۵ نقطه فوق‎العاده در ایران که کمتر درباره آن شنیده‎اید

ایرانگردی

 

کشور ایران پر از جاذبه‎های تاریخی و طبیعی است که می‎توان از این جاذبه‎ها هزاران صفحه کتاب نوشت. برخی از این جاذبه‎ها مانند تخت جمشید، مسجد خواجه نصیر، جاذبه های تاریخی اصفهان و… از اقبال بیشتری برخوردار بوده و نه تنها در ایران بلکه سرتاسر جهان شناخته شده هستند. اما برخی دیگر تا حدودی مهجور مانده‎اند و افراد کمتری آنها را می‎شناسند. تیم پارس توریسم در این مطلب سعی دارد ۵ نمونه از این جاذبه‎ها را به شما معرفی کند. با ما همراه باشید.

گورستان خالد نبی

ایرانگردی

گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی در استان گلستان، شرق شهرشتان گند کاووس قرار رفته است. این گورستان نه تنها یک منطقه تاریخی است بلکه منظره فوق‎العاده چشم‎نوازی نیز اطراف آن را احاطه کرده است. البته خالد نبی را با توجه به اتفاقاتی که در سال‎های اخیر پیرامون آن افتاد و در نهایت منجر به تخریب گورستان خالد نبی شد؛ نمی‎توان ناشناخته دانست اما با این حال این مکان شاید هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته باشد.

در راهنمای سفر به خالد نبی باید گفت؛ اگر به استان زیبای گلستان سفر کرده باشید در یک پیک نیک یه روز می‎توانید از این مکان دیدن کنید. همچنین اگر تصمیم دارید شب را در خالد نبی بمانید می‎توانید به اقامتگاه بوم‎گردی خالد نبی بروید.مسیر خالد نبی از جاده گرگان_بجنورد است. پس از عبور از گالیکش در مسیر گرکان به خالدنبی به یک دو راهی می‎رسید که باید دو راهی را به سمت چپ بروید و آنقدر مسیر را ادامه دهید تا به شهر کلاله برسید.

خالد بن سنان آخرین پیامبر قبل از حضرت محمد پیامبر اسلام است که پیکرش را در این منطقه به خاک سپرده‎اند. در این زیارتگاه دو تن از دوستان و یاران وفادار این پیامبر نیز دفن شده‎اند. در سمت شرق زیارتگاه می‎توانید گورستان خالد نبی را که یکی از عجیب‎‌ترین گورستان‎های دنیاست مشاهده کنید. در این گورستان سنگ قبرها نشان‎دهنده جنسیت صاحبانشان هستند. البته چندی پیش تخریب قبرستان خالد نبی باعث شد این منطقه بخشی از ارزش تاریخی خود را از دست بدهد.

شهر نشتیفان

ایرانگردی

شهر نشتیفان یا شهر آسیاب‎های بادی یک شهر تاریخی و قدمت‎دار است که در خراسان رضوی قرار دارد. آسیاب‎های بادی که در این شهر وجود دارد نیروی خود را از باد صد و بیست روزه می‎گیرد. قدمت شهر نشتیفان به قرن نهم باز می‎گردد و جالب است بدانید در تمام این مدت این شهر را به‎همین نام کنونی‌اش می‎شناختند.

درباره آسبادهای نشتیان باید گفت این آسیاب‎های بادی گنجینه تاریخی ارزشمندی است که ترکیب خشت، چوب گل است که قدمت آن به قبل از اسلام باز می‎گردد. جالب است بدانید این مجموعه در صف انتظار برای ثبت در یونسکو می‎باشد. جدا از این آسیاب‎ها یکی دیگر از دیدنی‎های این شهر مقبره‎هایی با معماری به سبک معماری زرتشتیان باستان می‎باشد. به اعتقاد برخی از افراد این قبور به پادشاهان سلسله اشکانیان و نوادگانشان تعلق دارد.

مسجد چوبی

ایرانگردی

مسجد چوبی یکی از مسجد‎های خارق العاده در ایران است که از جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‎شود. این مسجد در دهکده چوبی نیشابور قرار دارد. این مسجد را باید اولین مسجد چوبی در جهان دانست که دربرابر زلزله مقاوم است  و این با توجه به زلزله‎خیز بودن نیشابور یک ویژگی عالی محسوب می‎شود. از ویزگی‎های دیگر این مسجد باید به این اشاره کرد که سقف و دیواره‎های این بنا به روش عنکبوتی به یک دیگر متصل هستند. این بنا از چوب‎های مختلف مانند کاج، سپیدار، گیلاس، گلابی، پردو و… ساخته شده است. اگرچه مسجد چوبی بنایی تاریخی نیست اما از نظر منحصر به فرد بودن ارزش قرار گرفتن در لیست دیدنی‎های ایران را دارد.  مسجد چوبی در دهکده چوبی قرار گرفته است. این دهکده که تنها روستای اکولوژیکی است؛ به سبک دهکده‎های آمریکایی ساخته شده و در خاورمیانه دهکده‎ای منحصر به فرد است. فاصله دهکده چوبی تا نیشابور کم است.

گورستان تاریخی اردبیل

ایرانگردی

گورستان‎ها از آنجایی که قصه‎های زیادی را با خود حمل می‎کنند و نشان‎دهنده فرهنگ و سنن یک منطقه هستند؛ جذابیت زیادی دارند. یکی از جذاب‎ترین مکان‎های تاریخی در ایران کورستان تاریخی اردبیل است. جالب است بدانید این مکان بزرگ‎ترین و مهم‎ترین سایت تاریخی مربوط به دوره ماقبل تاریخ در شمال غرب ایران است. این منطقه تاریخی که  شهر یری نام دارد در ۳۱ کیلومتری مشگین شهر قرار گرفته است. این گورها که باستان‎شناسان آنها را مربوط به هزاره اول و دوم قبل از میلاد می‎دانند یک گنجینه وسیع هستند و تاکنون اشیا تاریخی ارزشمند زیادی نیز در این کورها یافت شده است. بر روی سنگ برخی از این گورها نقش‎هایی از انسان‎هایی که دهان ندارند دیده می‎شود. جالب است بدانید از میان ۴۵۰ گوری که در این منطقه یافت شده کوچک‎ترین گور ۲*۳ متر و بزرگ‎ترینشان نیز ۲*۸ متر می‎باشند.

تخت سلیمان

ایرانگردی

تخت سلیمان یک منطقه تاریخی بزرگ در نزدیکی تکاب در نزدیکی آذربایجان غربی است که به اعتقاد برخی از افراد بزرگ‎ترین مرکز آموزشی، اجتماعی، مذهبی و… در ایران قبل از اسلام بوده است. درواقع این منطقه آتشکده آذرگُشنَسپ است که به اشتباه آن را تخت سلیمان می‎خوانند. این مجموعه به دلیل اینکه زادگاه زرتشت است و همچنین به‎خاطر وجود آتشکده‎هایی مربوط به دوره ساسانی شهرت دارد و در واقع باید آن را یکی از ارزشمندترین مجموعه‎های تاریخی ایران دانست. جدا از جاذبه‎های تاریخی شما در هنگام بازدید از تخت سلیمان می‎توانید از دریاچه زیبای تخت سلیمان  که در ۲۰ کیلومتری این مجموعه قرار دارد نیز دیدن کنید.

سخن آخر

برای علاقمندان به ایرانگردی همیشه گزینه‎های زیادی برای انتخاب به‎عنوان مقصد سفر وجود دارد زیرا این سرزمین پهناور پر از جاذبه‎های تاریخی و طبیعی که هر کدام قصه‎ای جذاب دارند. حیف است که این قصه‎ها ناخوانده بمانند پس اگر دوست دارید سفر کنید در انتخاب‎های خود بیشتر به گزینه‎های بکر فکر کنید و به سراغ جاذبه‎هایی بروید که افراد کمتری آنها را می‎شناسند.

نوشته ۵ نقطه فوق‎العاده در ایران که کمتر درباره آن شنیده‎اید اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *