یکی از اسرارآمیزترین بناهای تاریخی جهان

انسان موجودی است که کشف ناشناخته‌ها برایش جذابیت بالایی دارد، حال اگر این ناشناخته‌ها با اسرار خاصی همراه باشند جایگاه کاملا متفاوتی پیدا می‌کنند. سازه «استون‌هنج» یکی از این ناشناخته‌ها است که هنوز هم رازهای زیاد کشف نشده‌ای با خود دارد.

ایسنا: «استون‌هنج» یکی از بناهایی تاریخی اسرارآمیزی است که در فیلم‌ها و سریال‌های رازآلود زیاد نشان داده می‌شود. این بنا یکی از جاذبه‌های گردشگری عجیب در بریتانیا است که محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد و یکی از اسرارآمیزترین بناهای تاریخی جهان به شمار می‌آید.

این بنای تاریخی در دشت سالزبری، ویلت شایر انگلستان واقع شده است که قدمت آن به عصر نوسنگی باز می‌گردد؛ هم‌چنین گفته شده است این سازه سنگی با بیش از پنج هزار سال از اهرام ثلاثه مصر قدمت بیشتری دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که «استون‌هنج» از سه هزار تا دو هزار سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است؛ هم‌چنین بر اساس برخی از نظریه‌ها ساخت این بنای تاریخی حدود پنج هزار سال پیش آغاز شده و پس از آن‌ها توسط قوم دیگری ادامه پیدا کرده است.

«استون‌هنج» از دو دایره سنگی متحدالمرکز ساخته شده است که ارتفاع سنگ‌های دایره‌ای درون آن به ۶ متر و وزن آن‌ها به حدود ۵۰ تن می‌رسد. دایره بیرونی این سازه سنگی قطری ۱۱۵ متری دارد که از سنگ‌های کوچک‌تری ساخته شده است که به عنوان ورودی عمل می‌کرده‌اند.

این بنای سنگی از ۷۴ تخته سنگ عظیم ساخته شده است که ۳۰ عدد آن‌ها دایره درونی به قطر ۳۰ متر را تشکیل می‌دهند، ۲۹ تخته سنگ به صورت افقی روی تخته‌ سنگ‌های ایستاده قرار گرفته‌ و ۱۵ تخته سنگ آخر که از بقیه سنگ‌ها بزرگ‌ترند به شکل نعل اسب درون این دایره قرار گرفته‌اند.

ایده‌ها و نظریه‌های متفاوتی در مورد این‌که این سایت تاریخی برای چه منظوری ساخته شده است وجود دارد؛ عده‌ای بر این باورند که «استون‌هیج» در گذشته به عنوان معبد استفاده می‌شده است یا برخی معتقدند که بیماران زیادی زمان بیماری به دلیل خاصیت شفادهنگی سنگ‌های این منطقه در آن حضور پیدا می‌کرده‌اند.

هم‌چنین اعتقاد برخی از کارشناسان در مورد این منطقه این است که «استون‌هیج» یک فضای نجومی بوده و از آن استفاده‌های نجومی می‌شده است، به این شکل که در روز ۲۱ ژوئن خورشید از شمالی‌ترین بخش دایره بیرونی طلوع می‌کند و اولین اشعه‌های آن درست از میان نعل اسب درونی عبور می‌کند.

با توجه به این نظریه، «ویلیام استاکرلی» در سال ۱۷۴۰ مطالعاتی را در این زمینه انجام داد و نخستین نقشه دقیق از این منطقه را تهیه کرد که با نگاه به این نقشه می‌توان متوجه ارتباط این بنا با حرکت خورشید و ستارگان شد.

در سال‌های اخیر از «استون‌هیج» عکاسی زیرزمینی انجام گرفت که در آن مشخص شد سنگ‌های این منطقه در گذشته قسمتی از یک ساختمان پیچیده‌تر بوده‌اند اما رازهای این بنای تاریخی شگفت‌انگیز هنوز که هنوز است مشخص نشده و دانشمندان و محققان می‌توانند تا سال‌ها روی این منطقه کار کنند تا شاید روزی رازهای آن کشف شوند.

این بنای تاریخی سنگی که یکی از عجایب جهان باستان و در حال حاضر از مشهورترین محوطه‌های باستانی جهان است از سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو ثبت شده است.

The post یکی از اسرارآمیزترین بناهای تاریخی جهان appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *