گیاهان و درختان دوران هخامنشی و ساسانی در بیستون احیا می‌شوند

 گیاهان و درختان دوران هخامنشی و ساسانی در محوطه تاریخی و گردشگری بیستون با همکاری یک پژوهشگاه فرانسوی احیا می‌شوند.

ایرنا: محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون که در کنار راه باستانی و کهن کرمانشاه به همدان قرار دارد، یک سایت تاریخی و باستان‌شناسی مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخی پیش از اسلام، پس از اسلام و همچنین دوره پیش از تاریخ است.

محدوده بیستون با یک هزار و ۶۵۰ هکتار وسعت و حریم ۳۶ هزار هکتاری دارای ارزش‌های تاریخی، طبیعی و زیست محیطی متنوع و فراوانی است که هریک به تنهایی در فهرست میراث جهانی می‌توانند ثبت شوند، اما آنچه بیستون را در جهان معرفی می کند، کتیبه بزرگ داریوش است که به ۵۲۰ سال پیش از میلاد بر می‌گردد؛ تاکنون ۲۸ اثر از آثار تاریخی بیستون در فهرست آثار ملی ایران و ۱۳ اثر همراه سنگ‌نوشته بیستون در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند.

براساس اعلام مدیر مجموعه تاریخی بیستون، اکنون علاوه بر آثار تاریخی به جا مانده، آثار طبیعی این مجموعه نیز در حال احیا هستند.

«صامت اجرایی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این رابطه توضیح داد: به دنبال آن هستیم که پوشش گیاهی و درختان دوران ساسانی و هخامنشی را در محوطه تاریخی بیستون احیا کنیم.

حضور فرانسوی ها برای احیا درختان باستانی

وی افزود: در راستای احیا پوشش گیاهی باستانی بیستون با «مرکز پژوهش های علمی فرانسه» و «پژوهشگاه علمی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران» همکاری می‌کنیم و کارشناسان این پژوهشگاه به زودی کارهای عملیاتی خود را آغاز خواهند کرد.

مدیر مجموعه تاریخی بیستون با بیان اینکه اقدام های مقدماتی با همکاری فرانسوی ها انجام شده است، گفت: براساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است، دامنه کوه بیستون بهترین مکان به منظور احیا گیاهان دوره ساسانی به نظر می رسد.

اجرایی با اعلام اینکه ایجاد مرکز گیاه شناسی بیستون نیز در دستور کار است، گفت: به دنبال آن هستیم تا با خاک برداری به عمق ۶ متر در بیستون، کار «گرده و مغزه گیری» از گیاهان باستانی را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه انجام چنین مطالعاتی ما را در درک بهتر زمینه های طبیعی شکل گیری فرهنگ های باستانی و نقش انسان در محیط کهن یاری می‌کند، تاکید کرد: مطالعه دیرین گرده شناسی رسوبات سراب بیستون می‌تواند اطلاعات جدیدی در باره درختکاری در دوره های هخامنشی و ساسانی در بیستون را در اختیار ما قرار دهد.

بیستون دارای باغبان مخصوص شد

اجرایی در بخش دیگری از صحبت های خود به حفظ پوشش کنونی پایگاه تاریخی بیستون اشاره کرد و اظهار داشت: از تعدادی از کارشناسان زبده تحت عنوان باغبانان مخصوص بیستون دعوت کرده ایم تا کار احیا گیاهان و درختان این مجموعه را انجام دهند.

وی افزود: پس از بررسی کارشناسی مقرر شد، که نسبت به پیشگیری از شیوع بیماری، اصلاح و حفاظت از درختان، اقدام هایی همچون حذف برخی درختان پوسیده، قارچ زدایی، سمپاشی، سرشاخه زنی، هرس پاجوش ها و آزادسازی حریم درختان انجام شود.

به گفته مدیر مجموعه تاریخی بیستون، این مجموعه به منظور حفظ پوشش گیاهی کنونی با شهرداری بیستون همکاری می کند.

کاجستان بیستون تشنه است

به گزارش ایرنا، اکنون در اطراف محدوده تاریخی بیستون علاوه بر تعدادی درخت سپیدار و چنار کهنسال، کاجستانی به مساحت ۱۲۲ هکتار وجود دارد که قبل از انقلاب ایجاد شده است، سند این کاجستان به نام دولت و به نمایندگی از آن منابع طبیعی است و بهره برداری آن را به شرکت توسعه گردشگری واگذار کرده و این شرکت هم به پیمانکار بخش خصوصی واگذار کرده است.

این کاجستان که اکنون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری بیستون مورد توجه مردم قرار می گیرد، تشنه است و در معرض خطر خشکی قرار دارد.

شهردار بیستون در رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: شرکت های بهره بردار باید در این کاجستان خدمات ارائه دهند که نمی دهند و نمونه آن عدم آبیاری کاج ها است که با گذشت پنج ماه از سال ۹۸ و براساس تعهدی که بهره برداران داده اند تاکنون یکبار آب به کاج ها نرسیده است.

«شورش فرامرزی» به دمای ۴۸ درجه روزهای مرداد امسال اشاره کرد و اظهارداشت: اگر در این هوا آب به کاج ها نرسد از بین می رود و این سرمایه ملی از دست خواهد رفت.

وی افزود: می توانند به صورت غرقابی و بدون سیستم های آبیاری اقدام به آبرسانی به کاج ها کنند چرا که اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در کاجستان بیستون پنج میلیارد تومان هزینه دارد.

شهر بیستون با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه از مناطق کهن ایران محسوب می شود که آثار تاریخی به جا مانده از این منطقه امروز یکی از مناطق دیدنی و گردشگری کشور محسوب می شود.

این شهر در دامنه کوه بیستون قرار دارد که یکی از کوه‌های کوهستان پرآو است، دیواره بیستون که سنگ‌ نوشته بیستون بر روی آن کنده‌کاری شده با بلندای یک هزار و ۲۰۰ متر و پهنه‌ بیش از پنج هزار متر مرتفع‌ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان محسوب می‌شود.

The post گیاهان و درختان دوران هخامنشی و ساسانی در بیستون احیا می‌شوند appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *