گمانه زنی در محوطه آرامگاه نخستین احیاگر زبان فارسی

پروژه گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری نخستین احیاگر زبان فارسی در حال انجام است.

ایرنا: یعقوب لیث «رادمان پسر ماهک سیستانی» یکی از پادشاهان ایران و از دودمان صفاری بود. یعقوب لیث صفاری نخستین کسی بود که زبان پارسی را ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، به عنوان زبان رسمی ایران علام کرد و پس از آن دیگر کسی حق نداشت در دربار او به زبانی غیر از پارسی سخن بگوید.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در روستای شاه آباد در ده کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد و در کنار این آرامگاه بازمانده های شهر گندی شاپور دیده می شود.
گنبد بلند مضرس (دندانه دار) سفید رنگ و جلال عمارت بقعه از دور کاملاً جلوهگر است. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی است که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگرتاریخ کهن این بنا می باشد.
پروژه گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری در حال انجام است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: آرامگاه یعقوب لیث قسمتی از محدوده عرصه و حریم محوطه تاریخی گندی شاپور « جندی شاپور» است که هیأت باستان شناسی صرفا در محیط ۱۰ هکتاری پیرامون آرامگاه مشغول گمانه زنی است.
«یعقوب زلقی» در ادامه شناسایی و پژوهش گاهنگارانه در لایه های تاریخی و شناخت گستره آثار پیرامون آرامگاه را از اهداف نخستین این پروژه خواند و تصریح کرد: پاسخ به این پرسش که این محوطه تاریخی چه کاربردی داشته، هدف دیگری است که دنبال می شود.
وی پی بردن به روند تغییر و تحولات تاریخی محوطه را از دیگر اهدافی دانست که هیأت باستان شناسی در خلال این پروژه به دنبال آن است.
زلقی در ادامه افزود: یکی از مسایل حول محور محوطه گندی شاپور کثرت نسبی داده های تاریخی متون است که دستیابی به شواهد باستانشناختی در این مورد نیز از جمله اهداف ضمنی این پروژهاست.
وی در پایان با بیان اینکه این پروژه گمانه زنی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است ، تاکید کرد: این محوطه به جهت ارتفاع بالا از سطح دریا به لحاظ سیلاب های اخیر مصون مانده است

The post گمانه زنی در محوطه آرامگاه نخستین احیاگر زبان فارسی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *