۱۰ اثر تاریخی شوش در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: ده اثر منقول فرهنگی تاریخی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

میراث آریا: محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: این آثار شامل ظرف دودهانه، گلوله فلاخن، ظرف سنگی، سردوک ( ۲ عدد )، ظرف سفالی، کاسه، پیکرک، کنگره و پیه‎سوز در شهر باستانی شوش هستند که در جلسه شورای عالی ثبت کشور مورد تأیید داوران قرار گرفتند و در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسید.

او با بیان این‎که مراتب ثبت این ده اثر از سوی علی‎اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به استاندار خوزستان نیز ابلاغ شده است افزود: این آثار پس از طی تشریفات قانونی لازم به ترتیب با شماره‎های ثبت ۱۰۲۸، ۱۰۲۹، ۱۰۳۰، ۱۰۳۱(سردوک)، ۱۰۳۲(سردوک)، ۱۰۳۳، ۱۰۳۴، ۱۰۳۵، ۱۰۳۶ و ۱۰۳۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در پایان تأکید کرد: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف اداره‎کل میراث فرهنگی استان است که مستندسازی، مطالعات و کارشناسی را در پشت خود دارد به همین منظور ثبت یک اثر تاریخی به ارتقای سطح دانش از دوره‌های مختلف تاریخی خوزستان و آثار به دست‎آمده از آن دوره‌ها می انجامد.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار سالهٔ مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده‌است. در این شهر از دوره‌های دیگر تاریخی ایران مثل: سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی، آثار و مدارک فراوانی بدست آمده‌است. این ویژگی‌ها باعث شده که این شهر به عنوان موزه‌ای از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی و اسلامی ایران تبدیل شود.

The post ۱۰ اثر تاریخی شوش در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *