پرسه در باغ فردوس تهران

خیابان ولیعصر تهران با چنارهای بلندش، نه تنها خودش زیباست که ما را به جاهای خیلی خوبی می‌رساند. نمونه‌اش پارک دانشجو و چهارراه ولیعصر، مغازه‌های بی‌شمار میدان ولیعصر، پارک ملت و باغ فردوس.

باغ فردوس کجاست؟

محوطه موزه سینما تهران

خیابان ولیعصر را تا پارک وی می‌رویم و از خیابان فرشته و زعفرانیه هم می‌گذریم تا به باغ فردوس برسیم. باغ، آن ته قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از بین درخت‌ها و جوی آب وسط، بگذریم و چی از این بهتر.

بهترین راه رسیدن به باغ، از آنجایی که جای پارک به سختی پیدا می‌شود، اتوبوس‌های بی‌آرتی‌ست. با اتوبوس‌های بی‌آرتی چه از شمال و چه از جنوب تهران می‌توانیم برویم و در ایستگاه زعفرانیه پیاده شویم. با مترو هم می‌توان تا تجریش آمد و بقیه مسیر تا باغ فردوس تهران را یا پیاده رفت یا سوار تاکسی و اتوبوس شد.

این باغ که در هروقتی از روز، قشنگی‌های خاص خودش را دارد، جایی‌ست برای پیاده‌روی و هواخوری اهالی پایتخت. تاریخ اینجا پراز فراز و نشیب است و همیشه حالش به این خوبی که امروز می‌بینیم نبوده. این باغ به دست حسینعلی خان معیرالممالک بنا شده.

محوطه باغ فردوس

معیرالممالک، داماد ناصرالدین شاه، این باغ را به مناسبت عروسی‌اش با دختر شاه هدیه گرفته بود و چون خودش معمار بود، دست به کار ساختش شد و آن را به  سبک معروف به گوش فیل بنا کرد. اما آنچه امروز از باغ فردوس تهران می‌بینیم، حاصل تلاش‌های سپهسالار در دوره مظفرالدین شاه قاجار است.

استخرها و فواره‌ها و سردر از دوره او به یادگار مانده، اما پس از آن هم اینجا، تغییرات زیادی را از سر گذرانده. در دوره رضاشاه، دبیرستان شاپور تجریش در آن تاسیس شد و تا سال‌ها مرکز فرهنگی و دانشگاهی بود، تا اینکه انقلاب فرا رسید. بعد از انقلاب، باغ فردوس در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفت و چند سال بعد و در سال ۱۳۸۱موزه سینما به آن منتقل شد.

موزه سینما بخش‌های مختلفی دارد. نخستین تجهیزات تولید فیلم و تصاویری از نخستین فیلم سازان ایران، تالار افتخارهای بین‌المللی، بخش سینمای کودک و نوجوان و پرتره کارگردانان و بازیگران و وسایل صداگذاری و دوبله و… از جمله قسمت‌های موزه سینما باغ فردوس است.

ساعت بازدید

سینما باغ فردوس

ساعت بازدید از این موزه همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعداظهر و روزهای جمعه از ساعت ۲ ظهر تا ۵ عصر است.

باغ فردوس، سه سالن سینما به نام‌های فردوس، سینماتوگراف و تمدن هم دارد که فیلم‌های روز در آن اکران می‌شود و نسبت به سینماهای دیگر خلوت‌ترند.

اما جز قدم زدن در زیردرختان باغ فردوس و نشستن کنار جوی‌ها، کافه‌های باغ هم آدم‌ها را به اینجا می‌کشاند. کافه سینما، هم فضای داخلی برای نشستن دارد و هم فضای بیرونی و یکی از شعبه‌های کافه ویونا هم در همین باغ قرار گرفته.

همینکه داریم قدم می‌زنیم چشممان حتما به کتابفروشی و مغازه‌های کوچک و بزرگ گوشه و کنار هم می‌افتد. مغازه‌هایی که از لباس و عود تا گوشواره و النگو و دستنبد و چیزهای تزئینی می‌فروشند. بیرون هم که برویم یک شعبه آش و حلیم سید مهدی روبه‌رویمان است. «نشر باغ» کمی پایین‌تر از آش‌فروشی قرار گرفته و می‌توانیم خوش و خرم تا تجریش را پیاده گز کنیم.

نوشته پرسه در باغ فردوس تهران اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *