گردشگری هنجارشکن نیست

معاون گردشگری در واکنش به انتقاد یک نماینده مجلس و مقامات دادستانی در ماجرای «سد لفور»، گفت: هنجارشکنی نه در متن گردشگری تعریف شده و نه شائبه‌ی آن را مطرح می‌کند.

در تعطیلات اخیر تصاویری از تعدادی مسافر با پوشش نامتعارف در حال قایق‌سواری در سد لفور واقع در منطقه سوادکوه از توابع استان مازندران منتشر شد که نخست با واکنش امام‌جمعه بابل و سپس مقامات دادستانی استان مازندران مواجه شد و از احضار برخی مسئولان آن منطقه و دستگیری یکی از عوامل این هنجارشکنی، خبر داده شد. این ماجرا انتقاد علی مطهری نماینده مجلس را نیز برانگیخت. او در یک پیام توئیتری از وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواسته بود نسبت به این قانون‌شکنی پاسخگو باشند.

ولی تیموری، معاون گردشگری نیز در واکنش به انتقادهایی که متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماجرای سد لفور شده است، به ایسنا گفت: حوزه گردشگری اخلاق‌مدار است. نه تنها در ایران، بلکه در سطح بین‌المللی و برای آن کدهای اخلاقی طراحی شده که بر این اساس به جامعه محلی سفارش می‌کند خدمات شایسته به گردشگر بدهد و در عین حال گردشگر را ملزم می‌کند به قوانین، عرف و هنجارهای جامعه محلی و میزبان احترام بگذارد.

او با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره به کدهای اخلاقی گردشگری پایبند بوده و از جامعه میزبان و مهمان نیز خواسته که متعهد باشند، تصریح کرد: گردشگری هنجارشکن نیست و عرف، قوانین و باورهای محلی را نادیده نمی‌گیرد و متن آن نیز این هنجارشکنی‌ها را تأیید نمی‌کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زمانی که آن اتفاق در سد لفور رخ داد، قطعاً مقامات قضائی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که محل وقوع آن ناهنجاری در حوزه اختیار و نفوذ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبوده و مسئولیت آن از اختیار عمل و نظارت این سازمان خارج بوده است.

وی اضافه کرد: از طرفی آن افراد هنجارشکن نیز در قالب آژانس مسافرتی به این سد سفر نکرده و یا راهنمای تور همراه آن‌ها نبوده که از این نظر مسئولیتی متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برخورد با خاطیان، باشد.

تیموری بیان کرد: داشتن این انتظار از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پاسخگویی در این حادثه مثل این می‌ماند که در جاده چالوس که اتفاقاً محور گردشگری است، تصادفی رخ دهد، اما از این سازمان انتظار داشته باشند که پاسخگوی تصادف رخ داده باشد. واضح است که هر دستگاهی مسئولیتی دارد و مطابق با آن باید انتظار داشت.

او افزود: در ماجرایی که ارتباطی با حوزه گردشگری ندارد شاید نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت آن، کمی شتابزدگی باشد. متأسفانه بارها پیش آمده، اتفاقی که کوچک‌ترین ارتباطی به حوزه گردشگری نداشته را با نام آن گره زده‌اند و تمام تلاش‌ها را خراب کرده‌اند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌کند وارد موضوع شوند و اجازه ندهند این اتفاقات تکرار شود.

معاون گردشگری سپس اظهار کرد: زمانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در ماجرای سد لفور زیر سوال می‌بردند، آیا کسی این موضوع را مطرح یا بررسی کرد که وزارت نیرو بر چه اساسی در این سد کار گردشگری انجام می‌دهد؟! به‌جای بررسی این مسائل، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را زیر سوال بردند.

تیموری در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع آموزش جامعه محلی، دستگاه‌های مرتبط و مسافران، کم‌کاری‌هایی نشده که شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم؟ گفت: فرهنگ گردشگرپذیری و گردشگری بسیار گسترده است و به امکانات زیادی نیاز دارد، قطعاً همکاری رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وجود چنین گستردگی و طیف وسیع انسان‌ها، به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

The post گردشگری هنجارشکن نیست appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *