نوروزی ماندگار در گیلانغرب پایتخت ایل بزرگ کلهر

شهرستان گیلانغرب، پایتخت ایل بزرگ کلهر و دومین شهر مقاوم کشور با داشتن جاذبه های بسیار زیبای طبیعی و گردشگری این روزها آماده است تا نوروز و تعطیلات را برای گردشگران و مسافران نوروزی با خاطراتی خوش ماندگار کند.

ایرنا: شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه و در ۱۴۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد که دارای ۲ اقلیم متفاوت آب و هوایی گرمسیری و بخشی نیز سردسیر است.
گیلانغرب ۷۲ هزار تن جمعیت دارد که بیش از ۶۰ درصد آن در ۲۰۸ روستای این شهرستان سکونت دارند و دارای ۲ بخش مرکزی و گواور می باشد.
مردم گیلانغرب مسلمان و ۹۰ درصد جمعیت آن را شیعه و ۱۰ درصد نیز فرقه اهل حق تشکیل می دهند و با زبان کردی کلهری تکلم دارند.
این شهرستان دارای ۴۰ هزار و ۱۸۶هکتار اراضی کشاورزی است که دارای آب و هوایی معتدل بوده و به علت تنوع آب و هوایی در فصول سال دارای خاک حاصلخیز و هوای خوب و آب فراوان است.

مردم گیلانغرب به واسطه آب و هوای بسیار خوب این منطقه و زمین های حاصلخیز کشاورزی و دامداری می کنند که از قدیم تاکنون این میراث نیز همچنان برای آن ها ماندگار مانده و نقشی موثر در تولید محصولات باغی و زراعی ایفا می کنند.
گیلانغرب پایتخت کلهر و محل سکونت ایل بزرگ کلهر است و از گذشته های دور، خوانین کلهر زمستان ها را در این منطقه سر می کردند.
تا پیش از سال ۱۳۶۲، گیلانغرب به صورت بخشی مستقل از توابع شهرستان اسلام آبادغرب بوده که از این سال با توجه به ویژگی های سیاسی، اجتماعی به شهرستان ارتقا یافت و دارای فرمانداری شد.

در اسناد تاریخی آمده که خرابه های روستای گیلان در منتهی الیه جنوب جلگه کرمانشاه بر سر راه کرمانشاه به بغداد قرار دارد که این خرابه ها به شکل امنیتی ساخته شده اند و در تپه های آن آجرهای بزرگ به سبک بابلی و به تعداد زیاد پیدا شده که نشانه هایی از قدمت تپه ها هستند و به احتمال فراوان آتشکده های موجود در تپه ها مربوط به مغها بوده که در دوره اشکانیان به یکی از خدایان محلی اختصاص داشته است.
شهر گیلانغرب به دلیل وجود درختچه مورت که یکی از درختچه های مقدس در ایران باستان است از دیرباز محل عبادت زردتشتیان بوده و وجه تسمیه این شهر نیز از گیاهی به نام «گیل» گرفته شده و بعدها به «گیه لان» و گیلانغرب تغییر یافته است.
همچنین گیلانغرب دارای معادن طبیعی بی شمار گچ، قیر و زغال سنگ نیز هست.

زیارتگاه هایی که در این شهرستان قرار دارند شامل حضرت سلیمان در دهستان چله، دوازده امام در روستای گراویان، قدمگاه امام محمدباقر در روستای گورسفید، قدمگاه حضرت ابوالفضل در روستای کله جوب سفلی، چهل مرد در سراب مورت می باشد.
مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان، داربادام، قلاجه، مله نی، دشت دیره، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد از مهمترین آثار گردشگری گیلانغرب است.

**گیلانغرب دارای ۳۴۶ اثر تاریخی است

شهرستان گیلانغرب دارای ۳۴۶ اثر تاریخی شناسایی شده است که ۳۰۶ اثر آن تاکنون ثبت ملی شده است.
گیلانغرب دارای ابنیه تاریخی نظیر تپه «قله» است که در مرکز شهر قرار دارد و قدمت آن به پیش از اسلام زمان جنگ میان ایران و روم بر می گردد.
قلعه «مهرنگار» اثر تاریخی دیگری است که در جاده دهستان ویژنان قرار دارد که مربوط به دوران خسرو انوشیروان ساسانی است.
گوردخمه «فرهاد» یا «فرای کن» در دهستان دیره که مربوط است به دوران هخامنشی که نام آن از یک داستان عاشقانه کهن مربوط به شیرین و فرهاد گرفته شده است.
اما اثر تاریخی دیگر گیلانغرب «خانه اربابی اشکانی» است که از سه بخش ویژه شامل بخش رسمی، تشریفاتی، بخش اداری و بخش خصوصی تشکیل شده و مساحت آن ۷۰ در ۵۰ متر است و تکه سفال های اشکانی تنها اشیایی بوده که باستان شناسان موفق به شناسایی آنها شده اند.
زیارتگاه هایی که در این شهرستان قرار دارند شامل حضرت سلیمان در دهستان چله، ۱۲ امام در روستای گراویان، قدمگاه امام محمدباقر در روستای گورسفید، قدمگاه حضرت ابوالفضل در روستای کله جوب سفلی، چهل مرد در سراب مورت است.
مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان، داربادام، قلاجه، مله نی، دشت دیره، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد مهم ترین آثار گردشگری گیلانغرب است.

**گیلانغرب و گردشگری جنگ

گیلانغرب به واسطه وجود مناطق عملیاتی و درگیر بودن مستقیم این شهرستان در زمان هشت سال دفاع مقدس و مقاومت و رشادت شیرزنان و دلاور مردان این منطقه همواره کانون گردشگری جنگ بوده است.
مناطق عملیاتی مطلع الفجر، چغالوند، شیاکوه، آوزین، گورسفید، تنگه حاجیان، پادگان حضرت رسول (ص) نیز از مهمترین نقاط عملیاتی دوران دفاع مقدس در شهرستان گیلانغرب محسوب می شوند.

**انجام تدابیر لازم در راستای خدمات رسانی به مسافران نوروزی

فرماندار گیلانغرب از اتخاذ تدابیر لازم به منظور خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور در سطح این شهرستان خبر داد.
کورش محمودیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در جهت ارائه خدمات مطلوب، کمیته های متناسب با ساختار ستادهماهنگی خدمات سفر و شرایط منطقه پیش بینی و ایجاد شده است، افزود: پنج مکان اسکان در قالب ۴۰ اتاق در سطح شهرگیلانغرب وهمچنین شهرسرمست پیش بینی و تجهیز شده، علاوه بر آن تعداد ۱۰۰ تخته چادر گروهی هم در مبادی ورودی شهر با امکانات اولیه برپا می شود تا هموطنان مهمان با خاطره ای خوش، تعطیلات را در دیار دومین شهر مقاوم کشور سپری کنند.
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: در همه حوزه ها برنامه ریزی منسجم صورت گرفته تا در سرویس دهی و نظارت وقفه ای ایجاد نشود.
محمودیان، تامین نقدینگی بانک ها، تجهیز خودپردازها، حضور مستمر اکیپ های کنترل و نظارت بر قیمت ها، آمادگی مراکز بهداشتی، درمانی، فوریت ها و اورژانس، تسریع در روند پروژه های عمرانی در حال اجرا در سطح شهر، سامان دهی مراکز اقامتی و مساجد بین راهی، تامین امنیت شهروندان و گردشگران را ازجمله مواردی ذکر کرد که برنامه ریزی لازم به منظور تحقق به بهترین وجه ممکن برای آن ها انجام گرفته است.
فرماندار گیلانغرب گفت: از ابتدای امسال و تابستان گذشته در مجموع بیش از ۴۰ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه های تفریحی، گردشگری و ۳۰ هزار تن از مناطق عملیاتی این شهرستان دیدن کرده اند.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود آمار حضور مهمانان نوروزی ۹۸ با توجه به موقعیت مناسب طبیعی و جغرافیایی منطقه بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.
وی، مناطق گردشگری ناودار، گلین، سدهای زاگرس، مخزنی و سراب، دشت ویژنان، آثار تاریخی سراب و یادمان عملیاتی مطلع الفجر را دارای ظرفیت و پتانسیل بیشترین شمار بازدید کنندگان ذکر کرد و گفت: منطقه گردشگری ناودار گیلانغرب با پوشش جنگلی مناسب در سطح ۶ هزار هکتار یکی از نقاط دیدنی طبیعی استان کرمانشاه به شمار می رود که هرساله پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی است به گونه ای که طی ایام تعطیلات نوروز بیش از سه هزار خانوار از شهروندان گیلانغربی و مهمانان نوروزی در این نقطه با برپایی چادر تا پایان تعطیلات اقامت شباته روزی دارند.
فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه آماده حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد سرمایه گذاری در مناطق گردشگری و حاشیه سدهای شهرستان هستیم، اضافه کرد: از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری در منطقه ناودار گیلانغرب و همچنین دیگر مناطق این شهرستان دعوت می شود تا با ایجاد طرح های گردشگری به بهترین شکل ممکن از ظرفیت های موجود استفاده لازم صورت گیرد که به طبع دولت نیز حمایت لازم را هم در بخش تسهیلات هم صدور مجوز انجام می دهد.
محمودیان گفت: در بخش سوانح جاده ای در تعطیلات نوروزی ۹۷ چند مورد تصادف جزیی در حوزه استحفاظی این شهرستان رخ داد که با توجه به استقرار پنج تیم پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در جاده های ارتباطی و سطح شهر و همکاری خوب مردم این آمار نسبت به ایام نوروز سال قبل از آن کاهش ۵۰ درصدی را داشته و امید است در تعطیلات پیش رو با همکاری خود مردم و زحمات مجموعه عوامل متولی شاهد هیچ گونه حادثه ای نباشیم.
وی اظهار داشت: پنج مرکز و پایگاه فوریت های پزشکی، امداد و نجات و اورژانس بهداشت و درمان و جمعیت هلال احمر به صورت تمام وقت به شهروندان و مهمانان نوروزی خدمات لازم را ارائه خواهند کرد.
محمودیان گفت: باتوجه به اینکه امسال به لحاظ شرایط مناسب بارندگی ها و طبیعت خوب منطقه از بیشتر استان های کشور مهمانان نوروزی و کاروانهای راهیان نور به این شهرستان سفر خواهند کرد، نصب چادرهای مناسب مجهز به امکانات اقامتی با برپایی بیش از ۱۰۰ تخته چادر و سیاه چادرهای محلی با پخت شیرینی و غذاهای محلی با نظارت مستمر دستگاههای مرتبط به مسافران پیش بینی شده است.

The post نوروزی ماندگار در گیلانغرب پایتخت ایل بزرگ کلهر appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *