گردشگری صنعت شکننده‌ای است

یک مدرس دانشگاه اظهار کرد: دولتمردان هر کشوری برای در امان نگه داشتن صنعت گردشگری از نوسانات مختلف بین‌المللی، اقدامات و برنامه‌های گوناگونی در نظر می‌گیرند.

ایسنا: مسعود منتجبی – مدرس دانشگاه -منطقه خراسان، درباره انواع گردشگری‌های روز دنیا، اظهار کرد: گردشگری انواع مختلفی دارد و می‌توان شاخه‌های متعددی از گردشگری را تعریف کرد از شاخه‌هایی که به صورت سنتی مطرح بوده‌است مانند گردشگری زیارتی، تفریحی و… تا شاخه‎‌های نوین آن مثل گردشگری اکوتوریسم، سلامت، ورزشی و… که هر کدام مخاطب‌های خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: کشورها با توجه به شرایطی که دارند در شاخه‌های مختلف گردشگری پذیرای گردشگران خاص خود هستند که برای نمونه کشور ایران با توجه به شرایطی که داراست بیشتر پذیرای گردشگران زیارتی، تاریخی و فرهنگی است که برای دیگر کشورها ممکن است به گونه‌ای دیگر باشد؛ امروزه در بیشتر مناطق دنیا فعالیت‌ها به صورت تلفیقی است که با توجه به ظرفیت کشورها تلفیق انواع گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرد.

او در این مورد خاطر نشان کرد: در کشور ما گردشگری زیارتی، تاریخی‌فرهنگی، سلامت و اکوتوریسم از شاخه‌های گردشگری هستند که مورد اقبال قرار گرفته‌اند.

مسعود منتجبی متذکر شد: هر کشوری اولویت‌هایی دارد که بر آن برنامه‌ریزی راحت‌تر انجام می‌شود، برای نمونه در ایران باتوجه به زیر ساخت‌ها و قابلیت‌هایی که وجود دارد در خصوص گردشگری سلامت، امکان برنامه‌ریزی‌هایی داریم، درباره گردشگری اکوتوریسم با نظر به ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی کشور و نیز زیر ساخت‌های طبیعی اگر به این حوزه توجه بیشتری شود، در واقع گرایش‌ها و شاخه‌هایی که شرایط بهره‌برداری از آن آسان‌تر است و آن با ویژگی‌های فرهنگی کشور که مطابقت دارد را اولویت قرارداده‌ایم.

این مدرسدانشگاه درباره گردشگری سلامت در ایران، تصریح کرد: با توجه به بیمارستان‌های مجهز، کادرهای پزشکی متخصص و حاذق، امکان سرمایه‌گذاری در گردشگری سلامت بیشتر است به ویژه کشورهای عرب حاشیه‌ای کشور که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، در این حوزه از ایران استفاده کنند.

وی بیان کرد: کشور ایران با توجه به سبقه تاریخی و فرهنگ غنی که در دوران قبل و بعد از اسلام دارد و در هر دو دوره کشور ایران پیشتاز فرهنگی در عصر خود بوده‌است، طبیعی است که جاذبه‎‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای داراست و بر اساس توان‎‌هایی که در حوزه تخصصی مانند میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، می‌توان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در حوزه آثار باستانی نیز بر اساس اولویت‌هایی که وجود دارد و بر اساس نوع آثار و کشفیاتی که صورت می‌پذیرد فضاهایی برای بهره‌برداری آماده می‌شود و همچنین در دنیا یکی از ویژگی‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد بحث آثار باستانی و تاریخی ثبت شده‌است که ایران در این زمینه حدودا 23 اثر ثبت شده دارد و در حوزه‌ی ثبت آثار نیز ایران بسیار فعال است که هرساله آثار گران‌بهایی از ایران ثبت می‌شود که قطعا این موارد برای گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، بسیار با اهمیت است.

مسعود منتجبی خاطر نشان کرد: صنعت گردشگری، صنعتی شکننده است و مسائل بین‌المللی، جهانی و سیاست‌های اقتصادی کاملا بر این صنعت تاثیر گذار است و به همین علت است که مشاهده می‌کنیم دولت‌ها در کشورهای مختلف برنامه‌ها و بخش‌های خاصی را برای این صنعت در نظر می‌گیرند تا کم‌ترین آسیب را در نوسانات اقتصادی و سیاسی متحمل شوند.

وی در این باره متذکر شد: کشور ایران با توجه به ترحیم‌ها و تبلیغات منفی که علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود، کاملا بر صنعت گردشگری آن تاثیر گذار است و باید برنامه‌های متنوعی و گسترده‌تری علاوه بر آن مواردی که در حال حاضر وجود دارد، در این زمینه انجام شود و حمایت‌های بیشتری در حوزه گردشگری به عمل آید که این حمایت‌ها چه در بحث پرداخت یارانه‌ها و معافیت‌های متنوع در بخش‌های متفاوت اقتصادی و چه در تامین زیر ساخت‌ها باید وجود داشته باشد.

این مدرس دانشگاه در این‌باره عنوان کرد: با توجه به شرایط کشور و مسائل اقتصادی روز جامعه، تنگناهایی در همه بخش‌ها داریم و سازمان‌های متولی مانند سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بر اساس توانمندی‌هایی که دارا هستند، کمک‌هایی را در این حوزه انجام می‌دهند، اما مسلما برای رونق این صنعت به حمایت‌های بیشتری در این حوزه نیاز است که نیازمند سیاست‌هایی با کارآمدی بهتر و وسیع‌ترهستیم که به توانمندی آن کمک کند.

مسعود منتجبی ادامه داد: در بحث بلیط هواپیما که به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای سفر مطرح می‌شود در نوسانات اخیر قیمت فروش هواپیما در سفرهای خارجی تا 14هزار تومان در هر دلار نیز کشیده شد که به شدت بر این صنعت اثر گذاشت که اکنون در سیاست‌های جدید این رقم را به نه هزار و 800تومان نیز پایین آورده‌اند که کمک بسیاری کرده است و امیدواریم این رقم کم‌تر شود تا این صنعت رونق بیشتری بگیرد.

وی درباره ظرفیت‌های گردشگری در ایران تصریح کرد: باتوجه به قابلیت‌های گردشگری موجود در ایران این میزان از ورودی گردشگر به کشور مورد رضایت نیست و باتوجه به این ظرفیت باید حجم بیشتری از گردشگران وارد کشور شود تا میزان درآمدها نیز افزایش پیدا کند.

منتجبی در این باره خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد متکی به صنعت نفت نداشته باشیم باید در حوزه‌های دیگری از جمله در حوزه گردشگری در سطح بین‌المللی حضور گستره‌تری داشته باشیم که این امر ما را تا رسیدن به اهداف خود که در چشم انداز توسعه 20ساله کشور دیده شده است نیاز به تلاش بیشتری دارد.

The post گردشگری صنعت شکننده‌ای است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *