۱۰ ماده غذایی برای ۱۰ اندام بدن انسان

گردو یک ماده غذایی مغذی محسوب شده و منبع خوبی برای ویتامین E، فولات، ملاتونین، اسیدهای چرب امگا-۳، و آنتی اکسیدان هاست که تمام این مواد به پشتیبانی از سلامت مغز کمک می کنند.

عصر ایران: برخی مواد غذایی از نظر ظاهری شبیه به برخی اندام های بدن انسان به نظر می رسند. افراد بسیاری بر این باورند که مصرف این قبیل مواد غذایی به تقویت و پشتیبانی از سلامت آن اندام ها کمک کرده و به طور جالب توجهی، در برخی موارد این مساله درست است.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل یکی از پایه های اصلی حفظ سلامت بدن محسوب می شود. اما جدا از باورها و داستان هایی که شاید درست نباشند، در ادامه با ۱۰ ماده غذایی و فواید آنها برای اندام های خاص بدن انسان بیشتر آشنا می شویم.

هویج مفید برای حفظ سلامت چشم ها

مفید بودن هویج برای چشم ها داستانی نیست که تنها افراد بزرگسال برای ترغیب کودکان به مصرف سبزی ها تعریف کرده باشند. نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف بیش از دو وعده هویج در هفته خطر ابتلا به آب سیاه در زنان را ۶۴ درصد کاهش داده است. هویج سرشار از بتا-کاروتن است که ممکن است به بهبود شرایط بینایی کمک کند. همچنین، این ماده غذایی سرشار از لوتئین است که پژوهش ها نشان داده اند افزایش مصرف این ماده مغذی رابطه نزدیکی با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید دارد.

گردو مفید برای سلامت مغز

گردو یک ماده غذایی مغذی محسوب شده و منبع خوبی برای ویتامین E، فولات، ملاتونین، اسیدهای چرب امگا-۳، و آنتی اکسیدان هاست که تمام این مواد به پشتیبانی از سلامت مغز کمک می کنند. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، مانند گردو می تواند به کاهش آسیب پذیری نسبت به استرس اکسیداتیو که با افزایش سن رخ می دهد، کمک کرده و افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی و حرکتی در افراد مسن را موجب شود.

زنجبیل مفید برای سلامت معده

زنجبیل می تواند عطر و طعم غذای شما را بهبود ببخشد، اما این ماده غذایی فواید سلامت شگفت انگیزی نیز ارائه می کند. مصرف زنجبیل می تواند به بهبود ناراحتی معده کمک کرده و همچنین درمانی طبیعی برای بیماری حرکت یا حالت تهوع (بیماری صبحگاهی، شیمی درمانی و غیره) محسوب می شود. این سبزی فوق العاده باید جایگاه ثابتی در رژیم غذایی شما داشته باشد. افزون بر بهبود حالت تهوع، زنجبیل گزینه خوبی برای مقابله با سوء هاضمه و تسکین درد مرتبط با این شرایط است.

انجیر مفید برای سلامت بیضه ها

انجیر سرشار از فیبر و ویتامین ها، از جمله ویتامین B6 و همچنین مواد معدنی کلسیم، روی، پتاسیم و منگنز است. با توجه به محتوای مواد مغذی خود، انجیر می تواند با افزایش تعداد اسپرم و تحرک آنها به بهبود شرایط باروری در مردان کمک کند.

گوجه فرنگی مفید برای سلامت قلب

گوجه فرنگی سرشار از ماده مغذی لیکوپن است که مسئول رنگ قرمز این ماده غذایی محسوب می شود. همچنین، لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی بوده و پژوهش ها نشان داده اند که این ماده مغذی ممکن است به طور قابل توجهی خطر سکته های مغزی را کاهش داده و سلامت قلب را تقویت کند.

لوبیا قرمز مفید برای سلامت کلیه ها

لوبیا قرمز نه تنها شبیه به کلیه ها به نظر می رسد، بلکه می تواند فواید جالب توجهی نیز برای این اندام داشته باشد. سرشار از مواد مغذی مختلف، لوبیا قرمز حاوی فیبر محلول و نامحلول است و چربی کمی دارد، از این رو، سلامت قلبی عروقی را تقویت کرده و به ثبات قند خون کمک می کند. همچنین، لوبیا قرمز منبع خوبی برای منیزیم و پتاسیم است. پژوهش ها نشان داده اند که کمبود این دو ماده مغذی می تواند خطر ابتلا به سنگ های کلیه را افزایش دهد. با توجه به محتوای کم سدیم، قند و کلسترول، لوبیا قرمز منبعی عالی برای پروتئین بدون چربی نیز است.

مرکبات مفید برای سلامت پستان ها

برخی پژوهش ها پیوند بین مصرف مرکبات و کاهش خطر سرطان هایی مانند سرطان پستان را نشان داده اند. میوه های خانواده مرکبات سرشار از بتا-کریپتوزانتین (کاروتنوئید)، بتا- کاروتن، فولات، ویتامین C، و کوئرستین هستند. این مواد مغذی با کاهش خطر انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان پستان پیوند خورده اند.

انگور مفید برای سلامت ریه ها

انگور سرشار از فلاونوئیدها، بیشتر آنتوسیانین ها، است که از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب برخوردار هستند. پژوهش ها نشان داده اند که آنتوسیانین ها تولید مخاط و ترشحات التهابی را کاهش می دهند، از این رو، به تمیز نگه داشتن ریه ها کمک می کنند.

سیب زمینی شیرین مفید برای سلامت پانکراس

سیب زمینی شیرین نیز از نظر رنگ و شکل شبیه به پانکراس به نظر می رسد و البته فواید سلامت جالب توجهی نیز برای این اندام ارائه می کند. نتایج یک پژوهش نشان داد که سیب زمینی شیرین عملکرد پانکراس را تقویت کرده و خطر سرطان پانکراس را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. همچنین، مصرف این ماده غذایی با کاهش سطوح قند خون به واسطه آزادسازی آرام قند در جریان خون پیوند خورده است.

آووکادو مفید برای سلامت رحم

آووکادو سرشار از چربی های سالم، ویتامین B6، و پتاسیم است. به عنوان یک میوه تقویت کننده رحم، آووکادو روانسازی و سطوح استروژن را بهبود می بخشد، به تقویت دیواره های واژن کمک کرده و موفقیت لقاح مصنوعی (IVF) را افزایش می دهد.

The post ۱۰ ماده غذایی برای ۱۰ اندام بدن انسان appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *