نگاه نوگرایانه فرانسه به ایران؛ به «کشور کباب‌ها» سفر کنید

یک روزنامه فرانسوی با نگاهی نوگرایانه به معرفی کافه‌ها، هاستل‌ها و آثار مدرن تهران پرداخته و چهره‌ای روزآمد و پویا از ایران و مردم آن را به تصویر کشیده و با اشاره‌ای به قیمت‌ها، سفری به نسبت ارزان را برای فرانسوی‌ها برآورد کرده است.

ایسنا: شمار سفر گردشگران فرانسوی پس از خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن سیاست‌های محتاطانه فرانسه و توقف پروازهای مستقیم ایرفرانس به تهران کاهش یافته است. این را آمارهای در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بررسی‌های میدانی از آژانس‌های توریستی که از فرانسه به ایران تور می‌آورند، تأیید می‌کند. با وجود چنین شرایطی روزنامه چپ‌گرای «لیبراسیون» چاپ پاریس در گزارشی به جنبه‌های کمتر شناخته شده تهران، شهری که با رشد مکان‌هایی با معماری آوانگارد روبرو شده پرداخته است و با توصیف فضایی که در نظر فرانسوی‌ها کمتر شناخته شده، آن‌ها را برای کسب تجربه‌ای متفاوت در ایران تشویق کرده است.

«لیبراسیون» که تیراژ روزانه آن میانگین به ۹۷ هزار و ۲۳۸ نسخه چاپی و ۹۹۰۰ نسخه دیجیتالی می‌رسد، به سراغ پاتوق کافه‌ها در مرکز شهر تهران رفته است، گذر دانشجوها و محل برپایی محافل ادبی و هنری و با توصیف فضای داخلی کافه‌ها و اشخاصی که به آنجا آمد و شد دارند، آن‌ها را با مکان‌های مشابهی که در کشورهای پیشرفته غربی وجود دارد هم‌ردیف و یا نزدیک دانسته، فضاهایی که کمی از شکل مرسوم غذاخوری‌های ایرانی و تزئینات شرقی آن‌ها، فاصله گرفته‌اند و در کشور کباب‌ها، خوراک‌هایی برای «گیاهخواران» یا غذاهای غیر کبابی اما سنتی مثل «زرشک پلو» و انواع خورشت‌ها را سرو می‌کنند.

چند کافه نام‌دار در قلب پایتخت با شرح دکوراسیون آن‌ها، غالب انسان‌هایی که به آنجا رفت‌وآمد دارند و خوراک‌های زبانزدشان به همراه قیمت‌ها پیشنهاد شده‌اند تا انتخاب را برای فرانسوی‌های دوستدار کافه، راحت‌تر کند. نویسنده فرانسوی لیبراسیون اشاره کرده که ده‌ها یا حتی سده‌ها مکان شبیه این کافه‌ها در تهران وجود دارد.

این گزارش حتی برای معرفی محل خواب، سراغ هتل‌های لوکس و حتی ارزان تهران نرفته و «هاستل‌ها» (مهمان‌پذیرها) را که پدیده‌ای نو در این شهر اما شناخته شده برای اروپایی‌ها است، معرفی کرده. قیمت یک تخت در یکی از این هاستل‌های واقع در مرکز تهران برای افرادی که می‌خواهند با بودجه کم سفر کنند، ۱۰ یورو و هزینه اتاق اختصاصی ۳۵ یورو است.

برای شهرگردی هم آنچه معرفی شده مثل همیشه کاخ گلستان، موزه ملی یا مجموعه سعدآباد و حتی موزه جواهرات سلطنتی نبوده، بلکه مجموعه پارک لاله با پیرمردهایی در حال شطرنج‌بازی و یا جوانان مشغول به بازی والیبال در کنار موزه‌ی هنرهای معاصر و موزه فرش، پل طبیعت که طراح آن یک بانوی جوان ایرانی بوده و دست آخر موزه دفاع مقدس که برای درک بهتر به نسخه مشابه آن در پاریس اشاره شده، معرفی شده‌اند.

The post نگاه نوگرایانه فرانسه به ایران؛ به «کشور کباب‌ها» سفر کنید appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *