۱۰ مکان تاریخی تهران که باید دید

تهران، یک تکه از تاریخ است، تکه‌ای که مثل یک کشتی در دریا، حوادث زیادی را از سر گذرانده، گاهی دچار موج‌های سهمگین بوده و گاهی آرام و باطمانینه راهش را رفته. نشان آن تاریخ طولانی هم به غیر از آدم‌های قدیمی، ساختمان‌ها و خیابان‌هایی‌ست که هنوز رنگ و بوی گذشته را با خود دارند و پیوند ما با گذشته‌اند. برای همین هم هست که مکان های تاریخی تهران برای بسیاری از ما عزیزند و دلمان نمی‌خواهد آسیبی به آنها وارد شود.

موزه آبگینه

موزه آبگینه

خیابان سی تیر تهران که اسمش هم حکایت از تاریخی بودنش دارد، قسمت زیادی از تکه‌های تاریخ پایتخت را به خود اختصاص داده. وارد خیابان که بشویم و چند قدم که جلوتر برویم، در سمت چپمان، موزه آبگینه واقع شده. موزه‌ای که زمانی دفتر کار قوام‌السلطنه، سیاستمدار و نخست‌وزیر اواخر دوران قاجار و روزگار پهلوی، بوده و او بسیاری از تصمیم‌های مهم را در این خانه می‌گرفته.

پشت نرده‌های موزه که بایستیم، خانه‌ای زیبا را می‌بینم که زیباییش چشممان را حسابی می‌گیرد. این موزه، محلی‌یست برای نمایش ظرف و ظروف سفالی و شیشه‌هایی که برخی از آنها از دوره قبل از اسلام باقی مانده‌اند.

ساعت بازدید: همه روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می‌توان به دیدن موزه آبگینه رفت.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۵۵

سردرباغ ملی

سردرباغ ملی

در انتهای خیابان سی تیر می‌رسیم به سردر باغ ملی. سردرباغ ملی که بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ و به دستور رضا شاه ساخته شده، در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (سپه پیشین)، در ضلع شرقی وزارت امور خارجه و در ضلع غربی موزه پست و تلگراف قرار دارد.  تا پیش از میدان آزادی، این سردرباغ ملی بوده که نماد پایتخت محسوب می‌شده، اما میدان آزادی که ساخته می‌شود، سردرباغ ملی هم کم کم جای کمتری را در عکس‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

این سردر، در واقع دروازه ورودی به میدان مشق که از مناطق نظامی بوده به حساب می‌آمده. بعد از تبدیل زمین‌های میدان مشق به باغی همگانی یا همان پارک شهر، اسم میدان هم از مشق به سردرباغ ملی تغییر کرد و داخل محوطه‌اش هم ساختمان‌هایی مثل وزارت امورخارجه، موزه ایران باستان و موزه ملک ساخته شد.

ساعت بازدید: از ساعت ۷ صبح تا ۷ بعدازظهر

آدرس: خیابان امام خمینی. ورود از خیابان سی تیر و پشت هتل فردوسی امکانپذیر است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

در محدوده بازار تهران، ساختمان‌های تاریخی‌ای مثل بانک ملی قرار گرفته، ولی جلوتر که برویم به کاخ گلستان می‌رسیم. کاخ گلستان، تاجگذاری‌های احمدشاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا پهلوی را به خود دیده. گشایش مجلس موسسان هم در همینجا اتفاق افتاده.

درست است که کاخ گلستان در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده، ولی بیشتر کاخ‌ها و عمارت‌های داخل آن مربوط به دوره قاجار است. نمونه زیبای این کاخ‌ها، کاخ شمس‌العماره است که ساعت بالای آن را ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه هدیه داده. هرساله در سه روز نخست نوروز بیش از ۱۲ هزار نفر از کاخ گلستان دیدن می‌کنند.

ساعت بازدید:  همه روزهای هفته به جز : ۱۴ خرداد، ۲۱ رمضان ، تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۸ صفر و۲۵ شوال

در شش ماه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر و در شش ماه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۵

آدرس: میدان ارگ تهران

میدان حسن ‌آباد

میدان حسن آباد

میدان حسن‌آباد بیش از هرچیز با ساختمان‌های گنبدی شکل و قرینه‌اش شناخته می‌شود. میدانی که مغازه‌های کاموافروشی‌اش در پاییز و زمستان شلوغ‌تر از هرزمان دیگری‌ست و هرکدام از خیابان‌های اطرافش ما را به نقطه‌ای می‌رساند.

میدان حسن‌آباد در دوره قاجار و سال ۱۳۰۹ ساخته شده. تا پیش از ساخته شدن این میدان، باغ بزرگی در این منطقه وجود داشت که از املاک میرزا یوسف آشتیانی بود و او نام منطقه را به اسم پسرش، حسن، «حسن‌آباد» گذاشت.

بعد از گسترش تهران، ساختمان‌های هشت گنبدی هم جای آن باغ بزرگ را گرفتند. چند سالی‌ست که ساختمان‌های گنبدی، بازسازی شده، خیابان‌های اطراف سنگفرش شده‌اند و جانی دوباره به حسن‌آباد داده‌اند.

باغ فردوس

باغ فردوس

در مرکز شهر عمارت‌هایی مثل عمارت کلاه‌فرنگی هم در مرکز شهر و میدان سپاه قرار دارد، ولی از آنجایی که امکان بازدید از این عمارت وجود ندارد به سراغ، مکان های تاریخی تهران که در شمال آن قرار گرفته، می‌رویم.

در خیابان ولیعصر و نرسیده به تجریش، باغ فردوس جا خوش کرده. باغ فردوس که این روزها بیشتر با کافه‌ها و موزه سینمایش شناخته می‌شود، یادگار دوره قاجار است. به دستور محمدشاه قاجار، در سال ۱۲۶۴، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما همزمان با بیماری و مرگش قصر نیمه‌تمام ماند و او در همان قصر نیمه‌تمام به اسم محمدیه از دنیا رفت.

هم‌زمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او هم در همان حوالی باغ و عمارتی ساختند که به باغ فردوس معروف شد. باغ فردوس، از مکان های مناسب پیاده‌روی در تهران به حساب می‌آید و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توان به آن رفت.

ساعت بازدید از موزه سینما: ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر

آدرس: خیابان ولیعصر، بعد از محمودیه، نرسیده به میدان تجریش

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد در یکی از پردارو‌درخت‌ترین و دل‌انگیزترین محله‌های تهران قرار گرفته؛ محل زعفرانیه. مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم و معاصر را به خود دیده است.

سعدآباد در دوره قاجار ساخته شد و سکونت‌گاه تابستانی شاهان این دوره بود. بی‌دلیل هم نبود، چون هم خوش‌آب و ها بود و هم سرسبز.

بعد از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان اکبری، بناها و عمارت‌های متعددی در این مجموعه ساخته شد که بیشتر از ۱۸ کاخ بود و هرکدام از آن کاخ‌ها محل سکونت یکی از افراد پهلوی بود. کاخ‌هایی که این روزها در آن دیدارهای رسمی برگزار می‌شود. کاخ سبز، متعلق به رضا شاه، تماشایی‌ترین کاخ موجود در این مجموعه است.

ساعت بازدید: نیمه اول سال  همه روزه ( شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۷ بعدازظهر، فروش بلیط تا ساعت ۵ بعدازظهر

نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا  ۵ بعدازظهر، فروش بلیط تا ساعت ۴ بعدازظهر

آدرس: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران که این روزها در محوطه پردارودرختش اجراهای موسیقی برگزار می‌شود و کافه‌اش خیلی پررونق است، از دوره پهلوی به جا مانده. عملیات احداث این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۷ شروع شد و با وقفه‌ای که در ساختش پیش آمد در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید.

در زمان فتحعلی شاه قاجار کاخ کوچکتری در محل فعلی کاخ نیاوران قرار داشت که در زمان محمدرضا پهلوی تخریب و کاخ نیاوران جایش را گرفت. کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه و موزه جهان‌نما از قسمت‌های کاخ نیاوران است.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر

آدرس: میدان شهید باهنر

دیگر مکان های تاریخی تهران

موزه جواهرات: موزه جواهرات در زیرزمین بانک مرکزی، در خیابان فردوسی تهران و مقابل سفارت ترکیه واقع است.

ساعت بازدید: از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت  ۱۴تا ۱۶:۳۰

موزه خانه مقدم: موزه مقدم در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک  ۲۵۱ واقع است.

ساعت بازدید: از یکشنبه تا جمعه  و از ساعت ۹ تا ۱۶

موزه تماشاگه زمان: موزه زمان درخیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲ قرار گرفته

ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰

نوشته ۱۰ مکان تاریخی تهران که باید دید اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *