پهن کردن یک سفره افطار چقدر هزینه برمی‌دارد؟

ماه مبارک رمضان در حالی از راه رسید که مانور بازار برای پاسخ دهی به تقاضای ویژه این ماه از ابتدای هفته آغاز شده است.

خبرآنلاین: رمضان سال جاری در شرایطی آغاز شده است که طوفان تورمی ۹۸، وضعیت بازارها را تا حدی جابجا کرده و منطق اقتصادی حاکم بر برخی بازارها را در هم ریخته است.

بررسی ها نشان می دهد هزینه سفره افطاری نیز همانند سایر هزینه ها افزایشی دو برابری و در برخی موارد حتی بیشتر را شاهد است.

رشد قیمت مواد خوراکی در سال گذشته و تداوم ان در سال جاری سبب شده است قیمت ها در این ماه نسبت به سال گذشته افزایشی محسوس را نشان دهند.

زولبیا و بامیه؛ شیرینی پرمصرف

قنادان می گویند ماه رمضان برای قنادی ها ماه ویژه ای است، توام با کسادی فروش انواع شیرینی و رونق فروش زولبیا و بامیه.

گردشی در سطح شهر نشان می دهد هر چند اعتراضاتی نسبت به کمبود شکر در بازار وجود داشت اما قنادی‌ها مملو از سینی‌های زولبیا و بامیه از روز گذشته، عرضه این شیرینی را اغاز کرده اند. در این ماه فروش سایر انواع شیرینی به نفع افزایش فروش این شیرینی خاص کاهش می یابد.

قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تعیین شده اما برخی قنادی ها حتی رقم ۲۵ هزار تومان را نیز برای این شیرینی در نظر گرفته و می‌گویند کیفیت زولبیا و بامیه تولیدی شان بالاتر است.

آش و حلیم

پای آش بیرون پز چند سالی است که به سفره‌های افطاری باز شده است. پیش از این اغلب مردم ترجیح می دانند در خانه هایشان‌ آش طبخ کنند و از بیرون حلیم بخرند اما امروزه فروش آش نیز همپای حلیم رونق چشمگیری دارد.

قیمت هر کیلو آش در واحدهای صنفی دارای مجوز در حدود ۲۵ هزار تومان اعلام شده است. در ضمن باید در نظر داشت که آش به صورت پرسی به ازای هر نفر ۱۰ تومان فروخته می شود.

قیمت آش در برخی آش فروشی ها اما بیش از این مقدار است. در ماه مبارک رمضان بسیاری از فست فودی ها و … نیز دست به فروش آش و حلیم می زنند که البته تداخلی صنفی است و منع قانونی دارد.

در سال های اخیر پای شله زرد و کاچی و سمنو نیز به ویترین برخی واحدهای صنفی عرضه کننده ملزومات افطاری باز شده است.

سبزی خوردن

سبزی خوردن سال های طولانی جز لاینفک سفره‌های افطاری در ایران بوده است.

حالا به مدد گسترش چرخ‌های سبزی فروشی، این امکان بیش از پیش فراهم است که در تمام ساعات روز خانواده ها به سبزی خوردن دسترسی داشته باشند.

بسته‌های کوچک روی چرخ ها به قیمت ۴۰۰ تومان، به طور متوسط فروخته می شود. هر چند سبزی کیلویی حدود ۳ هزار تومان قیمت دارد اما خرید از چرخ‌های سبزی فروشی که سبزی های پاک کرده در بسته‌های کوچک عرضه می کنند، قیمت یک کیلو سبزی را به حدود ۷ هزار تومان نیز می رساند.

قیمت انواع گوشت و مرغ

مصرف پروتئین در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد. امسال به رغم افزایش نرخ تورم، مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ و البته در برخی مناطق و واحدهای عرضه ۱۰ هزار ۵۰۰ تومان عرضه می شود. بر اساس این گزارش هر شقه گوسفندی نیز حدود صد هزار تومان در کیلو قیمت دارد.

چای، پنیر و شکر

چای شیرین و پنیر، به شیوه صبحانه مرسوم ایرانی ها حالا در افطار، در ساعات پایانی روز خریدار می یابد. قیمت چای در بازار افزایش داشته است. هر بسته ۵۰۰ گرمی چای بسته به برند و کیفیت، قیمتی بین ۲۰ تا ۳۴ هزار تومان دارد. قیمت پنیر ۴۵۰ گرمی بسته به برند و نوع حدود هفت هزار تومان فروخته می شود.

قیمت شکر نیز در بازار افزایش یافته و همین امر سبب شده است توزیع شکر ۳۴۰۰ تومانی در بازار در دستور کار قرار گیرد. قیمت هر کیلو برنج نیز در بازار حدود ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است.

و اما داستان خرما

خرما را قوت لایموت ایرانی ها در ماه مبارک رمضان می دانند. خرما در این ماه با رونق شدید بازار روبروست. افزایش قیمت خرما اما به نظر برخی عجیب و غریب می نماید.

بر این اساس توزیع خرما در میادین میوه و تره بار با قیمت ۱۵ درصد کمتر از بهای مصوب این میادین در دستور کار است. با این وصف در سطح شهر خرما در قیمتی بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان در کیلو فروخته می شود. با هدف عرضه کالا با قیمت هایی پایین تر از بازار، فروش‌های فوق العاده در میادین میوه و تره بار آغاز شده است.

به این ترتیب پهن کردن سفره افطار برای یک خانوار چهار نفره با احتساب ضرورت خرید یک قالب پنیر ۴۵۰ گرمی، نیم کیلو سبزی خوردن، صد گرم خرما به ازای هر نفر، صد گرم زولبیا و بامیه به ازای هر نفر و یک پرس آش یا حلیم برای هر نفر حدودا هفتاد هزار تومان تمام می‌شود . قیمت دو عدد نان نیز برای هر چهار نفر حدودا دو هزار تومان است.

البته این قیمت با توجه به میزان مصرف کمتر یا بیشتر می شود . این قیمت برای شب اول ماه که خرید این اقلام ضروری است موضوعیت دارد . بسیاری از خانوارها تاکید دارند میزان مصرف خرما یا زولبیا و بامیه آنها در روزهای عادی بین یک تا دو کیلو است.

The post پهن کردن یک سفره افطار چقدر هزینه برمی‌دارد؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *