همه چیز درباره هتل مهینستان راهب کاشان

کاشان، جز بوی گل و گلابش با عمارت‌ها و خانه‌های زیبایش شناخته می‌شود. خانه‌هایی که هرکدام داستانی دارند و ما را به گذشته‌ها می‌برند. انتخاب‌های زیادی برای اقامت در این شهر تاریخی هست، اما بی‌شک یکی از جذاب‌ترین این خانه‌ها، هتل مهینستان راهب کاشان است.

هتل مهینستان راهب کاشان کجاست؟

این هتل در کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، پلاک ۳۱ قرار گرفته. جایی که مسجد آقا بزرگ در چند قدمی‌اش واقع شده و به دیگر خانه‌های تاریخی کاشان هم نزدیک است.

گشتی در مهینستان راهب کاشان

حیاط مهینستان کاشان

خانه راهب کاشان یا خانه شاه یلانی، از بناهای باقیمانده دوران قاجار است. علی اکبر حلی به درخواست مهین راهب که از نوادگان راهب کاشانی بوده، سال ۸۹ دست به مرمت این خانه می‌زند و در سال ۹۳ اقامتگاه سنتی مهینستان راهب شروع به کار می‌کند و اسمش به خاطر صاحب امروزی‌اش مهینستان راهب می‌شود.

از در اقامتگاه سنتی مهینستان راهب که وارد می‌شویم، حیرت می‌کنیم، چون قدم در خانه‌ای می‌گذاریم که انگار واقعی نیست. حیاط گل‌کاری شده، حوض وسط و گچکاری و عمارتی که پیش رویمان است، سر ذوق می‌آوردمان.

درست است که خانه، خانه‌ایست متعلق به دوره قاجار، ولی امکانات امروزی‌اش باعث پیوندش با دنیای ما می‌شود. بخش‌های اصلی خانه شامل ساختمان دو طبقه، سه حیاط اندرونی، بیرونی و حیاط خدمه است.

بادگیری که در این خانه وجود دارد هم زیباییش را دوچندان کرده. این بادگیر از انواع بادگیرهای چهارطرفه است که به آن بادگیر یزدی هم گفته می‌شود. از آن‌جایی که هیچ کدام از بادگیرهای ساخته شده در ایران، کارکرد و  معماری شبیه به هم ندارند، برای آنهایی که عاشق کشف ناشناخته‌های معماری ایران هستند، دیدن بادگیر خانه راهب که در ظهرهای گرم کاشان، مثل نجات‌دهنده عمل می‌کند، خالی از لطف نیست.

رستوران هتل راهب کاشان

شاید قرارگرفتن فضای سنتی در کنار امکانات امروزی باعث شده به این خانه لقب لوکس ترین اقامتگاه سنتی کاشان را بدهند. خیلی از مسافرانی که به کاشان سر می‌زنند، برای خوردن غذا به رستوران سنتی اقامتگاه مهینستان راهب می‌آیند. محبوب‌ترین غذای این رستوران تاس کباب، گوشت و لوبیا، خورش نخود آله و چلو دیزی است که در ظروف سنتی سرو می‌شود. شربت‌های سنتی کاشان هم هر هفته از قمصر به خانه راهب کاشان می‌رسد، می‌رسد و عیش مهمانانش را کامل می‌کند.

هتل مهینستان راهب چه امکاناتی دارد؟‌

اتاق های خانه مهینستان راهب

یکی از امکانات مورد علاقه مهمانان  هتل مهینستان راهب کاشان، گشت درون شهری رایگانی‌ست که روزهای شنبه و چهارشنبه برقرار است و توریست‌ها را به محلات سنتی و تاریخی شهر می‌برد. این هتل شامل ۱۶ اتاق است که ۱۲ تای آنها در ۲ طبقه و داخل حیاط اصلی و ۳ اتاق داخل  حیاط خلوت جداگانه و یک اتاق دیگر بیرون از مجموعه قرار گرفته. رستوران، صندوق امانات،‌ اینترنت در لابی، کافی‌شاپ، رستوران، پارکینگ و لباسشویی از دیگر امکانات این خانه تاریخی است.

قیمت: برای یک شب اقامت در اتاق دو تخته اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان به همراه صبحانه باید مبلغی معادل ۳۲۰ هزار تومان هزینه کنیم. هزینه اقامت در اتاق چهارتخته هتل مهینستان راهب کاشان برای یک شب ۹۵۰ هزار تومان است.

جاذبه‌های نزدیک

خانه تاریخی بروجردی ها: خانه بروجردی ها، پر از داستان‌های عاشقانه است. سیدمهدی نطنزی، ‌از تجار مشهور از دختر طباطبایی خواستگاری می‌کند و طباطبایی به شرطی حاضر به این ازدواج می‌شود که نطنزی عاشق، خانه‌ای به زیبایی خانه طباطبایی ها برای دخترش بسازد. حالا این خانه که حاصل یک داستان عاشقانه است، روزانه صدها گردشگر را برای دیدن خود به کاشان می‌آورد.

خانه بروجردی‌ ها سه ورودی دارد که ورودی اصلی در شمال آن قرار گرفته، همان ورودی‌ای که از آن وارد عمارت می‌شوید. یک ورودی هم برای مهمانان خاص وجود داشته که در جنوب عمارت ساخته شده و ورودی دیگری هم هست که مخصوص مراسم مذهبی است و در سمت غرب ساختمان قرار دارد.

آدرس:‌ محله سلطان میر احمد، خیابان علوی

خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها : خانه طباطبایی‌ ها هم یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر به حساب می‌آید. این خانه که اصالت و معماری‌اش زبانزد خاص و عام است، تزئینات مجلل و باشکوهی دارد. وجود حوض سرتاسری در حیاط و بادگیرها باعث می‌شود وقتی وارد هشتی‌هایش می‌شویم باد و نسیم خنکی صورت و روحمان را نوازش کند. این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار امامزاده سلطان امیر احمد واقع شده.

آدرس: محله سلطان میر احمد، خیابان علوی

موزه منوچهر شیبانی:‌ خانه تاریخی کاج یا موزه منوچهر شیبانی نیز یکی از خانه‌های زیبای کاشان است. موزه منوچهر شیبانی که باقیمانده از دوران کاشان است که به تازگی بازگشایی شده. دسترسی به آب قنات، و رطوبت خانه از ویژگی‌های این خانه است.

آدرس:‌ خیابان فاضل نراقی، میدان کمال‌الملک

خانه عباسیان

خانه عباسیان: صد سال پیش هر کدام از ورثه سهم خود را می‌فروشند و تاجر فرش معروفی به اسم عباسیان حیاط بیرونی خانه را هزار تومان می‌خرد و از آن زمان به بعد نامش روی خانه می‌ماند. به عقیده بسیاری، خانه عباسیان با ۵ حیاطی که دارد، زینت خانه‌های خیابان علوی کاشان است.

آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان میراحمد کاشان

نوشته همه چیز درباره هتل مهینستان راهب کاشان اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *