کشف ساختارهای معماری دوره اسلامی در تپه کوشکله سقز

شواهد جدیدی از معماری دوران تاریخی و اسلامی با ادامه نخستین فصل کاوش باستان‌شناختی تپه باستانی کوشکله سقز به‌دست آمد.

ایرنا: بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، سرپرست تیم کاوش باستان‌شناختی تپه باستانی کوشکله سقز گفت: نتایج اولیه در این فصل، شامل کشف بقایای معماری از دو دورۀ فرهنگی قرون میانۀ اسلامی و دوران تاریخی است که برای مشخص شدن پیشینه و تاریخ گذاری مطلق آنها باید آزمایش سالیابی صورت گیرد.
طاهر قسیمی افزود: ساختارهای مشخص شده از دوره اسلامی بیانگر استقرارهای روستانشینی در منطقه بوده و از دوره تاریخی نیز ساختاری خشتی مشخص شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر مطالعه موارد فرهنگی، مطالعات میان رشته ای همچون: باستان – جانورشناسی، باستان – گیاه شناسی، زمین – ریخت شناسی، سالیابی دیرین مغناطیس، سالیابی کربن ۱۴ و سالیابی به شیوه گرمالیان انجام می شود.
وی گفت: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه لایه نگاری در شهرستان سقز است که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را مشخص و تکمیل سازد و در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان انجام شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز، بر لزوم انجام کاوشهای باستان شناسی و نقش مهم این پژوهش ها در روشن سازی پیشینه تاریخی، فرهنگی و سکونتی انسان در استان کردستان تأکید کرد.
سید محسن علوی افزود: انتظار می رود نتایج این کاوش ها بتواند با برنامه ریزی دراز مدت و ایجاد سایت موزه، در جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان کردستان و شهرستان سقز موثر باشد.
نخستین فصل کاوش باستان شناختی تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز با هدف لایه نگاری برای شناسایی دوره های تاریخی از فروردین ۱۳۹۸ آغاز شده است.

The post کشف ساختارهای معماری دوره اسلامی در تپه کوشکله سقز appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *