چطور به همه کارهایمان برسیم؟

یک روز شلوغ دیگر به پایانش نزدیک می‌شود و خسته و بی‌رمق، شروع می‌کنید به جمع و جور کردن وسایل‌تان. امروز هم صبح زود رسیده بودید و حالا هم دیرتر از همه دارید شرکت را ترک می‌کنید، اما حس رضایتی در خود نمی‌بینید. حتی برعکس، احساس می‌کنید انگار امروز هیچ‌کار مهمی انجام نداده‌اید.

آرمان: اگر شما هم احساس می‌کنید در روزهای شلوغ اما بی‌حاصل گیر افتاده‌اید، پس جزو واجبات است که درست برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید.

اهمیت برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی هنر زمان‌بندی کردن فعالیت‌هاست؛ طوری که در همان وقتی که در اختیار دارید بتوانید به اولویت‌های زندگی خود برسید و اهداف بزرگ‌تان را دنبال کنید. یک برنامه‌ریزی درست و اثرگذار، کلی نتیجه خوب به همراه دارد:واقع‌گرایانه‌تر نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که در زمانی که در دست دارید واقعا چقدر کار می‌توانید انجام بدهید.مطمئن می‌شوید که برای انجام دادن کارهای اصلی و مهم‌تان وقت کافی دارید. برای اتفاقات پیش‌بینی نشده کمی وقت در برنامه‌تان کنار می‌گذارید.دیگر بیشتر از حد توان‌تان کار قبول نمی‌کنید. پیوسته در جهت اهداف شخصی و شغلی خود پیش می‌روید و پیشرفت می‌کنید. وقت کافی فراهم می‌شود تا با خانواده و دوستان صرف کنید.بین زندگی شغلی و شخصی‌تان تعادل ایجاد می‌شود.زمان تنها سرمایه‌ای است که نمی‌شود آن را خرید. با این حال، اغلب افراد آن را بیهوده هدر می‌دهند. برنامه‌‌ریزی باعث می‌شود کمی دقیق‌تر به این بیندیشید که در طول روز، هفته یا ماه به کجاها دوست دارید برسید و بعد، کمک می‌کند تا به این خواسته‌ها واقعا دست پیدا کنید و طعم موفقیت را بچشید.

چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

یک زمان ثابت برای برنامه‌ریزی تعیین کنید. مثلا اول هر هفته، اول هر ماه، یا آخر شب، قبل از شروع روز بعد.ابزارهای فراوانی هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. راحت‌ترین راهش این است که یک دفتر برنامه‌ریزی هفتگی بگیرید. وقتی که ابزار برنامه‌ریزی‌تان را انتخاب کردید، حتما اصل کار شروع می‌شود. با طی کردن مراحل زیر، برنامه‌تان را بچینید:

گام اول: چقدر وقت دارید؟

اولین کاری که باید بکنید این است که ببینید اصلا چقدر وقت در اختیار دارید. نوع شغل و اهداف زندگی‌تان است که جواب این سؤال را برای شخص شما مشخص خواهد کرد.مثلا اگر به فکر ترفیع گرفتن هستید، شاید بهتر باشد اضافه‌تر از ساعات کاری معمول بایستید تا تعهد و اشتیاق‌تان را به رئیس نشان بدهید. اما اگر ترجیح می‌دهید برای فعالیت‌های غیرکاری زمان بیشتری داشته باشید، شاید بد نباشد اگر اضافه بر سازمان کار کردن را کنار بگذارید و بیشتر از ساعات کاری برای شغل‌تان وقت صرف نکنید.

گام دوم: مهم‌ترین کارها کدامند؟

حالا اصلی‌ترین کارهایتان را بنویسید. اصلی‌ترین کارهای شما همان‌هایی هستند که اگر انجام‌شان بدهید، می‌توانید با خود بگویید که کارتان خوب بوده. همچنین این کارها همان وظایفی هستند که کیفیت عملکردتان با آنها سنجیده می‌شود.

گام سوم: برای فعالیت‌ها، برنامه بریزید

به فهرست کارهای خود نگاهی بیندازید و از بین آنها سه دسته کار را گلچین کنید.ببینید در کدام ساعات روز بیشترین بازدهی را دارید و همان زمان را بگذارید برای این دسته از کارها. بعضی آدم‌ها اول صبح انرژی‌شان بالاست و بهتر کار می‌کنند، برخی هم عصر و شب تمرکز بالاتری دارند.

گام چهارم:‌ وقایع پیش‌بینی نشده

حالا وقتش رسیده که ببینید برای اتفاقات غیرمنتظره و شرایط اضطراری چه کار می‌شود کرد. برای تشخیص اینکه چقدر وقت برای این طور وقایع لازم است، تجارب خودتان بهترین راهنمایی خواهد بود. به‌طور کلی، هر چقدر شغل‌تان غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشد، زمان بیشتری باید کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که جدا نکردن وقت برای شرایط اضطراری باعث نمی‌شود این شرایط پیش نیایند! چه وقت کنار گذاشته باشید و چه نه، به یقین وقایع غیرمنتظره اتفاق خواهند افتاد. اما اگر از قبل به فکرش نبوده باشید، چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه تا دیروقت سر کار بمانید. اما اگر مدیریت کردن را یاد بگیرید، آن وقت زمانی که باید برای شرایط غیرمنتظره کنار بگذارید هم کمتر می‌شود! البته منطقی است که نمی‌توان همه وقفه‌های ممکن را صد در صد پیش‌بینی کرد. برای همین بالاخره کمی وقت خالی در برنامه لازم خواهید داشت تا هروقت مشکلی پیش آمد، بتوانید برای تغییر دادن برنامه و حل مسائل از خود انعطاف نشان بدهید.

گام پنجم: برنامه برای وقت آزاد

چقدر در دفتر برنامه‌ریزی‌تان جای خالی مانده؟ این زمان باقی‌مانده، «وقت آزاد» شماست؛ یعنی همان وقتی که می‌توانید صرف رشد فردی و رسیدن به اهداف خود کنید. فهرست اولویت بندی‌ کارهایتان را مرور کنید و به اهداف شخصی‌تان نظری بیافکنید. برای هر کار چقدر وقت لازم است؟‌ برای هر مورد جواب این سؤال را پیدا کنید و بعد کارها را در برنامه جا بدهید.

گام ششم: فعالیت‌هایتان را تحلیل کنی

اگر به مرحله پنجم رسیدید و دیدید وقت آزاد چندانی برای‌تان نمانده، باید به عقب برگردید. مراحل دو، سه و چهار را دوباره مرور کنید. آیا تمام کارهایی که در این مراحل برای‌شان برنامه‌ریزی کردید واجب و لازمند؟ شاید بعضی‌ها را بتوانید به شخص دیگری بسپارید، یا حتی راهی پیدا کنید که بشود در زمان کمتری انجام‌شان داد.یکی از بهترین راه‌‌ها برای رسیدن به موفقیت، به حداکثر رساندن زمان در اختیارتان است.

The post چطور به همه کارهایمان برسیم؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *