هزینه و شرایط حمل حیوانات با هواپیما چگونه است؟

حیوانات خانگی برای خیلی‌ها مثل عضوی از خانواده‌اند و به همان اندازه نسبت به آنها وابستگی وجود دارد. پس تعجبی ندارد اگر خانواده‌ای بخواهد محل زندگی‌اش را عوض کند یا سفر برود و حیوانش را هم با خودش ببرد. اما اگر خواستیم حیوان را با هواپیما جابه‌جا کنیم باید چه کارهایی انجام بدهیم و هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟

هر شرکت هواپیمایی قانون‌های خودش را برای حمل حیوانات دارد. بهتر است چند ماه پیش از سفر مقررات شرکت‌های مختلف را مطالعه کنیم، به آنها تلفن بزنیم و شرایط دقیق را بپرسیم. به این ترتیب، زمان کافی برای زدن واکسن‌های لازم و کارهای دیگر را داریم.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟

وقتی شما به‌عنوان مسافر بلیط می‌خرید، هزینه‌ حمل حیوان همراه‌تان، براساس وزن حیوان و وزن قفس حساب می‌شود و آن‌را در مبلغ اضافه بار حساب می‌کنند.

برای پرنده‌های خانگی، وزن پرنده با قفس ضربدر ۴ می‌شود تا رقم اضافه بار مشخص شود. وزن حیوان‌های خانگی و اهلی با قفس‌شان ضربدر ۲ می‌شود تا عدد اضافه بار تعیین شود. درواقع این هزینه اضافه بار را حتما باید پرداخت کنید، حتی اگر بار دیگری همراه نداشته باشید.

در پروازهای بین‌المللی باتوجه به نوع شرکت هواپیمایی از ۷۵ تا ۱۵۰ دلار هزینه خواهید داشت. این مبلغ مربوط به نوامبر سال ۲۰۱۸ است.

برای جابجایی حیوانات با هواپیما چه راه‌هایی وجود دارد؟

حمل حیوانات با هواپیما

بیشتر ایرلاین‌ها دو راه‌حل برای حمل حیوانات ارائه می‌کنند. راه اول این‌ است که مسافر باشید و حیوان را همراه‌تان ببرید. البته نمی‌توانید سگ یا گربه‌ را داخل کابین مسافربری ببرید و کنارتان بنشانید. بلکه باید به قسمت بار تحویلش بدهید. در این‌صورت موقع خرید بلیط هواپیما، کد AVIH یا سرویس حمل موجود زنده را هم از دفتر هواپیمایی می‌گیرید. هر مسافر نمی‌تواند بیشتر از دو قلاده سگ یا گربه، یا ۱۰ پرنده تزیینی حمل کند.

راه دوم وقتی‌ست که حیوان‌ را تحویل کارگو بدهید. در این صورت در پایانه یا همان ترمینال باربری مشخص می‌کنید چه کسی در مقصد او را تحویل می‌گیرد. اسم گیرنده هم در بارنامه نوشته می‌شود.

چه حیواناتی را می‌شود با هواپیما حمل کرد؟

حمل پرنده با هواپیما

بعضی‌ها حیوان خانگی مثل سگ، گربه و پرنده دارند و مایلند موقع سفر یا مهاجرت به کشوری دیگر همراه‌شان ببرند. معمولا برای جابه‌جایی حیوان‌های خانگی در بیشتر پروازهای داخلی مشکلی وجود ندارد و فقط باید مدارک مورد نیاز را از قبل آماده کرد.

اگر حیوان‌ بیمار باشد، احتمالا آن را نمی‌پذیرند. نکته دیگر هم اینکه خیلی از شرکت‌های هواپیمایی حیوانات وحشی، آبزیان، پرنده‌، پیله حشره و به‌طور کلی جانورانی که حیوان خانگی به‌‌حساب نمی‌آیند را به‌عنوان همراه مسافر نمی‌پذیرند. برای این موارد باید از راه دوم، یعنی تحویل به ترمینال باربری اقدام کرد، آن‌هم در صورتی که کشور مقصد پذیرای حیوان باشد.

درمورد تعداد حیوانات هم محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال حیوان مادر و حداکثر ۳ بچه‌اش می‌توانند تحویل بار شوند، آن‌هم در صورتی‌که وزن هر کدام بیشتر از ۲ کیلوگرم نباشد و همه در یک قفس جا بگیرند. اگر وزن بچه‌ها بیشتر باشد، باید در قفس‌های جداگانه گذاشته شوند.

نمی‌توانید حیوان خانگی را با هر قفسی به فرودگاه ببرید. پت‌شاپ‌ها یا مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که وسایل حیوانات را می‌فروشند، قفس‌های ویژه‌ای دارند که برای پرواز طراحی شده. این قفس‌ها بدون چرخ هستند و درشان را می‌شود قفل کرد. ارتفاع قفس باید به‌اندازه‌ای باشد که حیوان بتواند بایستد، منفذ برای تهویه داشته باشد و جنسش محکم و بادوام باشد.

فراموش نکنید قبل از تحویل قلاده‌، بازش کنید و پوزه‌ حیوان را آزاد بگذارید. اگر حیوان را با بارنامه می‌فرستید، باید اسم کامل، تلفن ثابت و همراه، آدرس فرستنده و گیرنده روی قفس چسبانده شود.

بیشتر بخوانید: هزارتوی کنسل کردن بلیط هواپیما

برای انتقال حیوان با هواپیما چه مدارکی لازم است؟

در فرودگاه مبدا به فهرستی از مدارکی نیاز دارید که باید از قبل آماده کنید و با خودتان ببرید. یکی از مهم‌ترین مدارک به واکسیناسیون مربوط می‌شود. ضمن اینکه شناسنامه یا گذرنامه حیوان باید آماده باشد. بعد برگه‌ پرداخت کرایه حمل را تحویل می‌دهید و یک فرم مخصوص سه برگی مربوط به اطلاعات موجود زنده را پر می‌کنید.

برای پروازهای بین‌المللی گواهی‌نامه معتبری لازم است که دامپزشکی دولتی در کشور مبدا صادر کرده و دامپزشکی فرودگاه به‌صورت کتبی آن ‌را تایید کرده است.

حالا که مدارک را آماده کرده‌ایم، چه کاری باقی می‌ماند؟ بعد از این که کد AVIH را از دفتر هواپیمایی گرفتید، ۲۴ ساعت قبل با فرودگاه تماس بگیرید و همه چیز را هماهنگ کنید. حتما ۲ ساعت قبل از پرواز داخلی و ۳ ساعت قبل از پرواز خارجی در فرودگاه حاضر باشید.

شرایط برای پروازهای بین‌المللی چگونه است؟

حمل حیوان در پروازهای بین المللی

پروازهای بین‌المللی موارد بیشتری برای هماهنگی دارند، به‌ویژه اگر پرواز دو یا چند مقصدی در پیش باشد. فرستادن حیوان به بعضی از کشورها فقط از راه کارگو و تحویل حیوان به باربری ممکن است، مثل انگلیس، دبی و عمان.

ورود حیوان به بعضی از کشورها مثل انگلیس و استرالیا بدون گذراندن قرنطینه ممنوع است. اگر می‌خواهید حیوان خانگی را به انگلیس ببرید، باید مدارک بیشتری حاضر کنید.

این فهرست را به‌خاطر داشته باشید و به مدارکی که در بالا گفتیم، اضافه کنید: میکروچیپ، شماره‌ میکروچیپ و تاریخ دقیق تزریق آن، واکسن هاری با ذکر مشخصات کامل و تاریخ، تاریخ دقیق واکسیناسیون با جزییاتی مثل اسم واکسن، شماره سری و تاریخ انقضا، تاریخ واکسیناسیون یادآور  و بالاخره تست خون برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی هاری که ۳۰ روز بعد از تزریق واکسن هاری انجام می‌شود.

نمونه آزمایش خون باید توسط آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه اروپا بررسی شود. اگر پاسخ آزمایش قابل‌قبول باشد، سه ماه بعد حیوان می‌تواند وارد انگلیس شود. درمان انگل در سگ‌ها ۲۴ تا ۱۲۰ ساعت قبل از ورود حیوان به فرودگاه مقصد انجام می‌شود. البته حمل و نقل حیوان باید توسط شرکت هواپیمایی یا شرکت حمل و نقلی انجام شود که مورد تایید AHVLA باشد.

از انگلیس که بگذریم، در بعضی از کشورهای امریکای شمالی مثل ایالات متحده و کانادا هم مدارک بیشتری نسبت به پروازهای داخلی لازم دارید. میکروچیپ، تست خون برای بیماری هاری در آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه اروپا، تایید فرم اتحادیه اروپا توسط سازمان دامپزشکی و گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی.

برای سفر به کشورهایی مثل مالزی یا امارات متحده عربی، گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی و آزمایش تیتر هاری لازم است.

هواپیمایی قطر، قفس‌های مخصوص خودش را دراختیار مسافر قرار می‌دهد، مگر این‌که بخواهید با بارنامه حیوان را بفرستید. شرکت ایران‌ایر هم ممکن است قفس دراختیارتان قرار دهد. اما از قبل حتما بررسی و هماهنگ کنید.

نکته‌های مهم

ممکن است سگ یا گربه‌ شما به‌تازگی بچه‌دار شده باشد. در این صورت باید منتظر بمانید تا ۱۰ تا ۱۲ هفته از تولدش بگذرد. اگر حیوان خدمات دامپزشکی یا هر خدمات دیگری مثل قرنطینه و تغذیه دریافت کند، هزینه‌اش را شما می‌پردازید.

دیگر این‌که تابستان‌ها بهتر است پرواز شب را رزرو کنید که هوا ملایم‌تر است. ولی در زمستان پرواز در ساعت‌های روز برای حیوان‌ها بهتر خواهد بود.

قفس را روز آخر نخرید. اجازه بدهید حیوان به آن عادت کند، اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش را در قفس قرار دهید، ابنطوری استرس جابه‌جایی و سفر را راحت‌تر تحمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بلیط چارتر و همه چیز درباره آن

مراقبت‌های قبل از پرواز

چند ساعت پیش از پرواز غذای سبک به حیوان بدهید و بعد او را تمیز کنید. قفس را کاملا ضدعفونی کنید. اگر پرواز بیشتر از ۲ ساعت طول می‌کشد، مراقب باشید که آب  و غذا به اندازه‌ کافی دردسترس حیوان باشد.

نوشته هزینه و شرایط حمل حیوانات با هواپیما چگونه است؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *