هر آنچه باید درباره انواع بلیط هواپیما بدانید

هرچند سفر هوایی برای عموم مردم از حدود یک قرن پیش ممکن شده، اما در این ۱۰۰ سال، صنعت هوانوردی آنقدر پیشرفت کرده که در حال حاضر سالانه بیش از چهار میلیارد نفر با هواپیما سفر می‌روند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۳۶ به حدود هشت میلیارد نفر برسد.

در سفر با هواپیما باید به چه چیزهایی دقت کنیم؟ احتمالا داشتن اطلاعاتی درباره انواع بلیط هواپیما می‌تواند به کارمان بیاید.

انواع بلیط براساس مبدا و مقصد چند دسته است؟

بلیط هواپیما

در حال حاضر حداقل سه نوع دسته‌بندی برای بلیط هواپیما وجود دارد که داشتن اطلاعات درباره آنها باعث می‌شود آسان‌تر سفر کنیم.

کجا می‌خواهیم سوار هواپیما و کجا می‌خواهیم از آن پیاده شویم؟ براساس مبدا و مقصد و زمانی که می‌خواهیم سفر برویم، بلیط‌ها انواع مختلفی دارند.

بلیط یک طرفه ( One-Way): بلیط یک طرفه برای پرواز بدون برگشت است. مثلا می‌خواهیم از تهران به اصفهان برویم و مشخص نیست کی، چطور یا با کدام پرواز بر‌می‌گردیم. این نوع بلیط، یکی از رایج‌ترین بلیط‌هایی‌ست که ایرلاین‌ها صادر می‌کنند.

بلیط برگشت (Return): بلیط برگشت، بلیطی‌ست که وقتی می‌خواهیم برگردیم آن را می‌خریم. برای مثال در سفر به اصفهان بهتر است وقتی از تاریخ برگشت‌مان مطلع شدیم بلیط برگشت را تهیه کنیم.

بلیط رفت و برگشت، بلیطی‌ست که زمان و مقصدش مشخص است.

بلیط توقف در مسیر (Stop-Over): این نوع بلیط، ویژه پرواز‌هایی‌ست که بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشد. این توقف در بیشتر مواقع برای استراحت است. اما وقت‌هایی هم هست که پرواز دو مسیره است.

بلیط توقف اجباری (Lay-Over ):انتخاب این بلیط برای پرواز‌هایی‌ست که اجبارا توقف دارند. این توقف برنامه‌ریزی شده است و معمولا برای سوختگیری، بارگیری یا تعویض هواپیما انجام می‌شود. بسیاری از پرواز‌های ایران به مقاصد خارجی به این شکل هستند. برای مثال در رفتن به بلگراد، بیشتر ایرانی‌ها مجبور به توقف در مسکو و تعویض هواپیما می‌شوند.

بلیط سفید امضا (open-jaw): بهترین انتخاب برای جهانگردانی که ترجیح می‌دهند به چند کشور سفر کنند و دلشان نمی‌خواهد تمامی سفر‌هایشان هوایی باشد این بلیط است.

این بلیط همچنین برای وقتی که مجبوریم به اولین مقصدمان، یعنی جایی که سوار هواپیما شده‌ایم، برویم هم مناسب است. با در دست داشتن این بلیط می‌توانیم از مبدایی به مقصدی پرواز کنیم و از مقصدی متفاوت به مبدا برگردیم.

بلیط چند توقفی (Multi-Stop ): اگر این بلیط را بخریم، قبل از برگشتن به مبدا می‌توانیم چند مقصد داشته باشیم، یعنی برای مثال از اصفهان به تهران برویم، از آنجا به مشهد پرواز کنیم، مشهد را به مقصد تبریز ترک کنیم و از مشهد به اصفهان برگردیم.

بلیط دوگانه (Double Dip): بلیط دوگانه به ما این امکان را می‌دهد که با یک هزینه، دو مقصد داشته باشیم. برای مثال از تهران به اصفهان و شیراز برویم.

بلیط سه‌گانه (Triple Treat): این بلیط مثل بلیط دوگانه است با این تفاوت که سه مقصد دارد.

انواع بلیط هواپیما براساس کلاس پروازی

درجه یک

سه نوع کلاس پروازی وجود دارد که تهیه بلیط برای هر کدام هزینه متفاوتی دارد.

درجه یک: کلاس پروازی درجه یک یا first class که معمولا با حرف اختصاری F مشخص می‌شود، لوکس و البته گران است. وقتی از پرواز درجه یک استفاده می‌کنیم، صندلی راحت خصوصی داریم و بسته به ایرلاینی که از آن بلیط خریده‌ایم، از امکانات متنوعی از تلویزیون، لب‌تاپ و اینترنت گرفته تا صندلی اتوماتیک، سرویس بهداشتی جداگانه و بالش انعطاف‌پذیر برخوردار هستیم.

آنهایی که از کلاس پروازی درجه یک استفاده می‌کنند، از نظر پذیرایی هم موقعیت بهتری دارند. مسافران فرست‌کلاس، آخر از همه سوار و اول از همه پیاده می‌شوند.  کانتر پذیرش آنها مجزاست و برای گرفتن کارت پرواز اولویت دارند. خلاصه آنکه طوری با آنها رفتار می‌شود که پولی که داده‌اند جبران شود.

درجه تجاری: اگر بلیطی برای این نوع پرواز که با عنوان business class و حرف C هم شناخته می‌شود، گرفته‌ایم امکان استفاده از دو ردیف جلو هواپیما را داریم. مثل پرواز درجه یک، صندلی‌های درجه تجاری راحت هستند و امکانات ویژه دارند.

درجه تجاری

غذایی متفاوت از بقیه برای این عده سرو می‌شود و در سوار و پیاده شدن و گرفتن کارت پرواز اولویت‌هایی وجود دارد، اما امکانات به اندازه کلاس درجه یک فوق‌االعاده نیست. قیمت این نوع بلیط، نه به گرانی درجه یک و نه به ارزانی بلیط معمولی‌ست.

درجه اقتصادی: بلیط پرواز درجه اقتصادی یا economy class که با Y  مشخص می‌شود، پایین‌ترین قیمت را در انواع بلیط هواپیما دارد. صندلی‌های کلاس اقتصادی در ردیف‌های کنار هم قرار دارند و اگر این بلیط را خریدیم، امکانات معمولی ایرلاینی را داریم که از آن بلیط خریده‌ایم.

درجه اقتصادی

انواع بلیط براساس زمان و قیمت

 بلیط سیستمی: بلیط سیستمی، بلیطی‌ست که برای یک پرواز برنامه‌ریزی شده می‌خریم. می‌خواهیم در زمانی خاص از تهران به یزد برویم و از مدت‌ها قبل برای سفر‌مان برنامه ریخته‌ایم.

بلیط را در موعد مقرر می‌خریم و منتظر پرواز می‌مانیم. این بلیط معمولی با قیمت تعیین شده فروخته می‌شود و ما از تخفیفی برخوردار نیستیم، اما می‌توانیم بلیط را لغو کنیم و با پرداخت حق کنسلی بلیط دیگری بخریم.

بلیط چارتری: بلیط چارتری، بلیطی‌ست که معمولا با قیمت پایین‌تر فروخته می‌شود. این بلیط، یک جور‌هایی لحظه آخری‌ست.

قضیه از این قرار است که شرکتی، بلیط‌ها را خریده، اما جای خالی دارد، یا در یک مسیر پروازی، مسافر کم است. یک و گاهی چند روز مانده به پرواز، برای صندلی‌های خالی با قیمتی پایین‌تر از نرخ تعیین شده بلیط فروخته می‌شود. بلیط چارتری، امکان لغو ندارد و اگر از سفر پشیمان شویم، پول‌مان سوخت شده است.

نوشته هر آنچه باید درباره انواع بلیط هواپیما بدانید اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *