“وقف‌نامه حمام و مسجد علیقلی آقا” رونمایی می‌شود

مدیر موزه حمام علیقلی‌ آقا از رونمایی کتاب “وقف‌نامه حمام و مسجد علیقلی آقا” در هفته فرهنگی اصفهان خبر داد.

ایسنا:  رضا منجمی، اظهار کرد: کتاب وقف‌نامه که مربوط به مجموعه مسجد، حمام و بازارچه علیقلی آقا و سایر موقوفات مربوط به این مجموعه است، در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی می‌شود.

او افزود: در این وقف‌نامه، پیشینه این مجموعه بازخوانی و درباره آن کار پژوهشی انجام شده و در قالب کتاب چاپ شده است.

مدیر موزه حمام علیقلی‌ آقا با بیان اینکه این پژوهش برای نخستین بار انجام شده است، ادامه داد: این پژوهش توسط دکتر مسجدی و شایسته‌دوست و به سفارش موزه حمام علیقلی آقا وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان انجام شده است.

منجمی گفت: دکتر محمود جعفری دهقی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی از دانشگاه لندن، استاد دانشگاه تهران و رییس بخش ایران‌شناسی دایرهالمعارف بزرگ اسلامی سخنران این مراسم است.

حمام علیقلی آقا به همراه مجموعه بناهای عمومی دیگر شامل مسجد، بازارچه، چهارسو و سرا از دوره صفوی به یادگار باقی مانده است.

بانی این بناها علیقلی آقا از خواجگان حرم شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است. دو کتیبه مورخ ۱۱۲۲ هجری قمری در مسجد علیقلی آقا و نقل مؤلف تاریخ اصفهان از ساخت حمام در سال ۱۱۱۲ و بالاخره تاریخ ۱۱۲۵ هجری قمری در انتهای وقف‌نامه حمام نشان می‌دهد که این بنا از آثار نیمه اول قرن دوازدهم هجری قمری است.

در سال ۱۳۷۹ حمام علیقلی آقا توسط شهرداری منطقه یک خریداری و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مرمت شده و اکنون به عنوان موزه در حال فعالیت است.

وقف در اصطلاح فقها از عقود اسلامی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن، بدون دریافت عوض است.

وقف و اعمال نیک شبیه آن از مسائل اجتماعی است و از روزگاران دور، از زمانی‌ که بشر برای خود اجتماعی داشته، این اعمال با او همراه بوده است. عنوان وقف، پیش از اسلام بین پیروان همه ادیان در غرب و شرق متداول بوده است؛ به‌گونه‌ای که اداره معبدها، صومعه‌ها، آتشکده‌ها، موبدان و کاهنان از منافع موقوفات بوده است.

مراسم رونمایی از کتاب “وقف‌نامه حمام و مسجد علیقلی آقا و موقوفات آن” ساعت ۱۷ روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه در موزه گرمابه علیقلی آقا واقع در خیابان مسجدسید، خیابان آیت‌اله بیدآبادی برگزار می‌شود.

گفتنی است، برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت ماه با محوریت فرهنگ عامه و با شعار “همدلی برای ایران” از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.

The post “وقف‌نامه حمام و مسجد علیقلی آقا” رونمایی می‌شود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *