۷ باغ موزه تهران را بشناسیم

اگرچه در تهران موزه‌گردی بیشتر مختص تعطیلات عید است و در دیگر مواقع سال بیشتر موزه‌های تهران خالی از بازدیدکننده‌اند، ولی باغ موزه های تهران به دلیل خوش آب و هوا و سرسبز بودن و داشتن کافه و رستوران در محیط‌شان، در دیگر مواقع سال هم شلوغ‌ و پررفت‌وآمدند.

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

مجموعه سعدآباد که چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را به خود دیده است، در یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق تهران قرار گرفته. درخت‌های سرسبز و بلند و جوی‌ آب‌هایی که از گوشه و کنار سعدآباد می‌گذرد، ما را از فضای بیرون به کل دور می‌کند. کاخ سعدآباد، ۱۸ کاخ موزه بزرگ و کوچک دارد که هرکدام از آنها زمانی متعلق به یکی از افراد خانواده سلطنتی بوده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر وقت دیدن همه کاخ موزه‌های اینجا را ندارید، دیدن کاخ سبز، کاخ سفید و موزه هنر ملل را از دست ندهید.

ساعت بازدید: در نیمه اول سال جاری همه روزه بجز تعطیلات سوگواری، از ساعت ۹ تا ۱۹ (فروش بلیط تا ساعت ۱۷) و در نیمه دوم از ساعت ۸ تا ۱۷ (فروش بلیط تا ساعت ۱۶)

آدرس: خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و یا میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

کاخ نیاوران

کاخ موزه نیاوران

بیشتر قسمت‌های کاخ نیاوران تهران که این روزها برنامه‌های فرهنگی و اجراهای موسیقی در آن برگزار می‌شود، در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته است.

این کاخ که مثل کاخ سعدآباد پردارودرخت است، محل زندگی شاه و خانواده‌اش تا آخرین لحظات حضور در ایران بود. در سال ۱۳۶۵ کاخ موزه نیاوران برای اولین بار درهایش به روی عموم باز شد و مردم با قدم زدن در آن دیگر می‌توانستند قسمتی از زندگی شاهانه، فرش‌های نفیس، نقاشی و اتاق‌هایی بزرگ و دلباز را از نزدیک ببینند. حتی اگر نخواهیم قدم در کاخ‌های این مجموعه بگذاریم، راه رفتن در خود باغ یا نشستن در کافه‌اش می‌تواند برایمان لذت‌بخش باشد.

ساعت بازدید: در هرکدام از روزهای هفته، یکی از کاخ موزه‌های این مجموعه را می‌توان دید، ولی پنجشنبه و جمعه همه  موزه‌ها باز است. در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۹ (فروش بلیط تا ساعت ۱۸) و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۷

آدرس: تجریش، میدان نیاوران

باغ هنر ایرانی

باغ هنر ایرانی

حالا که در شمال تهرانیم، بد نیست به یکی دیگر از باغ موزه های تهران هم در همین محدوده سر بزنیم. کافی‌ست در همان میدان تجریش، خیابان دربندی را بالا برویم و به داخل خیابان دکتر حسابی که خانه دکتر حسابی هم در آن قرار گرفته، بپیچیم. بعد به باغ موزه هنر ایرانی در جوار خانه‌های زیبای دیگر این منطقه می‌رسیم.

تاریخ ساخت باغ، به سال  ۱۳۱۰ و دوره رضا خان برمی‌گردد و جذابیت اصلی‌اش به ماکت‌ها و مجسمه‌هایی برمی‌گردد که در گوشه و کنار باغ قرار دارد. فرح دیبا بیشتر این ماکت‌ها را که هرکدام مربوط به مکانی تاریخی‌ست، در سال ۱۳۴۰ از ایتالیا سفارش داده بود. جز این ماکت‌ها، مجسمه‌هایی از تنه درختان هم در این باغ به چشم می‌خورد.

ساعت بازدید: همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ و ۳۰

آدرس: تجریش، خیابان دربندی، خیابان دکتر حسابی، پلاک ۳۰

باغ موزه نگارستان

باغ نگارستان تهران

در یکی از شلوغ‌ترین جاهای تهران، یعنی میدان بهارستان، باغ موزه نگارستان قرار دارد. این باغ موزه که مثل راه نجاتی برای فرار از آن شلوغی‌ست، به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده. او قسمتی از تابستان را در این باغ می‌گذراند و وقتی قصد سفر به خارج از کشور را می‌کرد، اول در این باغ با بزرگان دیدار کرده و بعد راهی می‌شد.

باغ موزه نگارستان که یکی از زیباترین باغ های تهران است، قسمت‌های مختلفی دارد. از حوض وسط باغ و درخت‌های انار که بگذریم، به گلخانه و موزه کمال‌الملک می‌رسیم. در این باغ موزه، پرتره و نقاشی‌هایی از دیگر نقاشان معاصر هم هست.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۲۲

آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

باغ موزه زمان

باغ موزه زمان

باغ موزه زمان، یکی از باغ موزه‌های مهجور تهران است. نه تعداد بازدیدکننده‌هایش به پای باغ هنر ایرانی می‌رسد و نه باغ نگارستان، اما مهجور بودن چیزی از زیباییش کم نکرده. در دو طبقه این موزه، ساعت‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی قرار گرفته. ساعت‌های دیواری، شنی، مکانیکی و طاقچه‌ای که چشم از دیدن بعضی‌هایشان نمی‌شود برداشت. در محوطه این موزه، کافه ریبار محبوبیت زیادی دارد.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۸:۳۰

آدرس: خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

باغ فردوس

باغ فردوس

نرسیده به تجریش و در خیابان ولیعصر، باغ فردوس جا خوش کرده. باغ فردوس، یکی از بهترین جاهای تهران برای پیاده‌روی‌ست. سایه روشن درخت‌ها و صدای آبی که از آبراه‌های این باغ به گوش می‌رسد، باغ فردوس را به یکی از جاهای محبوب تهران تبدیل کرده.

موزه سینما در این باغ قرار گرفته و مغازه‌های مختلف و سه سالن سینما، دو کافه ویونا و کافه موزه سینما از جذابیت‌های باغ فردوس‌اند. در  باغ که گشتیم بد نیست سری هم به کوچه‌های پشتی آن که خانه‌های زیبایی دارد، بزنیم.

ساعت بازدید از موزه سینما: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعداظهر و روزهای جمعه از ساعت ۲ ظهر تا ۵ عصر

آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش

باغ موزه مقدم

باغ موزه مقدم تهران

یکی دیگر از باغ موزه های تهران، باغ موزه مقدم است که نه در شمال تهران، بلکه در جنوب پایتخت قرار گرفته. باغ موزه مقدم، خانه محسن مقدم و همسر فرانسوی‌اش بوده و هر قسمت از آن با وجود اشیایی که محسن مقدم از جاهای مختلف جمع  و به این مکان منتقل کرده، دیدنی‌ست.

طاقچه گچبری زندیه از اصفهان، شومینه‌ای از قصر فیروزه متلعق به کاخ فیروزه خانم، سوگلی ناصرالدین شاه، اتاق صدف، ایوان قاجار و حیاط اندرونی و بیرونی و قسمتی از حیاط که گفته می‌شود با الهام از باغ الحمراء اسپانیا ساخته شده، باغ موزه مقدم را به یکی از تماشایی‌ترین‌ها تبدیل کرده.

ساعت بازدید: از یکشنبه تا جمعه  و از ساعت ۹ تا ۱۶

 آدرس: خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

نوشته ۷ باغ موزه تهران را بشناسیم اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *