همه چیز درباره موزه موسیقی تهران

خیابان دربندی که همسایه تجریش است، فقط خیابانی پردارودرخت، با خانه‌های قدیمی و برج‌های نوساز نیست. داخل خیابان که برویم به جاهایی مثل خانه و موزه دکتر حسابی، باغ موزه هنر ایرانی و موزه موسیقی تهران می‌رسیم، جایی که از ساز شماته‌دار علی تجویدی تا ساز کیهان کلهر در آن جا خوش کرده.

موزه موسیقی تهران کجاست؟

موزه موسیقی

حالا که تا تجریش رفته‌ایم و در بازار پررنگ و لعابش گشته‌ایم، بد نیست کمی دیگر پیاده‌روی کنیم و از یکی از موزه‌های دیدنی، اما مهجور پایتخت دیدن کنیم. آدرس موزه موسیقی در خیابان مقصودبیک است و در سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ به آن می‌رسیم. این موزه که ساختمان و حیاطش خیلی دیدنی‌ست، بیشتر بازدیدکننده‌هایش را به لطف کافه‌ای که در محوطه‌اش قرار گرفته دارد، آنهایی که در کافه می‌نشینند و بعضی وقت‌ها سری هم به سالن‌های مختلف موزه می‌زنند.

موزه که قبلا خانه مسکونی بوده، در سال ۱۳۸۲ مورد بازسازی قرار گرفته و سرانجام در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده و حالا می‌توان در سه طبقه‌اش گشت و از بخش‌های مختلفش دیدن کرد.

سالن نمایش سازها، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز و انبار نگهداری سازها از جمله بخش‌هایی‌ست که در این موزه می‌بینیم.

بخشی از سازهای موزه موسیقی به امانت در آن قرار دارد، بخشی از آنها به موزه اهدا شده‌ و بخشی دیگر از سوی موزه خریداری شده‌اند.

سالن سازهای زهی

در سالن سازها، سازهای کوبه‌ای، بادی و زهی و سازهایی از نواحی مختلف ایران پیش چشم ما قرار گرفته که ساز متعلق به محمدرضا درویشی، آهنگساز و مولف دائرهالمعارف سازهای ایران و مجید کیانی، نوازنده سنتور از جمله آنهاست.

سالن سازهای زهی و بادی که در طبقه‌ همکف قرار دارد شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی انواع سازهای خودصدا، نی‌، نی‌لبک و سوتک‌ها را می‌بینیم و در بخش سازهای زهی، سازهایی مثل زه مضرابی و آرشه‌ای را و همانطور که مشغول تماشاییم شاید به این فکر کنیم که اگر همه این سازها همین الان به صدا درمی‌آمدند، چه اجرای ماندگاری از آب درمی‌آمد.

بیشتر بخوانید: ۷ باغ موزه تهران را بشناسیم

سالن سازهای کوبه ای

در سالن سازهای کوبه‌ای هم انواع سازهای کوبه‌ای مثل تنبک و طبل به نمایش درآمده. اینها را در طبقه همکف می‌بینم و اگر بخواهیم سازهایی متعلق به میرزا عبدالله، کیهان کلهر و محمد عشقی، از نوازندگان مطرح سنتور را ببینیم که به موزه اهدا شده، باید به طبقه دوم برویم.

آرشیو صوتی و تصویری موزه و کارگاه سازسازی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه‌اند. در بخش آرشیو صوتی و تصویری، آرشیوی که محمد علی گلشن ابراهیمی، گردآورنده آثار صوتی ایران به موزه اهدا کرده، قرار دارد که از کامل‌ترین مجموعه‌هاست.

وقتی در این بخش قدم بزنیم ممکن است صدای یکی از آهنگ‌هایی که با آن خاطره داریم را هم بشنویم و سکوت موزه هم به این شکل شکسته شود. اما اگر بخواهیم خودمان هم دست به ساز شویم و ببینیم که سازها چطور ساخته می‌شوند، راهش رفتن به طبقه زیرهمکف و پا گذاشتن در کارگاه سازسازی‌ست.

بیشتر بخوانید: پرسه در باغ فردوس تهران

کافه موزه موسیقی

چوبی که حشمت سنجری زمانی در دست می‌گرفت و ارکستر را با آن رهبری می‌کرد، ساعت و لباس‌هایی که متعلق به علی تجویدی بود، سنتوری که ملک حسین، روزی آن را می‌نواخت، حالا در بخش گنجینه موزه جا خوش کرده. برای دیدن گرامافون و صفحه‌های قدیمی و کتابخانه تخصصی که شامل ۳۰۰۰ کتاب است هم باید وقتی را در نظربگیریم تا مبادا چیزی را از دست نداده باشیم.

ساعت بازدید

از  یکشنبه تا جمعه ، ۱۰ صبح تا ۵ بعدظهر

عکس: سایت تهران

نوشته همه چیز درباره موزه موسیقی تهران اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *