کدام غذاهای شیرازی را باید امتحان کرد؟

اگر حرف از غذاهای شیرازی بزنید، مخاطب احتمالا در ادامه صحبت می‌گوید بله تعریف کلم پلویش را شنیده‌ام. خیلی‌ها فکر می‌کنند، غذاهای اصیل شیراز فقط به کلم پلو محدود می‌شود، در حالی که غذاهای دیگری هم هست که در سفر به این شهر باید امتحان‌شان کرد یا در خانه دست به کار پخت‌شان شد.

کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی

کلم پلو جزو شناسنامه شیراز محسوب می‌شود و هر آدمی برای اینکه ثابت کند به شیراز سفر کرده، برنامه‌اش را طوری می‌چیند که یک وعده کلم پلو را بتواند بخورد. این غذا، غذایی‌ست که تقریبا در همه رستوران‌های ایرانی شهر سرو می‌شود و هر رستورانی هم سعی می‌کند که بهترین کلم پلو را جلوی مشتری بگذارد.

در شیراز، خانه پرهامی و رستوران برنتین که جزو بهترین رستوران های شیراز هستند، کلم پلو قابل قبولی را به مشتری ارائه می‌دهند.

کلم پلو را با کلم، سبزی معطر، گوشت چرخ کرده و پیاز داغ و برنج درست می‌کنند.

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو، غذایی‌ست محبوب قلب‌ها که با سالاد شیرازی غذایی بهشتی می‌شود، اما شیرازی‌ها، لوبیاپلو را جور دیگری درست می‌کنند و به آن هم پلو لوبیا می‌گویند.  در این شهر، ترکیب لوبیا پلو، نه لوبیا سبز که لوبیای چشم بلبلی‌ست و در آن شوید تازه هم می‌ریزند و عده‌ای برای لذیذشدندش آن را با ماهیچه یا مرغ می‌خورند. در شیراز در خانه پرهامی یا رستوران صوفی می‌توان این غذا را پیدا کرد.

دوپیازه آلو

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو، یکی از انواع غذاهای شیرازی‌ست که تهرانی‌ها هم درستش می‌کنند و در بعضی از رستوران های تهران هم می‌توان آن را با کمی تغییر پیدا کرد.

طرز تهیه این غذا به این صورت است که سیب‌زمینی را آب پز می‌کنند، بعد از پختن، پوست آن را کنده و به قطعات کوچک خرد می‌کنند و با پیاز داغ و گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی مخلوط و به آن نمک و ادویه می‌زنند و در کمی روغن تفت می‌دهند و معمولاً با نان برشته می‌خورند. در دو پیازه می‌توان از گوشت خرد کرده یا چرخ شده و قارچ و دمبل هم استفاده کرد.

رستوران رافائل که بهترین رستوران دریایی تهران است، دوپیازه آلو را با میگو سرو می‌کند.

آش ماست شیرازی

آش سبزی شیراز

اصفهانی‌ها، غذایی دارند به اسم خورشت ماست که بسیاری دوستش دارند و شیرازی‌ها، غذایی می‌پزند به اسم آش ماست که طرفدار زیاد دارد و در شهرهای شمالی و همچنین در تهران هم درست می‌شود.  مواد آش ماست شیرازی که بیشتر ماه رمضان‌ها پخته می‌شود، لپه، گوشت، برنج، پیاز، ترخون و شوید و ادویه است. در رستوران شرزه و رستوران هفت خوان شیراز می‌توان به این آش رسید و دلی از عزا درآورد.

آش ماست، تنها آشی نیست که در شیراز پخته می‌شود. آش سبزی شیرازی و آش انار از دیگر آش‌های خوشمزه این شهر است.

حلیم بادمجان شیرازی

حلیم بادمجان شیرازی

حلیم بادمجان غذایی‌ست که در بیشتر شهرها درست می‌شود، اما شیرازی‌ها به خصوص در پختنش تبحر زیادی دارند. وقتی حلیم بادمجان را می‌بینید شاید فکر کنید با کشک بادمجان طرفید، ولی حلیم بادمجان فقط در کشک و بادمجان با کشک بادمجان مشترک است.

برای درست کردن این غذا از برنج، عدس، گوشت و لوبیای سفید استفاده می‌کنند و نتیجه غذایی لذیذ و هوس‌انگیز می‌شود. در بلوار ساحلی شیراز، رستوران‌های سنتی زیادی هست که می‌توان این غذاها را در آنها پیدا کرد.

نوشته کدام غذاهای شیرازی را باید امتحان کرد؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *