یک پیشنهاد برای سهمیه بندی بنزین

یکی از اهداف مهمی که دولت از سهمیه بندی بنزین دنبال می کند بحث جلوگیری از قاچاق سوخت است.

حامد کرمدار*

با توجه به تغییر قیمت بنزین آزاد از هزار تومان به سه هزار تومان و قیمت بنزین در کشورهای همسایه (حدود ۸۵۰۰ تومان در افعانستان و عراق ) درآمد قاچاقچیان به ازای هر لیتر بنزین از ۷۵۰۰ تومان به ۵۵۰۰ تومان رسیده است.

این امر اگرچه باعث کاهش سود آن ها شده است اما همچنان سود بسیار بالایی دارد و بعید است باعث کاهش انگیزه آن ها در قاچاق بنزین شده باشد. آنها همچنان با استفاده از کارت های سوخت آزاد (معمولا کارت جایگاه داران) بدون هیچ مزاحمتی به مسیر خود ادامه می دهند.
بنابراین کاهش مصرف سوخت اعلام شده از سوی مقامات دولتی (حدودا کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت ) به دلیل کاهش قاچاق این محصول به نظر نمی رسد و بیشتر به دلیل مدیریت مصرف شهروندان در مصرف سوخت است (که در مواردی باعث زحمت شهروندان شده است). لذا دولت توانسته است در کاهش مقطعی مصرف سوخت گامی بردارد اما نه از قاچاق جلوگیری کرده و نه باعث رفاه مردم شده و حتی نه قیمت بنزین را یکبار برای همیشه به قیمت واقعی رسانده است.
از بین طرح هایی که می تواند بهتر از طرح فعلی باشد، طرح زیر را در مورد خودروهای شخصی بررسی می کنیم.
در حال حاضر اگر مصرف بنزین خودروهای شخصی را به صورت میانگین ۲۰۰ لیتر در ماه در نظر بگیریم (هفته ای تقریبا ۵۰ لیتر) با طرح کنونی دولت (۶۰ لیتر سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و مابقی بنزین ۳۰۰۰ تومانی) مبلغی معادل ۵۱۰ هزار تومان هزینه بنزین هر خودرو می شود. اکنون در نظر بگیرید سهمیه هر خودرو ۱۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و قیمت بنزین آزاد ۷۰۰۰ تومان باشد (قیمت تمام شده بنزین برای دولت نزدیک به ۶۰۰۰ تومان است ) هزینه بنزین هر خودرو ۵۲۰ هزار تومان خواهد شد (رقمی نزدیک به حالت کنونی). حال کسانی که بتوانند کمتر از ۲۰۰ لیتر در ماه بنزین مصرف کنند از این طرح (نسبت به طرح در حال اجرا) سود خواهند برد و کسانی که بیشتر از ۲۰۰ لیتر مصرف داشته باشند هزینه بیشتری باید بابت خرید بنزین صرف کنند.

این طرح، هم باعث کم شدن اختلاف قیمت بنزین آزاد و بنزین در کشورهای همسایه و در نتیجه کاهش قاچاق سوخت خواهد شد، هم باعث کاهش فشار مالی به کسانی که کمتر از ۲۰۰ لیتر در ماه مصرف بنزین دارند (اکثر مردم پراید سوار! در این گروه قرار می گیرند) و هم باعث سود آوری بنزین برای دولت خواهد شد چرا که بنزین آزاد گران تر از قیمت تمام شده بنزین می شود.
همین اعداد و ارقام را می شود به خودروهای عمومی نیز نسبت داد.

*دانشجوی ارشد مدیریت دولتی  گرایش بودجه

The post یک پیشنهاد برای سهمیه بندی بنزین appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *