کاشان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی می شود

معاون مدیرکل و رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از تلاش ها برای نامزدی عنوان شهر جهانی نساجی سنتی خبر داد.

ایرنا: مهران سرمدیان در آیین قدردانی از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی شهرستان گفت: هم اکنون در حال برنامه ریزی این اقدام هستیم تا بتوانیم عنوان شهر جهانی نساجی سنتی را برای کاشان دریافت کنیم.

وی تشریح کرد: افزون بر یکهزار نفر در ۵۰ رشته گوناگون صنایع دستی و هنرهای سنتی با دریافت مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرها و روستاهای این شهرستان فعالیت دارند و در ۱۰ سال گذشته، موفق به دریافت ۴۹ نشان ملی و بین المللی صنایع دستی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: هم اکنون ۱۲ رشته اصالت یونسکو و ۳۳ رشته نشان ملی و مرغوبیت صنایع دستی کشور در کاشان وجود دارد که از این تعداد، ۳۲ نشان در رشته‌های مرتبط با نساجی است.

وی همچنین از برگزاری جشن شهر ملی نساجی سنتی به میزبانی کاشان در ماه آینده خبر داد و عنوان کرد: چهار نفر از هنرمندان شهرستان نیز در حاشیه برگزاری این جشن قدردانی خواهند شد.

کاشان تیر ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی نساجی از سوی هیأت داوران انتخاب شد.

تعداد ۲۰۰ هنرمندان فعال در زمینه نساجی سنتی با ۱۰۵ دستگاه شعربافی، پنج دستگاه مخمل بافی و یک چادر شب به زنده ماندن هنر اصیل نساجی شهرستان کاشان کمک می‌کنند.

فرماندار ویژه کاشان ادامه داد: بر اساس اثرهایی که در تپه‌های هفت هزار و ۵۰۰ ساله سیلک به دست آمده، این شهرستان دارای منسوجات و دست ساخته‌های مسی، مفرقی و کاشی بوده که هم اکنون برخی از آنها زینت بخش موزه‌های ایرانی و جهانی است.

علی اکبر مرتضایی قهرودی اضافه کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی به ویژه در کشورهای خاستگاه تمدن مانند ایران، مصر و هند با کاوش‌های باستان شناسی در بناهای تاریخی به جهانیان شناسانده شده که افتخار بزرگی برای مردمان این خطه به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: همه مسؤولان و مردم باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا کاشان به شکوه و بزرگی گذشته خود از جمله در صنایع دستی برسد و با پشتیبانی از هنرمندان و پیشکسوتان، این مهم دور از انتظار نیست.

فرماندار ویژه کاشان، اولویت نخست این شهرستان را گسترش گردشگری دانست و تاکید کرد: گردشگری به عنوان یک صنعت پاک می‌تواند پیشرفت حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی را به همراه داشته باشد؛ زیرا ایجاد اشتغال آرامش به همراه داشته و اگر هنر به زیبایی نقش و مسؤولیتش را انجام دهد، امنیت و آسایش در جامعه تأمین می‌شود.

به گزارش ایرنا، در پایان این آیین که به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی در مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان برگزار شد، ۲۲ نفر از پیشکسوتان و هنرمندان بومی قدردانی شدند.

همچنین نخستین طرح کاشی ماندگار شهرستان کاشان، استاد سید خلیل یاالله، که از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ویژه هنرمندان و شاعران هر شهر اعطا می‌شود، رونمایی و سر درب خانه این پیشکسوت هنر مخمل بافی نصب شد.

The post کاشان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی می شود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *