‌دار لذیذ تا زرشک و انواع خلال در آن پیدا می‌شود. شاید تصور کنیم طعم این غذای سنتی شبیه به ته‌چین‌های همیشگی‌ست، اما با احترام به ته‌چین، قیمه‌نثار ماجرای دیگری دارد.

تکه‌های گوشت گوسفندی را با ادویه، رب گوجه‌فرنگی و زعفران فراوان تفت می‌دهیم و می‌پزیم و برنج را هم جداگانه آبکش می‌کنیم.

بعد نوبت می‌رسد به زرشک، خلال بادام و خلال پسته که باید با زعفران و پودر قند تفت بدهیم. هنر بعدی موقع سرو قیمه‌ نثار است. باید گوشت و مواد دیگری مثل خلال‌ها به بهترین شکل روی برنج بریزیم.. حالا اگر یک ظرف باقلوا و یک استکان چای هم داشته باشیم، زندگی خیلی قشنگ می‌شود.

خورش خلال

خورشت خلال

امتحان کردن دنده کباب کرمانشاه یکی از تجربه‌های فراموش‌نشدنی‌ست. اما خورش خلال چیزی کم از کباب ندارد، به‌ویژه اگر با روغن حیوانی محلی پخته شود. مثل خورش‌های دیگر گوشت را تفت می‌دهیم. بعد می‌رویم سراغ خلال بادام که در زعفران و گلاب خیس شده. حالا نوبت زرشک سیاه است که باید خیس شود و چند بار آبش را عوض کنیم.

گوشت، رب‌ گوجه‌فرنگی، خلال بادام، چوب دارچین، زعفران، گلاب و لیموعمانی را با هم می‌پزیم. زرشک سیاه را آخر سر اضافه می‌کنیم، یعنی همان موقعی که باید چوب‌ دارچین را برداریم.

قیمه ریزه

قیمه ریزه

اصفهانی‌ها، غذاهای سنتی ایرانی زیادی دارند؛ مثل بریانی که بویش آدم را مست می‌کند و مزه‌اش با کباب برابری می‌کند. درست کردن بریانی کمی پردردسر است، اما در بیشتر رستوران‌ های اصفهان می‌توانیم نمونه خوب و لذیذ آن را پیدا کنیم.

اگر بخواهیم از غذاهای چرب و سنگین بگذریم، می‌توانیم قیمه‌ ریزه‌ اصفهان  که جزو غذاهای سنتی اصفهان است را هم امتحان کنیم. قیمه‌ ریزه درواقع نوعی کوفته ا‌ست که اصفهانی‌ها به آن سرگنجشکی هم می‌گویند. با پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، سبزی‌های خوش‌بو، زردچوبه و فلفل، کوفته‌های کوچک درست می‌کنیم.

پیاز، زردچوبه، سیب‌زمینی و رب گوجه‌فرنگی را تفت می‌دهیم و در آن آب می‌ریزیم. آب که جوشید، نوبت کوفته‌هاست که همان‌جا بمانند، بپزند و مزه بگیرند.

نوشته ۷ غذای سنتی ایرانی که باید امتحانشان کرد اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *