۱۰ جای دیدنی نپال که باید رفت

نپال؛ بهشت کوهنوردان. اینجا مناظر هیمالیایی، معبدهای طلایی، روستاهای جذاب و حیات‌وحش جنگلی در کنار هم قرار گرفته‌اند. ترکیب جاهای دیدنی نپال این کشور را به یکی از مقاصد گردشگری برتر دنیا تبدیل کرده است. در ادامه با تراونر باشید تا با هم نگاهی به جاهای دیدنی نپال بیاندازیم.

جاهای دیدنی نپال

کاتماندو

۱. استوپای بودانات (Boudhanath Stupa)
شما هم مثل بسیاری از گردشگران برای مراسم مذهبی به استوپای بودانات پا نمی‌گذارید! برای دیدن این استوپا با ۳۶ متر ارتفاع، ۱۱ کیلومتری به سمت شمال شرق کاتماندو بروید و یکی از بزرگ‌ترین استوپاهای دنیا را ببینید. این استوپا احتمالا در قرن ۱۴ و پس از حمله‌ی مغول ساخته شده، ۳۶۰ پله بالا برویدتا به میدانی برسید که استوپا که در مرکز آن قرار دارد، اینجا می‌فهمید بالا آمدن از پله‌ها ارزشش را داشته، نمای شهر از این بالا، خیلی تماشاییست.

استوپای بودانات از بالا مثل یک ماندالای به نظر می‌رسد. مثل تمام ماندالاهای تبتی، چهار بودای بزرگ، چهار نقطه‌ی اصلی ماندالا را نشان می‌دهند و وروکانا (Vairocana) که بودایی کهن است، در وسط قرار دارد. در بالای استوپا یک بنای مکعب مربعی وجود دارد که روی چهار سطح آن، چشم‌هایی دیده می‌شود. به جای بینی، یک نوع علامت سوال قرار دارد که در واقع کاراکتر عدد ۱ به نپالیست و نماد آن است که تنها راه رسیدن به بینشی عمیق در مورد جهان، پیروی از تعالیم بوداست.

استوپای بوداناتاسنوپای بودانات، از جاهای دیدنی نپال  از سال ۱۹۷۹، وارد لیست میراث جهانی یونسکو شد.

بالای برج مکعب مربع، یک هرم ۱۳ طبقه‌ای قرار دارد که نمادی از نردبان رسیدن به بینش است. در بازدید از این استوپا، احتمالا طناب‌هایی که از گوشه‌های بنا به بالای آن و پرچم‌های رنگی روی آن‌ها وصل شده، نظرتان را جلب می‌کند؛ این‌ها پرچم‌های دعا هستند که طبق اعتقاد بودایی‌ها، دعاها را به آسمان می‌برند. این پرچم‌های رنگارنگ، سوژه‌ی خوبی برای عکاسی‌اند.
ورودی اصلی به بخش بالایی استوپای بودانات در بخش شمالی قرار دارد. در اطراف این استوپا، خیابان‌های و کوچه‌های باریک با خانه‌های رنگارنگ، صومعه‌های تبتی و فروشندگان خیابانی وجود دارند.
برای ورود و بازدید از این استوپا باید ۲۵۰ روپیه بپردازید؛ البته ورود افراد زیر ۱۰ سال به این جاذبه‌ی گردشگری نپال، رایگان است.

۲. معبد سوئیابونث (Swayambhunath Temple)
سوئیابونث، معبدیست که در بالای تپه‌ای در دره‌ی کاتماندو در غرب شهر کاتماندو قرار گرفته. نام تبتی این معبد به معنای «درختان بزرگ» است که به خاطر درختان متنوعیست که در بالای تپه قرار دارد. برای رسیدن به این معبد، باید از یک تپه و ۳۶۵ پله بالا بروید؛ البته اگر تمایلی به پیاده‌روی ندارید می‌توانید با یک تاکسی به محل معبد برسید.
در سوئیابونث حواستان به میمون‌ها باشد! تعداد میمون‌هایی که در گوشه و کنار این بنای تاریخی می‌بینید، آنقدر زیاد است که این معبد با نام معبد میمون‌ها هم شناخته می‌شود. این میمون‌ها زیاد اهل تعارف نیستند و اگر خوراکی در دست شما ببینند، احتمال این‌که برای دزدیدن آن اقدام کنند، کم نیست. یکی از گردشگران استرالیایی که به این معبد رفته، در سایت تریپ ادوایزر در مورد میمون‌ها نوشته: «میمونای زیادی اطراف معبد پرسه می‌زنند، پس مواظب باشید؛ یکی‌شون رو دیدم که برای دزدیدن غذا، پرید روی شونه‌ی یه مرد».

معبد Swayambhunathمعبد Swayambhunath از جاهای دیدنی نپال است که در محیط جنگلی قرار دارد و همین مورد، از دلایل حضور میمون‌ها در آن است.

این استوپا هم مثل استوپای بودانات، دید تماشایی به شهر کاتماندو دارد و جای مناسبی برای عکاسیست؛ در این معبد، عکس گرفتن از میمون‌ها را هم فراموش نکنید.
مبلغ ورودی این معبد ۲۰۰ روپیه است و رفتن به معبد محدودیت زمانی ندارد. بهتر است در روزهای تعطیل به این معبد نروید چون در این زمان‌ها، معمولا خیلی شلوغ است.

۳. باغ رویاها (Garden of Dreams)
باغ رویاهای کاتماندو، باغی با سبک معماری نئوکلاسیک است که در آن سه عمارت کلاه فرنگی، یک آمفی تئاتر، مسیرهایی سنگفرش‌شده و یک حوض بزرگ قرار دارد. در زمان بازدید از این باغ، علاوه بر گل‌های زیبایی که در گوشه و کنار باغ می‌بینید، دیدن حیواناتی مثل سنجاب هم چندان عجیب نیست. سنجاب‌های این باغ به حضور انسان‌ها عادت کرده‌اند و اگر یک خوراکی در دستتان بگیرید، احتمال این‌که برای گرفتن آن به شما نزدیک شوند، وجود دارد.

جاهای دیدنی نپال - باغ رویاهاباغ رویاها از جاهای دیدنی نپال است که علاوه بر گردشگران، میزبان حیوانات هم هست.

از مواردی که باعث جذابیت این باغ شده است، سکوت و زیبایی آن است که در شهر شلوغ و پرسروصدای کاتماندو، چیزی کمیاب است. برای وارد شدن به این باغ باید ۲۰۰ روپیه بپردازید و اگر قصد استفاده از وای‌فای دارید، ۵۰ روپیه هم هزینه‌ی وای‌فای است.
در باغ رویاها که با نام باغ شش فصل هم شناخته می‌شود، کافه هم وجود دارد اما قیمت‌های آن بالاست و در صورتی که می‌خواهید به این کافه بروید بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.
باغ رویاها هر روز از ساعت ۹ تا ۲۲ باز است. بهتر است در روزهای تعطیل به این باغ نروید چون شاید به دلیل شلوغی، جایی برای نشستن پیدا نکنید.

۴. میدان دوربار کاتماندو (Kathmandu Durbar Square)
میدان دوربار کاتماندو که در مقابل کاخ سلطنتی قدیمی پادشاهی کاتماندو قرار دارد، یکی از سه میدان دوربار در در‌ه‌ی کاتماندوست؛ هر سه میدان که از جاهای دیدنی نپال هستند، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. دوربار به معنی کاخ سلطنتی‌ست.
بناهای تاریخی، معابد و حیواناتی که آزادانه در میدان می‌چرخند، میدان را به یکی از جاهای دیدنی نپال تبدیل کرده‌اند. تعداد زیاد کبوترهایی که روی کاخ‌ها می‌نشینند، احتمالا باعث تعجبتان خواهد شد. جالب است بدانید پادشاهان نپال هم در همین میدان تاج‌گذاری می‌شوند. کاخ‌های Malla Dynasty و Shah dynasty که از حکمرانان کاتماندو بودند، در این میدان قرار دارد و علاوه بر آن در گوشه و کنار میدان، معبدهای زیادی وجود دارد.

جاهای دیدنی نپال - میدان دوربار کاتماندومیدان دوربار کاتماندو از جاهای دیدنی نپال است که مکان خوبی برای خرید سوغاتی‌ست.

بخش اعظمی از بناهای این میدان در اثر زلزله‌ی بزرگ سال ۲۰۱۵ از بین رفت، اما نپالی‌ها این بناها را بازسازی کرده‌اند.
قیمت بلیط ورودی به این میدان ۱۰۰۰ روپیه است و به عقیده‌ی تعدادی از گردشگرانی که برای دیدن این جاذبه‌ی دیدنی نپال رفته‌اند، مبلغ بالایی به حساب می‌آید. این میدان ۲۴ ساعته برای بازدید علاقه‌مندان باز است.

۵. معبد پشوپتیناس (Pashupatinath Temple)
پشوپتیناس یک مجتمع معبدی هندوست که در شمال شرقی کاتماندو قرار دارد و از سال ۱۹۷۹ وارد لیست میراث جهانی یونسکو شده. در این مجموعه‌ی تاریخی علاوه بر معابد، نقاشی‌ها و کتیبه‌های زیادی هم وجود دارد. از جشنواره‌هایی که در این معبد برگزار می‌شود، جشنواره‌ی ماها شیوارتری (جشنواره‌ای برای ادای احترام به شیوا، یکی از خدایان اصلی هندو) است که در زمان برگزاری آن، بیش از ۱ میلیون نفر از پیروان هندوئیسم، از این معبد دیدن می‌کنند.
در این مجموعه‌ی تاریخی که ۲۶۴ هکتار مساحت دارد، ۵۱۸ معبد و بنای تاریخی وجود دارد. معبد اصلی که به سبک پاگودا ساخته شده، توسط پلیس و ارتش نپال محافظت می‌شود. معبد چهار ورودی دارد و در جلوی در غربی معبد، مجسمه‌ی برنزی بزرگی از گاو ناندی را می‌بینید، که وظیفه‌اش محافظت از معبد است.

جاهای دیدنی نپال - ناندی معبد پشوپتیناسناندی معبد پشوپتیناس، از جاهای دیدنی نپال و بزرگ‌ترین ناندی نپال است.

این مجموعه جایی است که هندوها مرده‌های خود را می‌سوزانند و خاکستر آن را داخل آب رودخانه می‌ریزند. البته توریست اجازه ندارند به این بخش از مجموعه وارد شوند.
این معبد از جاهای دیدنی نپال است که در آن تا دلتان بخواهد مرتاض می‌بینید؛ مرتاض‌هایی که لباس نارنجی به تن کرده‌اند و می‌توانید با آن‌ها عکس بگیرید؛ بعضی از مرتاض‌ها برای عکس گرفتن از شما پول زیادی درخواست می‌کنند و بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.
قیمت بلیط ورودی به این معبد ۱۰۰۰ روپیه است و برای بازدید از آن، می‌توانید از ساعت ۴ صبح تا ۱۹ مراجعه کنید.

کیپ تاون

پخارا

۶. موزه بین‌المللی کوه (International Mountain Museum)
موزه بین‌المللی کوه همان‌طور که از اسمش مشخص است، اسناد و مدارک قدیمی و کنونی و عکس‌های مربوط به کوه و کوهنوردی از سراسر جهان را در آن نگه‌داری می‌کنند. این موزه سه سالن اصلی دارد: سالن هیمالیای بزرگ، سالن مشاهیر و سالن کوه‌های جهانی.
در داخل موزه نمایشگاه‌هایی از قله‌های معروف، شرح حال کوه‌نوردان شناخته‌شده، فرهنگ و سبک زندگی مردم کوهستان، گیاهان و جانوران و … وجود دارد که هدف آن نشان دادن فرهنگ سنتی و ارزش‌های مردم نپال است.

جاهای دیدنی نپال - کوه ماناسلوجاهای دیدنی نپال؛ عکسی از مدل کوه ماناسلو در موزه

در این موزه، هر دو ساعت یکبار، ویدئویی کوتاه در مورد هیمالیا نمایش داده می‌شود و اطلاعاتی در مورد آن به بازدیدکنندگان می‌دهد. در بازدید از موزه، دیدن مدل ساخته‌شده از کوه ماناسلو (Manaslu) را فراموش نکنید؛ این مدل که حدود ۹.۵ متر ارتفاع دارد، در محوطه‌ی موزه قرار گرفته و اطراف آن معمولا شلوغ است؛ عکس گرفتن با این مدل، یکی از دلایل این شلوغی‌ست.
ورود به موزه بین‌المللی کوه هزینه دارد؛ برای ورود به این موزه باید ۵۰۰ روپیه بپردازید. این موزه همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به روی بازدیدکنندگان باز است.

جاهای دیدنی پخارا

۷. معبد صلح (Peace Temple)
معبد صلح، استوپای بودایی سفیدرنگی که در نزدیکی دریاچه‌ی فیوا در پخارا قرار دارد و راهبان بودایی ژاپنی آن را ساخته‌اند. این استوپا علاوه بر ساختمان دیدنی، دیدی تماشایی به رشته کوه آناپورنا، دریاچه فیوا و شهر پخارا دارد.

معبد صلحبیشتر معابد صلح ژاپنی، بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شده‌اند تا نمادی از صلح باشند.

این معبد ۴۰۰ متر بالاتر از پارکینگ قرار دارد و برای رسیدن به این معبد باید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. همانند بسیاری از جاهای دیدنی نپال برای رسیدن به این معبد باید از تعدادی پله بالا بروید؛ تعداد پله‌ها حدود ۳۵۰ تاست؛ نگران نباشید در بین راه کافه‌های زیادی وجود دارد و می‌توانید خستگی در کنید.
یکی از گردشگرانی که به این معبد رفته، در سایت تریپ ادوایزر در مورد آن نوشته است: «این‌جا رو به خاطر آرامشی که به شما منتقل می‌کنه، واقعا دوست دارم. معبد معمولا آرومه، البته همیشه توریست‌هایی پیدا می‌شن که سروصدا می‌کنن. اگه واقعا می‌خواید لحظات آرومی داشته باشید، این‌جا جاییه که باید برید».

۸. دریاچه فیوا (Phewa)
فیوا از زیباترین جاهای دیدنی نپال و دریاچه‌ی آب شیرینیست که در جنوب دره‌ی پخارا قرار دارد. آب خروجی از این دریاچه توسط یک سد کنترل می‌شود. از جذابیت‌های این دریاچه که آن را به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است، انعکاس تصویر قله‌ی ۶۹۹۳ متری ماچوپوچار (Machhapuchhre) و دیگر کوه‌های رشته‌کوه آناپورنا در آن است؛ در سفر به این دریاچه دوربین‌تان را فراموش نکنید چون در این صورت حسابی حسرت می‌خورید.
عمق متوسط این دریاچه ۸ متر است و عمیق‌ترین جای آن ۲۴ متر عمق دارد. قایق‌سواری از دیگر جذابیت‌های این دریاچه است؛ در این دریاچه می‌توانید یکی از قایق‌های پارویی رنگارنگ را اجاره کنید و از منظره لذت ببرید. همچنین می‌توانید قایق‌های پدالی یا کایاک را امتحان کنید. در وسط دریاچه یک جزیره وجود دارد که معبدی در آن ساخته شده است. بازدید از این معبد هم خالی از لطف نیست. نرخ اجاره قایق‌ها در این دریاچه متفاوت است و بستگی به نوع قایق و مسافتی که طی می‌کنید دارد. قیمت قایق‌ها معمولا روی تابلویی نوشته شده است.

دریاچه فیوا نپالخود قایق‌های رنگارنگ هم از دیدنی‌های این دریاچه هستند.

در اطراف دریاچه تا دلتان بخواهد رستوران و کافه وجود دارد که جای خوبی برای خستگی در کردن و لذت بردن از طبیعت است. شنا کردن در این دریاچه هم امکان‌پذیر است اما باید مراقب باشید.
در حالی‌که در قایق نشسته‌اید و از طبیعت زیبای دریاچه لذت می‌برید، احتمال این‌که پاراگلایدرهای رنگی بینید، وجود دارد. پاراگلایدرهایی که از منطقه‌ی سارانکوت (Sarangkot) پرواز می‌کنند، از محل دریاچه دیده می‌شوند.

۹. روستای سارانکوت (Sarangkot)
سارانکوت روستایی در غرب پخاراست که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری کوه سارانکوت قرار دارد. دید پانورامای این کوه به کوه‌هایی مثل دهالاگیری، آناپورنا و ماناسلو، باعث شده سالانه گردشگران زیادی به این‌جا بروند. این کوه به شهر پخارا و دریاچه‌ی فیوا هم دید خوبی دارد.
دیدن طلوع خورشید از بالای این کوه، یکی از دلایلی است که گردشگران را به این‌جا می‌کشاند. البته برای دیدن طلوع باید خیلی زود بیدار شوید و بالا بروید. دریای ابر یکی از پدیده‌هایی است که گاهی اوقات در این‌جا اتفاق می‌افتد و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید روی ابرها  راه بروید.

کوه ماچوپوچارنمایی از کوه ماچوپوچار از سارانکوت

پاگلایدر از تفریحاتی‌ست که می‌توانید در این‌جا انجام دهید. برای پاراگلایدر سواری باید شرایط خاصی داشته باشید؛ مثلا یکی از این شرایط حداقل سن ۱۸ سال است. برای خرید تور پاراگلایدر سواری می‌توانید به بخش خرید گشت تراونر مراجعه کنید.
برای رفتن به این روستا می‌توانید تاکسی بگیرید. نرخ تاکسی‌ها حدود ۱۵۰۰ روپیه است و معمولا ۱ ساعت منتظر شما می‌مانند.

۱۰. آبشار دوی (Davi’s Fall)
سالانه هزاران گردشگر از آبشار دوی نپال دیدن می‌کنند. آب این آبشار پس از فرود، وارد یک تونل زیرزمینی می‌شود که طول آن حدود ۱۵۰ متر است و در عمق ۳۰ متری زمین قرار دارد. نکته‌ی جالب این است که تونل به صورت طبیعی شکل گرفته. نام نپالی این آبشار Patale Chango، به معنای آبشار زیرزمینی‌ست.

 
آب بعد از خروج از تونل، از غاری با نام Gupteshwor Mahadev می‌گذرد و وارد دریاچه فیوا می‌شود. در فصل‌های بارانی، آبشار بسیار پرآب است و در صورتی که نمی‌خواهید در زمان بازدید از آن خیس شوید، بهتر است چتر همراه داشته باشید. برای حفاظت از بازدیدکنندگان، فنس‌هایی در لبه‌ها قرار داده شده است تا مانع از سقوط افراد شود.
برای بازدید از این آبشار، باید مبلغ ۳۰ روپیه بپردازید.
[تعداد: ۳    میانگین: ۵/۵]

نوشته ۱۰ جای دیدنی نپال که باید رفت اولین بار در وبلاگ تراونر. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *